تاریخی بود كه آتش بخاری فیتیله‌ای نفت‌سوز در پیش‌دبستانی و دبستان اسوه حسنه زاهدان شعله كشید و به جان چهار دانش‌آموز افتاد كه به فاصله یكی، دو روز از حادثه خبر درگذشت هر چهار نفر مخابره شد.

قصور آموزش و پرورش در حادثه آتش‌سوزی یک مدرسه

سلامت نیوز:تاریخی بود كه آتش بخاری فیتیله‌ای نفت‌سوز در پیش‌دبستانی و دبستان اسوه حسنه زاهدان شعله كشید و به جان چهار دانش‌آموز افتاد كه به فاصله یكی، دو روز از حادثه خبر درگذشت هر چهار نفر مخابره شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ، روز گذشته گزارش كمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در خصوص حادثه آتش‌سوزی این مدرسه در صحن علنی مجلس قرائت شد، گزارشی كه اعلام كرده است: «تقصیر و قصور آموزش و پرورش واضح است.» مانا خسروپرست، كوچك‌ترین قربانی آتش این مدرسه بود، دانش‌آموز دوره پیش‌دبستانی، صبا عربی، مریم نوكندی و یكتا میرشكار تنها كمی از او بزرگ‌تر بودند، هر سه دانش‌آموزان سال اول دبستان.

حادثه زاهدان به حافظه جامعه افزوده شد تا در كنار آتش‌سوزی‌‌های مدرسه درودزن و شین‌آباد قرار بگیرد. همان زمان حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی‌راد، دادستان زاهدان از نظارت نداشتن آموزش و پرورش انتقاد كرد و گروهی از اعضای كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم روانه زاهدان شدند تا پرونده بررسی حادثه كلید بخورد. انبوه انتقاداتی كه روانه آموزش و پرورش شد، وزیر وقت، سیدمحمد بطحایی را وادار به واكنش كرد.

او در پاسخ به خبرنگاران كه پرسیده بودند چرا موضوع بخاری‌های غیراستاندارد هر سال تنها با رسیدن فصل سرما در دستور كار آموزش و پرورش قرار می‌گیرد، گفت: ‌«به هیچ‌وجه این موضوع از دستور كار ما خارج نمی‌شود. شاید افكار عمومی بعد از گذشت مدتی این موضوع را فراموش كند اما پیگیری آن از دستور كار دولت خارج نمی‌شود.»

در این میان تنها ملك‌محمد سنجرانی، مدیر آموزش و پرورش ناحیه دو زاهدان بود كه در واكنش به این حادثه استعفا كرد و در متن نامه استعفای خود نوشت: «فارغ از اینكه مقصر این حادثه كیست بنده به عنوان متولی اصلی امر آموزش و پرورش این ناحیه قصد هیچ‌گونه توجیهی ندارم و احساس می‌كنم فرزند و نوه‌ام را در این حادثه تلخ از دست داده‌ام، لذا به نشانه احساس مسوولیت اجتماعی و ابراز همدردی استعفای خودم را از مسوولیت آموزش و پرورش ناحیه ۲ زاهدان تقدیم می‌دارم.»

حالا نزدیك به یك‌سال بعد، عاقبت گزارش مجلس از حادثه مدرسه اسوه حسنه زاهدان قرائت شده است تا برخی از تضادها میان گزارش‌های ارایه شده از سوی آموزش و پرورش و نتیجه بررسی‌های نمایندگان مجلس مشخص شود:

«ساختمان مدرسه در زمان وقوع حادثه استیجاری بوده و حدود یك ماه قبل، این ملك د راختیار مدرسه قرار گرفته است. پیش از آن و تا اوایل آبان‌ماه، مدرسه در محل استیجاری دیگری بوده كه به دلیل عدم همكاری مالك و اتمام مدت قرارداد، فضای مدرسه به محل جدید انتقال پیدا می‌كند.

مستند به گزارش مورخ 1/10/1397 اداره كل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان، عوامل اجرایی مدرسه مكاتباتی را برای انتقال ملك، با اداره آموزش و پرورش انجام می‌دهند و بلافاصله بدون كسب مجوز، مدرسه به فضای جدید كه هیچ‌گونه مجوز تحكیم بنا یا مقاوم‌سازی را دارا نبوده است، منتقل می‌شود.

لازم به ذكر است، فضای قبلی مدرسه نیز با وجود دارا بودن مجوز استحكام بنا، مجوز ایمن‌سازی و رعایت موارد ایمنی را نداشته است. در بازدیدی كه در تاریخ 2/2/1397 از محل قبلی مدرسه به عمل می‌آید، اداره كل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سیستان و بلوچستان همزمان با صدور تایید استحكام بنا اعلام می‌كند كه استفاده از سیستم گرمایش و سرمایش استاندارد و نصب كپسول اطفای حریق در مدرسه الزامی است.

عدم نصب كپسول اطفای حریق در مكان بعدی مدرسه نیز ادامه پیدا می‌كند. لازم به ذكر است اداره كل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در گزارشی در مورخ 1/10/1397 اعلام كرده بود كه با وجود كپسول آتش‌نشانی، عوامل مدرسه به دلیل دستپاچگی و اضطراب، موفق به اقدام به موقع برای اطفای حریق نشدند كه این موضوع مورد تایید نیست.»


میرحمایت میرزاده بود كه به نمایندگی از كمیسیون آموزش مجلس این گزارش را قرائت كرد. گزارشی كه در آن تاكید شده بود محل جدید آن مدرسه در فاصله چند صد متری از اداره آموزش و پرورش ناحیه 2 زاهدان قرار داشته است و عدم توجه به فعالیت مدرسه‌ای بدون مجوز در همسایگی اداره آموزش و پرورش، محل تامل جدی است.

علاوه بر این در مورد گفته‌های سازمان نوسازی مدارس هم شك و تردیدی در این گزارش ابراز شده است: «سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس كشور، همان‌طور كه ذكر شد، اعلام داشت كه این مدرسه فاقد مجوز لازم برای فعالیت بوده است؛ لكن مدارك موجود در اداره آموزش و پرورش ناحیه 2 زاهدان حاكی از آن است كه تاریخ بازرسی مجدد مدرسه، 1/10/1397 مقرر شده است. این موضوع نیز باید مورد بررسی نهادها و مراجع ذی‌صلاح قرار گیرد.»


اما جز موارد مطرح شده، گزارش تكرار برخی از جزییاتی است كه در همان روزهای ابتدایی حادثه مطرح شده بود و اقداماتی كه در همان زمان انجام شدند. در بخش «اقدامات نهادها و سازمان‌ها پس از حادثه» این گزارش بخشی از واكنش‌هایی كه همان زمان از سوی اورژانس، آتش‌نشانی، آموزش و پرورش و دادستانی انجام شده بود به صورت خلاصه تكرار شده‌اند و در بخش «كیفیت حادثه» هم آمده است: «علت دقیق واژگونی بخاری و احتمال قصور كادر مدرسه در این موضوع، توسط مراجع قضایی در حال پیگیری است.»

با تكرار بخشی از كلیات و جزییاتی كه سال گذشته هم پس از وقوع حادثه منتشر شده بود و با افزوده شدن دو، سه مورد جزییات جدید نویسندگان این گزارش اعلام كرده‌اند كه تقصیر آموزش و پرورش در این حادثه واضح است: «كمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری ضمن تسلیت مجدد به خانواده‌های داغدار اعلام می‌دارد:

«مستند به قانون «تاسیس و اداره مدارس و مراكز آموزشی و پرورشی غیردولتی» این‌گونه مدارس تحت نظارت وزارت آموزش و پرورش تاسیس می‌شوند و فعالیت می‌كنند و مطابق ماده 4 همین قانون شورای سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و نظارت مركزی به ریاست وزیر آموزش و پرورش تشكیل و تعیین می‌شود. تقصیر و قصور مجموعه آموزش و پرورش در این حادثه واضح است.

مدرسه مذكور به هیچ‌وجه اجازه فعالیت نداشته و اهمال در بازرسی و نظارت بر موسسه فوق، منجر به بروز این حادثه شده است و مسوولان ذی‌ربط در مجموعه ستادی و استانی وزارت آموزش و پرورش مسوولیت این حادثه را برعهده دارد.

همچنین لازم است وزارت آموزش و پرورش با ارایه گزارش اقدامات انجام ‌شده در سال‌های گذشته در خصوص ایمن‌سازی مدارس، موانع و اختلالات موجود را شناسایی و اعلام كند تا در مسیر تقنین و نظارت در حوزه مجلس شورای اسلامی، این موانع مرتفع شوند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha