سلامت نیوز :پزشكان آمریكایی پیشنهاد كرده‌اند كه یك رژیم غذایی غنی از اسیدهای چرب امگا -3 می‌تواند به درمان و یا حتی پیشگیری از اختلال دو قطبی (شیدایی- افسردگی) كمك كند.

به گزارش  ایسنا، این پزشكان معتقدند اسیدهای چرب امگا -3 حتی برای افرادی كه گرایش زیادی به مصرف الكل دارند، می‌تواند مفید باشند و این تمایل را تا حد زیادی در آنها كاهش دهد.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، دكتر الكساندر بی. نیكولسكو، استادیار روانپزشكی در دانشگاه پزشكی دانشگاه ایندیانا در شهر ایندیانا پلیس در این رابطه اظهار داشت: مطالعات ما روی موش‌های آزمایشگاهی نشان داده است موش‌هایی كه دارای علائم اختلال دو قطبی هستند یعنی هم افسردگی دارند و هم در تماس با استرس دچار حالت شیدایی می‌شوند. وقتی از اسید چرب امگا -3 نوع DHA استفاده كنند رفتار آنها به حالت طبیعی بازمی‌گردد. اسید چرب DHA در واقع یكی از مواد فعال تشكیل دهنده روغن ماهی است.

دكتر نیكولسكو تصریح كرد: موشهایی كه به آنها اسید چرب DHA داد شد، رفتارشان به حالت طبیعی بازگشت به طوری كه دیگر دچار افسردگی نمی‌شدند و وقتی هم كه در تماس با استرس قرار می‌گرفتند دیگر حالت جنون و شیدایی به آنها دست نمی‌داد.

وی افزود: وقتی ما مغز این موش‌ها را به دقت مشاهده كردیم با استفاده از مطالعات گسترده بیان ژنی در نهایت شگفتی دریافتیم كه ژنهایی كه عامل بروز اختلالات روانی هستند در واقع پس از DHA اصلاح شده و فعالیت آنها به حالت طبیعی بازمی‌گردد.

یافته غیرمنتظره دیگر این بود كه موشهایی كه به آنها اسید چرب DHA خورانده شده بود، خیلی كمتر تمایل به مصرف الكل داشتند. این یافته هم اكنون بعنوان یك شاهد پزشكی اساسی نشان می‌دهد كه اسیدهای چرب امگا -3 در سطح مولكولی و در مغز درست شبیه به داروهای روانپزشكی عمل می‌كند.

این یافته در مجله «روانپزشكی تفسیری» به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha