سلامت نیوز : دبیر انجمن روانپزشكان ایران گفت: اختلال شخصیت در مردان بیشتر از زنان دیده می‌شود البته ژنتیك و نحوه تربیت خانواده‌ها نیز می‌تواند در ابتلا به این اختلالات نقش داشته باشد.

پرویز مظاهری در گفت‌و‌گو با فارس اظهار داشت: اختلالات شخصیت مشكلاتی هستند كه چون شخصیت افراد به نوعی از دوران كودكی شكل می‌گیرد. این شخصیت تا دوران نوجوانی و سن 18 سالگی كامل می‌شود و در منش و رفتار افراد اشكالاتی ایجاد می‌شود كه بر همین اساس اختلال نامگذاری می‌شوند.

وی افزود: به عنوان مثال در افراد مبتلا به اختلال شخصیتی پارانوئید، بدبینی نسبت به دیگران دیده می‌شود و افرادی كه وسواس دارند مبتلا به داشتن وسواس و تردید در تصمیم گیری هستند. همچنین اختلال وابستگی در افرادی دیده می‌شود كه به دیگران وابسته هستند و اختلال خودشیفتگی در افرادی دیده می‌شود كه به خود علاقه دارند و خود را برتر می‌دانند.

مظاهری تصریح كرد: ویژگی‌های مشخص مبتلایان به این اختلالات این است كه خود را بیمار نمی‌‌دانند اما همیشه افرادی كه با آنها زندگی می‌كنند آزار می‌بینند. لذا این افراد مبتلا برای درمان مراجعه نمی‌كنند بلكه بیشتر توسط افراد خانواده برای این كار ارجاع داده می‌شوند.

وی اضافه كرد: روان‌درمانی به همراه درمان‌های دارویی برای كم‌كردن یا كند كردن سیر بیماری و درمان این اختلالات لازم است.

دبیر انجمن روانپزشكان ایران با بیان اینكه در مجموع اختلالات شخصیت در مردان بیشتر از زنان است گفت: به عنوان مثال اختلال شخصیت وسواس در زنان و اختلال شخصیت پارانوئید در مردان بیشتر دیده می‌شود.

مظاهری تصریح كرد: زمینه‌های ژنتیكی در تكمیل اختلالات شخصیت مهم هستند از طرفی نحوه تربیت در خانواده‌ها نیز می‌‌تواند در شكل‌گیری و تكامل اختلال شخصیت نقش داشته باشد.

وی خاطرنشان كرد: كمتر از یك درصد مردم به این اختلالات مبتلا هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha