سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۵
کد خبر: 284393

یک متخصص پوست و مو در خصوص بیماری پسوریازیس و علائم بروز آن گفت: پسوریازیس یک بیماری خودایمنی پوستی است که بسیار شبیه به اگزما است و تشخیص ودرمان آن فقط توسط پزشک انجام می شود.

پسوریازیس نباید با اگزما اشتباه گرفته شود

سلامت نیوز:یک متخصص پوست و مو در خصوص بیماری پسوریازیس و علائم بروز آن گفت: پسوریازیس یک بیماری خودایمنی پوستی است که بسیار شبیه به اگزما است و تشخیص ودرمان آن فقط توسط پزشک انجام می شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، بیماری پسوریازیس که با نام بیماری صدف پوستی هم شناخته می شود یک بیماری خود ایمنی پوستی است که خود را با خارش و التهاب پوست بدن نشان می دهد، ولی می تواند به بخش های دیگر بدن نیز آسیب برساند و خطرناک شود. این بیماری ممکن است در مواقع مختلف تشدید شده، بهبود پیدا کند یا مجدد بروز کند. در این بیماری سلول ها در سطح پوست بدن، چرخه زندگی سریع تری دارند و با سرعت زیاد تولید می شوند.


در این بیماری سیستم ایمنی سیگنال های نادرست ارسال می کند و به همین دلیل رشد سلول های پوست افزایش می یابد. در حالت طبیعی بدن، سلول های پوست از عمق و از لایه های زیرین به سمت روی پوست حرکت می کنند و به صورت سلول های مرده از بدن خارج می شوند اما در بیماری پسوریازیس با رشد بیشتر سلول ها، چندین لایه سلول مرده روی پوست جمع می شود که حالت پوسته پوسته به وجود می آورند؛ گفتنی است این بیماری واگیردار و مسری نیست.


عوامل بروز پسوریازیس

باید گفت دلیل  اصلی بروز بیماری پسوریازیس به وراثت باز می گردد به این معنا که از بدو تولد در ژن فرد وجود دارد، ولی بروز آن قطعی نیست. عوامل دیگری همچون عفونت، تحریکات موضعی، داروهای خاص، آسیب پوست، آب و هوا، سیگار، الکل واسترس می تواند این بیماری را نمایان کند؛ گفتنی است گاه بیمارانی که با این بیماری مواجهه شده اند قرار گرفتن در یک محیط پر تنش و استرس زا را به عنوان اولین اتفاق در بروز بیماری پسوریازیس یاد کرده اند،بنابراین قرار گیری در محیط هایی با آرامش و بدون استرس می تواند تاثیر قابل توجهی در عدم بروز این بیماری داشته باشد.


علائم بروز پسوریازیسعلائم بیماری پسوریازیس در افراد مختلف متفاوت است ولی از نشانه های رایج آن می توان به لکه های قرمز پوستی با فلس های ضخیم نقره ای رنگ، پوسته پوسته شدن نقاط کوچک، ایجاد پوست خشک و ترک خورده با احتمال خونریزی، خارش، سوزش و درد، ناخن های ضخیم حفره دار یا شکسته شده؛ مفاصل متورم و سفت اشاره کرد.

پسوریازیس اگزما نیست

دکتر امیر هوشنگ احسانی، متخصص پوست و مو در خصوص بیماری پسوریازیس و علائم بروز آن گفت: پسوریازیس نوعی بیماری التهابی پوستی است که منجر به قرمزی و خارش پوست می شود و پوسته پوسته شدن سطح مورد نظر پوستی را با خود به همراه دارد.


این متخصص پوست درباره محل بروز این بیماری در بدن بیان کرد: بیماری پسوریازیس ممکن است در آرنج، زانو، دست و سر بروز پیدا کند و از آنجایی که این بیماری شباهت های زیادی با بیماری اگزما دارد نباید با این بیماری اشتباه گرفته شود؛ چرا که در بیماری پسوریازیس شاهد درگیری ناخن نیز هستیم که باعث ضخامت ناخن ها می شود، همچنین در اگزما درگیری مفصلی نیز مشاهده نمی شود که در پسوریازیس این چنین نیست.


راه های درمان بیماری پسوریازیس

وی درخصوص بیماری هایی که در صورت بروز پسوریازیس بروز پیدا خواهند کرد نیز اظهار کرد: در صورت بروز بیماری پسوریازیس ما شاهد افزایش چربی، افزایش قند خون، سکته قلبی و بالارفتن اسیداوریک خون نیز خواهیم بود.


احسانی با اشاره به اینکه علت بروز این بیماری مشخص نیست در خصوص راه های درمان این بیماری بیان کرد: برای درمان بیماری پسوریازیس ما در ابتدا از درمان های موضعی استفاده خواهیم کرد اما در موارد نادری که کل بدن درگیر با این بیماری می شود از درمان های سیستمیک و داروهای خاص استفاده خواهیم کرد؛ لازم به ذکر است که تمامی داروها بیماری را کنترل خواهند کرد و این به معنای از بین رفتن کامل این بیماری نیست.


احسانی در آخر در خصوص استفاده از داروهای گیاهی و اقدام به خوددرمانی برای درمان پسوریازیس نیز چنین گفت: تمامی داروهایی که برای درمان بیماری ها استفاده می شوند از منابع گیاهی هستند اما افراد در مواجهه با این بیماری حتما باید به پزشک مراجعه کنند چرا که این بیماری و راه های درست درمانی آن توسط پزشک باید مشخص شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha