جراح و متخصص زنان و زایمان به تشریح چرایی بروز بیماری فیبروکیستیک پستان پرداخت و گفت: مصرف کافئین، چای، شکلات، نمک و قهوه این بیماری را در خانم‌ها تشدید می‌کند.

بیماری فیبروکیستیک پستان خطرناک است؟

سلامت نیوز:جراح و متخصص زنان و زایمان به تشریح چرایی بروز بیماری فیبروکیستیک پستان پرداخت و گفت: مصرف کافئین، چای، شکلات، نمک و قهوه این بیماری را در خانم‌ها تشدید می‌کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از میزان،شیرین نیرومنش جراح و متخصص زنان و زایمان، با اشاره به علل بروز کیست سینه یا بیماری فیبروکیستیک پستان در برخی از خانم ها، گفت: این بیماری در خانم‌هایی که در سنین باروری قرار دارند نسبتا شایع است.

وی با بیان اینکه کیست‌های سینه که غالبا در سونوگرافی یا ماموگرافی گزارش می‌شود به خودی خود خطرناک نیست، افزود: فرد مبتلا به این نوع کیست‌ها باید پیگیری داشته باشد، زیرا نیاز به درمان دارند.

نیرومنش با تاکید بر اینکه اگر کیست‌های پستان ریز و همراه با علایم مشکوک دیگر مانند تورم‌ها یا سرطان‌های سینه که در سونوگرافی که بیشتر به صورت توده‌هایی با شکل نامرتب، قوام سفت و رسوب کلسیم دیده می‌شود نشانه بدخیمی است، تصریح کرد: علایم مشکوک شاید وجود نداشته باشد از این رو به همه خانم‌ها از آغاز قاعدگی حتی قبل از ازدواج تا بعد از یائسگی توصیه می‌شود که معاینات هر ماهه را جدی بگیرند.

وی با بیان اینکه بهترین زمان انجام سونوگرافی یا معاینه پستان روز‌های آخر قاعدگی یا یک یا دو روز بعد از پاک شدن است، گفت: با توجه به تغییرات هورمونی بدن در این دو زمان سینه‌ها کوچک‌ترین اندازه را داشته و کیست‌ها هم ریز است.

این متخصص زنان با تاکید بر اینکه با معاینات هر ماهه توسط فرد هر گونه تغییر بررسی می‌شود، افزود: کسانی که کیست ندارند هم می‌توانند به سرطان مبتلا شوند مهم‌ترین مطلب و توصیه این است که ماهی یک بار معاینه کنند و سینه را در مقابل آینه در حالی که دست‌ها را پشت گردن گذاشته اند نگاه کنند که در این حالت هر گونه کشیدگی پوست و نوک پستان می‌تواند زنگ خطری برای بیماری باشد.

وی با بیان اینکه تفکر بروز سرطان سینه در سنین بالا یا با سابقه فامیلی صرف درست نیست، گفت: کسانی که سابقه فامیلی دارند احتمال ابتلا بیشتری دارند، اما همه زنان در معرض ابتلا به این سرطان هستند ازاین رو معاینات ماهانه باید جدی گرفته شود.

نیرومنش با تاکید بر اینکه بروز سرطان پستان در دوران حاملگی و شیردهی هم ممکن است، افزود: در صورت تشخیض وجود کیست‌های پستان باید هر چند ماه یک بار سونوگرافی برای بررسی وضعیت آن‌ها انجام شود.

وی ادامه داد: کیست‌های پستان اگر بعد از چند ماه اگر بزرگ شود ممکن است پزشک توصیه کند که محتوایات تخلیه و از نظر آسیب شناسی بررسی شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه مصرف نمک، قهوه، چای، کافیئن و شکلات می‌تواند باعث درد سینه و افزایش کیست‌های پستان شوند، گفت: کسانی که کیست سینه دارند ضمن اینکه باید تحت نظر مداوم پزشک خود باشند باید در هر مراجعه سونو‌های قبلی را همراه داشته و در ضمن در رژیم غذایی خود اصلاحاتی را انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha