سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۶

مطالعات محققان دانشگاه بازل سوئیس نشان می‌دهد با بررسی انحنای رگ‌های شبکیه می‌توان به اطلاعات مهمی در مورد سلامت قلب و عروق دست یافت.

چشمان دریچه‌ای رو به قلب

سلامت نیوز: مطالعات محققان دانشگاه بازل سوئیس نشان می‌دهد با بررسی انحنای رگ‌های شبکیه می‌توان به اطلاعات مهمی در مورد سلامت قلب و عروق دست یافت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، پزشکان برای پیش‌بینی بیماری‌های قلبی عوامل مختلفی از جمله سن، سابقه استعمال دخانیات، فشار خون و سابقه خانوادگی بیماری را درنظر می‌گیرند؛ ولی تحقیقات جدید نشان می‌دهد تغییر رگ‌های خونی چشم می‌تواند یک نشانگر قدرتمند برای پیش بینی بیماری‌های قلبی باشد.محققان با بررسی حدود ۵۵ هزار فرد میانسال و سالمند دریافتند رگ‌های موجود در پشت چشم تحت تاثیر سختی شریان‌ها و افزایش فشار خون قرار دارد.


به گزارش پایگاه خبری مدیکال نیوز، چندی پیش تحقیقات صورت گرفته نشان داد با بررسی رگ‌های خونی پشت چشم می‌توان احتمال ابتلا به آلزایمر را پیش‌بینی کرد. مطالعات جدید هم تاثیر بیماری‌های قلبی بر رگ‌های خونی چشم را تایید می‌کند؛ بنابراین محققان معتقدند تاثیر آنچه در بدن رخ می‌دهد در چشم منعکس می‌شود.محققان با استفاده از تصاویر دیجیتالی رگ‌های خونی شبکیه، رگ‌ها را از نظر انحنا و قطر بررسی کردند. نتایج نشان می‌دهد انحنای بیشتر رگ‌های شبکیه به معنای فشار بالاتر نبض، فشار متوسط شریان‌ها حین ضربان قلب و فشار خون سیستولیک بالاتر است.محققان امیدوارند با استفاده از این مطالعه بتوانند بیماری‌های قبلی را یک دهه قبل از بروز علائم پیش‌بینی کنند.به گزارش سازمان جهانی بهداشت، بیماری‌های قلبی -عروقی مهمترین عامل مرگ و میر در سراسر جهان است.نتایج این مطالعه در نشریه Hypertension منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha