آسمان تهران بازهم خاکستری شد و در حالت هشدار قرار گرفت. طبق اعلام سازمان هواشناسی غلظت آلودگی هوا در استان‌های تهران، البرز، قزوین و مرکزی موجب کاهش کیفیت هوا تا حد هشدار برای تمام گروه‌ها می‌شود.

آسمان خاکستری تهران و اقدامات بی‌‌سرانجام

سلامت نیوز:آسمان تهران بازهم خاکستری شد و در حالت هشدار قرار گرفت. طبق اعلام سازمان هواشناسی غلظت آلودگی هوا در استان‌های تهران، البرز، قزوین و مرکزی موجب کاهش کیفیت هوا تا حد هشدار برای تمام گروه‌ها می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،در اخطاریه سازمان هواشناسی آمده است: از صبح امروز (۲۰ آبان‌ماه) پایداری هوا در نیمه شمالی کشور و به‌دنبال آن افزایش غلظت آلاینده‌های جوی در استان‌های تهران، البرز، قزوین و مرکزی موجب کاهش کیفیت هوا تا حد هشدار برای تمام گروه‌ها می‌شود و این وضعیت تا روز سه‌شنبه (۲۱ آبان‌ماه) ادامه می‌یابد. از این‌رو توصیه می‌شود افراد به‌ویژه کودکان، افراد مسن و بیمارهای تنفسی و قلبی از تردد و توقف در سطح شهر خودداری کنند.

از این روز محمد تقی‌زاده، معاون عمرانی استانداری تهران از تشکیل جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران خبر داد.در پی تشدید آلودگی هوا که سهم عمده‌ای از آن به‌دلیل عبور و مرور خودروهای شخصی است، تقی‌زاده جهت تشویق مردم به استفاده از وسایل نقلیه عمومی اعلام کرد که با توجه به تداوم آلودگی هوا از افزایش عوارض محدوده طرح ترافیک و بلیت حمل‌و‌نقل عمومی نیم بها می‌شوند.

از امروز (دوشنبه) بلیت وسایل حمل‌و‌نقل عمومی به مدت چند روز نیم بها خواهد شد و عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک نیز تا 50‌درصد افزایش می‌یابد. اگر شاخص کیفیت هوای تهران بالاتر از عدد 150 رفت و در شرایط ناسالم برای همه افراد قرار گرفت، احتمال تعطیلی مهدکودک‌ها و مدارس در مقاطع پیش‌دبستانی و دبستان طی سه روز آینده وجود دارد. برای جلوگیری از آلودگی بیشتر هوا در تهران از امشب، ورود کامیون‌ها به شهر ممنوع می‌شود و پلیس برخورد جدی‌تری با خودروهای دودزا و موتورسیکلت‌ها خواهد داشت.


زنگ ورزش تعطیل شد
همان‌طور که پیش‌بینی می‌شود ممکن است در چند روز آینده مدارس ابتدایی و مهدهای کودک به‌دلیل آلودگی هوا تعطیلی شود و در گام نخست آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کرد براساس مصوبه کمیته مواقع اضطرار آلودگی هوای شهر تهران، زنگ ورزش مدارس مناطق 19 گانه آموزش وپرورش شهر تهران از روز 19 آبان 98 تا پایان هفته تعطیل است.


افزایش روزهای آلوده در سال 98
براساس آمار تعداد روزهای آلوده در سالجاری، بیشتر از سال گذشته بوده است که ترافیک و افزایش غلظت ازن باعث این آلودگی‌ها هستند. با شروع فصل پاییز مثل هر سال، بازار خبرهایی درباره آلودگی هوای شهرهای بزرگ، هشدارهایی برای تردد افراد حساس و تعطیلی مدارس داغ شده است. بر اساس آمار شرکت کنترل کیفیت هوا، در سال گذشته 27 روز و در سال جاری تاکنون 33 روز را در هوایی آلوده نفس کشیده‌ایم.

به گفته کارشناسان، روزهای آلوده بیشتر در فصول سرد، مهمان شهرنشینان تهرانی می‌شوند بنابراین برای اطلاع از چرایی افزایش تعداد روزهای آلوده در فصول سرد، به سراغ رئیس شرکت کنترل کیفیت هوا رفتیم.حسین شهبازی، رئیس شرکت کنترل کیفیت هوا گفت: برخی منابع طبیعی آلودگی را به شهرها وارد می‌کنند، علاوه بر این در شهرهای بزرگ همچون تهران و کرج، تردد روزانه هزاران خودرو باعث افزایش تولید آلودگی می‌شوند.

وی درباره وضعیت روزهای سال گذشته گفت: در سال 97، 13 روز پاک، 195 روز سالم، 27 روز ناسالم برای گروه‌های حساس داشته‌ایم. همچنین هیچ ‌روزی ناسالمی نداشتیم.

در سال 98، 25 روز پاک، 177 روز سالم، 32 روز ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز ناسالم داشتیم. در مجموع امسال به علت افزایش آلاینده ازن در تابستان، تعداد روزهای آلوده نسبت سال گذشته افزایش داشته است. پیش‌بینی آلودگی هوا به عوامل مختلفی مانند وضعیت جوی و ترافیکی دارد که به‌صورت بلندمدت امکانپذیر نیست.

شهبازی درباره آلاینده ازن گفت: این آلاینده، آلاینده‌ای ثانویه است که از ترکیب چند آلاینده دیگر مانند ترکیبات عالی فرار و اکسیدهای نیتروژن در صورت افزایش دما و نور تولید می‌شود؛ بنابراین در روزهای گرم تابستان این آلاینده تولید و باعث آلودگی هوا می‌شود.برای بهبود کیفیت هوا، آلودگی‌ها باید از شهر خارج شده و به اصطلاح تهویه صورت گیرد. مهم‌ترین تهویه طبیعی، جریانات باد مناسبی است که حاوی گرد و غبار نباشند. اما اگر باد مناسبی وجود نداشته باشد، تهویه به‌خوبی صورت نمی‌گیرد و هوا آلوده می‌شود.

شهبازی درباره لایه‌هایی از هوا که در آن تنفس می‌کنیم، ادامه داد: لایه‌ای از هوا که در تنفس می‌کنیم، از چندصد متر تا چندهزار متر ارتفاع دارد. هر چقدر این لایه ارتفاع کمتری داشته باشد، غلظت آلودگی افزایش پیدا کند. رئیس شرکت کنترل کیفیت هوا درباره تفاوت ارتفاع این لایه در فصول گرم و سرد گفت: در فصول گرم سال، ارتفاع این لایه بیشتر و در فصول سرد ارتفاع این لایه کمتر می‌شود.

در صورت عدم وزش باد کافی یا پایداری جوی، آلاینده‌ها از شهر خارج نمی‌شوند و غلظت آلودگی افزایش پیدا می‌کند. شهبازی با اشاره به وضعیت آلودگی در فصل تابستان اظهار کرد: در تابستان‌ها، ارتفاع این لایه بیشتر است و بستر برای کاهش غلظت آلودگی وجود دارد؛ بنابراین در فصول سرد سال امکان آلودگی هوا بیشتر است. منشأ این آلودگی‌ها، آلاینده‌هایی هستند که از ترافیک ناشی می‌شوند.


بازنگری در طرح کاهش آلودگی هوا
ظاهرا طرح کاهش آلودگی هوای تهران نیز چندان موثر نبوده است. یک عضو شورای شهر تهران در این رابطه گفت: با توجه به محدودیت شدید شرایط مالی و فرسودگی هشداردهنده ناوگان اتوبوس، ون و تاکسی لازم است طرح کاهش آلودگی هوا بازنگری فوری شود. سید آرش حسینی میلانی در جلسه علنی شورای شهر تهران در تذکری درخصوص طرح کاهش آلودگی هوا، ضمن تسلیت و ابراز همدردی به مناسبت وقوع زلزله در استان آذربایجان شرقی گفت:

مساله آلودگی هوا یک موضوع فرابخشی است و همه ارگان‌ها و دستگاه‌ها از جمله شهرداری در این باره مسئولیت دارند اما مهم است به‌صورت شفاف در مورد آلودگی هوا به مردم گزارش داده شود.وی با بیان اینکه حدود به دو سال است که طرح پیشنهادی کاهش آلودگی هوا توسط شهرداری مطرح شده است، اظهارداشت: در این طرح در مدت چهار سال پیش‌بینی شده که با صرف 25‌هزار‌میلیارد تومان حدود 30 واحد شاخص کیفیت هوا بهبود یابد.

از این میزان، تامین 25‌درصد از منابع عمومی و باقی‌مانده از محل تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده است. با توجه به محدودیت شدید شرایط مالی و فرسودگی هشداردهنده ناوگان اتوبوس، ون و تاکسی لازم است طرح کاهش آلودگی هوا بازنگری فوری شود.

حسینی میلانی خطاب به شهرداری گفت: با توجه به اولویت راهبردی کنترل آلودگی هوا از شهرداری تهران می‌خواهم ضمن بازنگری مفروضات طرح مذکور، گزارشی شفاف مبنی بر «عملکرد تامین مالی و پیشرفت تجهیز ناوگان شرکت واحد، تعویض کاتالیست تاکسیرانی و فیلتر دوده از شهریور 96 تا شهریور 98» و «بهنگامسازی اهداف کمی و بازنگری بودجه مورد نیاز و سازوکارهای تامین مالی طرح مذکور» تا پایان آذر 1398 به شورای شهر ارسال کند.


توصیه به شهروندان
محمد رستگاری، معاون و نظارت و پایش اداره محیط‌زیست استان تهران ضمن اشاره به تداوم آلودگی هوا در پایتخت گفت: با رعایت برخی نکات مانند خودداری از عملیات قیرکاری و عمرانی می‌توان مانع آلوده‌تر شدن هوا شد. از این‌رو به شهروندان توصیه می‌شود که از هرگونه فعالیتی که منجر به افزایش آلودگی هوا می‌شود از جمله روشن کردن آتش در معابر، سوزاندن لاستیک، عملیات قیرکاری، عمرانی و ... خودداری کنند.

وی با بیان اینکه دقت هنگام سوختگیری و جلوگیری از سرریز شدن بنزین و سایر سوخت‌ها از جمله توصیه‌های دیگر ما به شهروندان است، تصریح کرد: از شهروندان درخواست می‌کنیم که تا حد امکان تا پایان هفته از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی استفاده کنند.

رعایت الگوی مصرف سوخت و دقت لازم در استفاده از وسایل حرارتی مانند آبگرمکن، بخاری و تاسیسات گرمایشی برای جلوگیری از افزایش بی‌رویه حرارت در فضاهای مسکونی، تجاری و اداری از جمله دیگر راهکارهایی است که می‌توان با رعایت آن از آلوده‌تر شدن هوا جلوگیری کرد.

رستگاری با اشاره به اینکه به بیماران قلبی، ریوی و مبتلایان به آسم توصیه می‌شود که از انجام فعالیت‌های بدنی به‌خصوص در فضای باز خودداری کنند، گفت: به سایر شهروندان نیز توصیه می‌شود که از تردد طولانی مدت در فضای باز خودداری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha