مدیر كل سلامت محیط و كار وزارت بهداشت گفت:‌ اكنون فقط برخی مناطق جنوبی تهران تا حدی مشكل نیترات و نیتریت بیش از حد مجاز دارند و كیفیت آب بقیه مناطق سالم است كه با انتقال آب از سد ماملو تا 2 سال آینده كل این مشكلات به طور كامل حل می‌شود.

سلامت نیوز :مدیر كل سلامت محیط و كار وزارت بهداشت گفت:‌ اكنون فقط برخی مناطق جنوبی تهران تا حدی مشكل نیترات و نیتریت بیش از حد مجاز دارند و كیفیت آب بقیه مناطق سالم است كه با انتقال آب از سد ماملو تا 2 سال آینده كل این مشكلات به طور كامل حل می‌شود.

كاظم ندافی در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: استاندارد ملی آب سالم در كشور تعریف شده است،‌این استاندارد كیفیت آب را از ابعاد مختلف هم از نظر آ‌لودگی میكروبی، هم از نظر نیترات و نیتریت و هم فلزات سنگین بررسی می‌كند و بررسی دائمی این شاخص‌ها جزء وظایف ذاتی وزارت بهداشت است اما اصلاح كیفیت آن وظیفه وزارت نیروست و وزارت بهداشت هشدارهای لازم را به این دستگاه اجرایی برای اصلاح می‌دهد.

وی ادامه داد: در زمان حاضر در مناطق شهری 95 درصد آبهای آشامیدنی از نظر آلودگی میكروبی پاك هستند، این میزان در شهر تهران 96 درصد است و از نظر سازمان بهداشت جهانی در جایی كه بیش از 95 درصد كیفیت آب سالم باشد، وضعیت مطلوب ارزیابی می‌شود.

مدیر كل سلامت محیط و كار وزارت بهداشت گفت: برای از بین بردن آلودگی‌های میكروبی از ضدعفونی با كلر استفاده می‌شود اما استفاده از این ماده ضدعفونی كننده موجب باقیمانده كلر آزاد در آب هم می‌شود كه شاخص استاندارد آن برای روستاها بین 0.2 تا 0.8 میلی گرم در لیتر و برای مناطق شهری بین 0.5 تا 0.8 میلی گرم در لیتر است.

وی گفت: باقیمانده كلر در آب از یك طرف باعث می‌شود كه تقریباً مطمئن باشیم كه آب آلودگی میكروبی ندارد اما اگر میزان آن بیش از 0.8 میلی گرم در لیتر باشد گر چه عوارض بهداشتی ندارد اما از نظر مردم به خاطر طعم و بویی كه به آب می‌دهد موجب می‌شود مطلوبیت آن برای مردم كم شود.

ندافی افزود: بر این اساس از حدود 5 درصد آب آشامیدنی غیر استاندارد در كشور 4 درصد مربوط به مواردی است كه میزان كلر آزاد باقیمانده كمتر از حد مجاز است و یك درصد مربوط به مواردی است كه كلر باقیمانده بیش از 0.8 میلی گرم در لیتر و بیش از حد مجاز است كه از نظر وزارت بهداشت هر دو مورد نامطلوب تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: شاخص دیگر سلامت آب مواد شیمیایی موجود در آب است كه مهمترین ‌آنها نیترات و نیتریت است كه به خاطر اهمیت عوارض آن میزان آن در همه شهرهای كشور پایش می‌شود زیرا اگر میزان آن بیش از حد مجاز باشد نشانه آن است كه آب در معرض آ‌لودگی قرار گرفته و احتمالاً این آلودگی به علت نشت فاضلاب شهری یا كشاورزی به منابع آب آشامیدنی است و ممكن است آب مصرفی مردم در معرض آلودگی میكروبی هم قرار گرفته باشد.

وی اضافه كرد:‌ در اكثر شهرهایی كه سیستم فاضلاب شهری ندارند یا سالهاست فاضلاب آنها در زمین دفع می‌شود، افزایش غلظت نیترات و نیتریت را بیش از حد مجاز شاهد هستیم به همین علت برای رفع این مشكلات به طور مستمر با مسئولان وزارت نیرو جلسه و مكاتبه داریم و خطرات را گوشزد می‌كنیم اما اصلاح آب در اختیار و جزء وظایف وزارت بهداشت نیست.

مدیر كل سلامت محیط و كار وزارت بهداشت ادامه داد:‌ سال گذشته هم كه مشكل آلودگی نیترات و نیتریت در جنوب تهران مطرح شد با پیگیری وزارت بهداشت شركت آب و فاضلاب در نهایت موضوع را پذیرفت و بیش از 30 حلقه چاه آب آلوده را در جنوب تهران مسدود كردند، علاوه بر آن 6 دستگاه تصفیه پیشرفته RO را كه از نوع نانوفیلتر است نصب كردند كه هر كدام آب 2 یا 3 حلقه چاه را تصفیه می‌كنند و همه یونها از جمله نیتریت و نیترات را جدا می‌كنند.

ندافی گفت: میزان مجاز نیتریت و نیترات در آب 50 میلی گرم در لیتر است اما سال گذشته این میزان در مناطق 5 و 6 آبفای تهران كه محدوده یافت آباد و جنوب اتوبان بعثت بود بیش از 85 میلی گرم در لیتر بود كه البته اكنون با اقدامات انجام شده این میزان در 90 درصد این مناطق بهبود پیدا كرده و به حدود 60 رسیده است به طوری كه نگرانی جدی وجود ندارد به خصوص اینكه این آبها آلودگی میكروبی هم ندارند.

وی افزود: در زمان حاضر این میزان نیترات و نیتریت را در آب جنوب تهران تهدیدی برای سلامت مردم این مناطق ارزیابی نمی‌كنیم، ضمن اینكه پروژه بزرگ انتقال آب از سد ماملو در شرق تهران در حال اجراست و اكنون به منطقه افسریه رسیده است و طبق برآوردها قرار است تا 18 ماه آ‌ینده این آب به مناطق جنوبی و جنوب غربی تهران برسد.

وی ادامه داد: اقدام دیگری كه برای رفع این مشكل انجام شده این است كه با توجه به پاك بودن آب شمال تهران از این آلودگی، بخشی از آب تصفیه شده شمال تهران به جنوب شهر منتقل می‌شود و در مجموع انتظار داریم كه طی یك تا 2 سال آ‌ینده كل مشكل كیفیت آب تهران حل شود.

وی گفت: شاخص دیگر سلامت آب وجود فلزات سنگین مانند جیوه، آرسنیك، سرب و روی در آب است كه بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد در هیچ جای تهران این آلودگی و غلظت این آلاینده‌ها بیش از حد مجاز نیست و از این نظر در شهر تهران هیچ نگرانی نداریم. سال گذشته هم كه بحث آلودگی آب در جنوب تهران مطرح شد، مشكل آلودگی به فلزات سنگین مطرح نبود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha