سرطان روده بزرگ، سومین سرطان شایع در دنیا بوده و دومین سرطان کشنده پس از سرطان ریه محسوب می شود كه در صورت تشخیص در مراحل اولیه تا 100 درصد قابل درمان است.

سلامت نیوز :سرطان روده بزرگ، سومین سرطان شایع در دنیا بوده و دومین سرطان کشنده پس از سرطان ریه محسوب می شود كه در صورت تشخیص در مراحل اولیه تا 100 درصد قابل درمان است.
رییس اداره سرطان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: سرطان روده بزرگ، دومین سرطان کشنده پس از سرطان ریه محسوب می شود و مرگ ناشی از این سرطان درمجموع، 11 درصدکل مرگ و میرهای ناشی از سرطان را به خوداختصاص می دهد . اما اگر این سرطان زود تشخیص داده شود، یکی از قابل درمان ترین سرطان ها است.
دكتر رشید رمضانی ادامه داد: سرطان روده معمولا با ایجاد برآمدگی هایی به نام پولیپ در دیواره روده به وجود می آید، ولی بیشتر آنها به سرطان تبدیل نمی شوند ، حتی اگر پولیپ های مشکوک زود تشخیص داده شوند، قابل درمان هستند.
وی اظهار داشت: فاکتورهای موثر در ابتلا به سرطان روده بزرگ شامل مواردی همچون سن، سیگار و عوامل وراثتی می شود.
رییس اداره سرطان وزارت بهداشت خاطر نشان كرد: نشانه های این بیماری مربوط به اسهال و یبوست مزمن یا هر تغییری است که در عادت دفع روزمره به وجود آمده و بعد از چند هفته به حالت اولیه برنگردد همچنین وجود خون در مدفوع یا مدفوع خیلی تیره رنگ، کم خونی بی دلیل، درد شکمی، ، کاهش وزن و اشتها از دیگر نشانه های این بیماری است.
دكتر رمضانی با اشاره به اینكه بیشتر سرطان های روده، نشانه ای ندارد و معمولا وجود خون در مدفوع از نشانه های این بیماری است ابراز داشت: برای درمان سرطان روده بزرگ و راست روده، طرح پیشگیری از سرطان های روده برای گروه های پرخطر از 3 سال پیش بین وزارت بهداشت و مركز تحقیقات كبد و گوارش دانشگاه شهید بهشتی اجرایی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha