با توقف بارش‌ها، بار دیگر آلودگی هوا روی كلانشهر تهران سایه انداخته است به‌طوری‌كه روز گذشته شاخص كیفیت هوا به عدد ۱۱۶ و در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفته است و وضعیت به گونه‌ای شده كه دوباره مانند دوسال قبل مدارس در برخی شهرها مثل ورامین تعطیل شده و در برخی دیگر مانند كرج، به شهروندان هشدار جدی داده شده است.

آلودگی هوا بهانه‌ای برای دعوای شهرداری و شورا

سلامت نیوز:با توقف بارش‌ها، بار دیگر آلودگی هوا روی كلانشهر تهران سایه انداخته است به‌طوری‌كه روز گذشته شاخص كیفیت هوا به عدد ۱۱۶ و در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفته است و وضعیت به گونه‌ای شده كه دوباره مانند دوسال قبل مدارس در برخی شهرها مثل ورامین تعطیل شده و در برخی دیگر مانند كرج، به شهروندان هشدار جدی داده شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،این درحالی است كه به اعتقاد برخی كارشناسان، اجرای طرح كاهش آلودگی هوا – كه از آن به عنوان یكی از ابزارهای كاهش آلودگی هوا یاد می‌شد – نه تنها تاثیری در كاهش الودگی نداشته كه برعكس، سبب افزایش تردد خودروها در پایتخت و تشدید آلودگی شده است گرچه مدیران شهری این موضوع را رد كرده و علت را وارونگی دما و طبیعی می‌دانند، همین اختلاف‌نظر بهانه‌ای شده برای تشدید اختلافات بین شهرداری و برخی اعضای شورای شهر.

محسن پورسیدآقایی معاون حمل‌ونقل ترافیك شهرداری تهران یكی از مدیرانی است كه معتقد است خوشبختانه اجرای طرح‌هایی مانند طرح كاهش و طرح ایجاد محدوده كنترل آلودگی، زمینه‌ساز كاهش تولید آلاینده‌ها بوده و باعث شد كه شرایط آلودگی هوا به وضعیت هشدار و ناسالم برای همه گروه‌ها نرسد. او در  در مورد وضعیت آلودگی هوای پایتخت با بیان اینكه براساس اطلاعات كسب‌شده از شركت كنترل كیفیت هوا، از هفته قبل شاهد سكون كامل هوا در شهر تهران بودیم و انتظار می‌رفت با سرد شدن هوا در این هفته ارتفاع لایه مرزی پایین بیاید و از امروز یا فردا وارد هوای ناسالم برای تمام گروه‌ها شویم، گفت:

خوشبختانه اجرای طرح‌هایی مانند طرح كاهش و طرح ایجاد محدوده كنترل آلودگی زمینه‌ساز كاهش تولید آلاینده‌ها بوده و باعث شد كه شرایط آلودگی هوا به وضعیت هشدار و ناسالم برای همه گروه‌ها نرسد. پورسیدآقایی با اشاره به پویایی طرح ترافیك جدید و افزایش قدرت مانور برای اعمال تصمیم با ابزارهای جدید، گفت:

از دوشنبه با اجرای مصوبات كمیته اضطرار آلودگی هوا مبنی بر نیم بها شدن قیمت بلیت حمل ونقل عمومی، اعمال سخت‌گیری بیشتر به خودروهای شخصی با افزایش عوارض ورود به طرح ترافیك و محدوده كنترل آلودگی هوا به میزان پنجاه درصد و ممنوعیت تردد شبانه كامیون‌ها انتظار می‌رود كه شرایط آلودگی بهبود پیدا كند و ان‌شاءالله به مرز هشدار و تعطیلی مدارس و ادارات نرسیم.

«محمد علیخانی» رییس كمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران اما از آن دست مدیرانی است كه برخلاف اكثر مدیران شهری، به طرح كاهش و آمارهای ارایه‌شده انتقاد دارد. او با اشاره به ساختگی بودن آمارهای معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیك درخصوص طرح كاهش آلودگی هوا كه در صحن شورای شهر ارایه شد، اظهار داشت: این آمارها اكنون نمود پیدا كرده و از آلودگی هوا كم نشده است.

ما معتقد بودیم این كاهش آلودگی هوا به دلیل شرایط جوی آن مقطع سال بود و نباید آن را به طرح كاهش آلودگی هوا نسبت می‌دادیم. او ادامه داد: بعضی‌ها نمی‌خواستند این مساله را به دلیل روابط با معاونت حمل‌و‌نقل بپذیرند و اگر آمارها درست بود، امروز نباید شاهد آلودگی هوا می‌بودیم.

از ابتدا تاكید كردم كه درستی این طرح در پاییز و زمستان خودش را نشان می‌دهد و شاهدیم همان اتفاقاتی كه در گذشته می‌افتاد، مجددا در حال تكرار است. عضو شورای شهر تهران با بیان اینكه طرح جدید ترافیك نتوانسته منجر به بهتر شدن وضعیت ترافیك و هوای پایتخت شود، گفت:

شهردار تهران باید در این زمینه پاسخگو باشد. حجت نظری عضو شورای شهر تهران هم مانند علیخانی از جمله منتقدان این طرح است و بر این باور است كه طرح جدید ترافیكی تحت عنوان طرح كاهش آلودگی هوا نتوانسته منجر به بهتر شدن وضعیت هوا و ترافیك تهران شود. او در واكنش به اظهارات معاون حمل و نقل شهردار نیز گفت:

وضعیت هوا و ترافیك برای شهروندان ملموس است ولی معاون شهردار تلاش كرده با ارایه ارقام و اعدادی كه نیاز به بررسی بیشتر دارد تاكید كند طرح جدید ترافیكی موفق بوده است. نظری ادامه داد: من به عنوان یك شهروند هنگام تردد در خیابان‌ها و معابر تهران احساس نمی‌كنم ترافیك بهتر شده بلكه وضعیت بدتر هم شده است. همچنین براساس اعلام شاخص‌های شركت كنترل كیفیت هوای تهران نسبت به سال گذشته تعداد روزهای ناسالم و آلوده افزایش یافته است.


اما ماجرای ترافیك تنها به موضع‌گیری‌های مدیران شهری محدود نمی‌شود. دیروز رییس پلیس پایتخت نیز بر لزوم كاهش ساعت اتمام طرح كاهش آلودگی هوا در نیمه دوم سال تاكید كرد و از دستگاه قضا خواست تا به مساله طرح ترافیك ورود پیدا كند.

سردار حسین رحیمی در پاسخ به پرسشی در مورد ایرادات پلیس به طرح كاهش آلودگی هوا در پایتخت گفت: ما این موارد را با نامه‌ای به شهردار تهران ارسال و پیشنهادات و نكات خود را مطرح كرده‌ایم به عنوان مثال معتقدیم كه در نیمه دوم سال ساعت پایان طرح باید از ساعت ۱۹ كاهش پیدا كند چرا كه در شرایط فعلی سبب افزایش بار ترافیك به ویژه در لایه بیرونی محدوده طرح می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha