رئیس سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران از رایگان شدن مترو برای انتقال زنان آسیب‌دیده به گرمخانه‌ چیتگر خبر داد و گفت: به دستور شهردار تهران در حال برنامه‌ریزی برای اجرای ان هستیم تا زنان مشکلی برای دسترسی به گرمخانه چیتگر نداشته باشند.

آمار دقیقی از زنان کارتن‌خواب تهران نداریم/ رایگان شدن مترو برای انتقال زنان آسیب‌دیده به گرمخانه‌ها

سلامت نیوز:رئیس سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران از رایگان شدن مترو برای انتقال زنان آسیب‌دیده به گرمخانه‌ چیتگر خبر داد و گفت: به دستور شهردار تهران در حال برنامه‌ریزی برای اجرای ان هستیم تا زنان مشکلی برای دسترسی به گرمخانه چیتگر نداشته باشند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، شب گذشته مالک حسینی رئیس سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران در جریان بازدید از  سه مرکز نگهداری زنان آسیب دیده به همراه جمعی از بانوان خبرنگار  گفت: با سرد شدن هوا همیشه مساله گرمخانه‌های مردان مورد توجه قرار می‌گیرد،‌ اما این بار محوریت را زنان آسیب دیده قرار دادیم و از مراکز نگهداری آنها بازدید خواهیم کرد.


او در بازدید از مرکز نگهداری مادر و کودک واقع در منطقه ۱۵ با بیان اینکه برخی از زنان آسیب دیده دارای کودکانی هستند که ما در فرایند برنامه ریزی به این کودکان نیز توجه کرده‌ایم، گفت: برخی از کودکان بنا به صلاح‌دید مقام قضایی از مادر آسیب دیده جدا و تحویل بهزیستی می‌شوند. اما در برخی از موارد نیز مادر می‌تواند کودک خود را به همراه داشته باشد. اما واقعیت این است که وضعیت زنان نباید به گونه‌ای باشد که بر روی کودکانشان تاثیر بگذارد و روانپزشکان نیز معتقدند که اگر کودک در کنار مادر باشد مادر انگیزه بهتری برای درمان دارد.


مالک حسینی افزود: شهرداری تهران امکانات سخت افزاری به مراکز نگهداری مادر و کودک اختصاص می‌دهد و  در این مرکز زنانی که قصد ترک اعتیاد دارند و یا ترک کرده اما هنوز آمادگی حضور در جامعه را ندارند، نگهداری می‌شوند و سعی کردیم فضای موثری را برای مادران و کودکان فراهم کنیم.
رئیس سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا در همه مراکز بخش مادر و کودک راه اندازی نمی‌شود، گفت: این موضوع پدیده شایع نیست. چرا که اگر مادر معتاد متجاهر باشد بنا به رأی قاضی معمولا صلاحیت نگهداری فرزند از وی سلب می‌شود. مثلا در سامان‌سرای لویزان بخش مادر و کودک در نظر گرفته شده است. اما ماهانه تنها یک نفر به آنجا مراجعه می‌کند و ظرفیت در آنجا خالی است.
او ادامه داد: این مرکز برای زنان باردار است و همچنین زنان باردار معتادی وجود دارند که با روش‌های علمی بارداری‌شان ادامه می‌یابد، بعلاوه در این مرکز مادران به همراه کودکان اقامت خواهند داشت.
حسینی در پاسخ به این سوال که چرا ظرفیت مراکز ویژه زنان خالی مانده، گفت: بسیاری از زنان حاضر نیستند که به اینجا مراجعه کنند، به همین دلیل با ان‌جی‌اوهای فعال در حوزه‌ی آسیب‌های اجتماعی بخصوص مادران و کودکان جلسات متعددی گذاشتیم تا بتوانیم از ظرفیت آنها برای جذب زنان و مادران اقدام کنیم. تا حداقل آنها در پاتوق‌ها در این شب‌های سرد نمانند.
وی با بیان این که بنابر اعلام سازمان هواشناسی دمای هوا در حال کاهش است، ادامه داد: ما دغدغه شب‌های سرد پیش رو را داریم که ممکن است زنان کارتن خواب به مراکز مراجعه نکنند و به همین دلیل در ارتباط تنگاتنگ با ان‌جی‌اوها سعی داریم که نسبت به جذب این زنان و نگهداری آنها در گرمخانه یا سامان‌سرا اقدام کنیم و به همین دلیل از مددجویان داوطلبان و ان‌جی‌اوها کمک می‌گیریم تا با ما به پاتوق‌ها بیایند و در جذب زنان به ما کمک کنند.
او درباره آمار زنان کارتن‌خواب گفت: آماری از تعداد کارتن خواب‌ها نداریم و متأسفانه آمارگیری در مورد این گروه سخت است، به همین دلیل اعداد و ارقام دقیقی نداریم که بدانیم تعداد کارتن‌ خواب‌های زن و مرد به طور دقیق به چه میزان است، البته برنامه داریم به آمار دقیقی در این زمینه برسیم اما فرایندی زمان بر است و فکر نمی‌کنم تا پایان امسال بتوانیم آمار دقیقی از این افراد داشته باشیم.


در بازدید دوم که در سامان سرای لوایزان بود، مالک حسینی درباره این مرکز گفت: اینجا مرکز نگهداری موقت زنان آسیب دیده از جمله متکدیان و کارتن خواب‌هایی که به دلیل معلولیت جسمی، ذهنی، بیماری و غیره، توان رفع نیازهای روزانه خود را ندارند نگهداری می‌شود.ظرفیت این مرکز ۱۵۰ نفر است اما در شرایط خاص پتانسیل افزایش ظرفیت این سامان سرا وجود دارد. 
وی با بیان این که در این مرکز افرادی زندگی می‌کنند که اصطلاحا رسوب کرده‌اند گفت: در این مرکز زنانی وجود دارند که حتی خانواده‌هایشان نیز به دنبال آنها نمی‌آیند و مراکزی همچون بهزیستی و غیره به دلیل تکمیل ظرفیتشان آنها را نمی‌پذیرند و سالانه بیش از یک میلیارد تومان صرف هزینه‌های درمانی این افراد می‌شود.


 ادامه حسینی در حاشیه بازدید از گرمخانه‌های چیتگر با اشاره به مشکل ایجاد گرمخانه در مناطق تهران و مقاومت‌های محلی گفت: در هر منطقه‌ای که می‌خواهیم گرمخانه ایجاد کنیم ممکن است مردم نسبت به این اقدام گلایه کنند آنها معتقدند ایجاد یک گرمخانه در محل زندگی آنها باعث افزایش آسیب های اجتماعی می‌شود؛ اما جای سوال است که مگر می‌شود همه آسیب‌ها را به یک منطقه منتقل کرد؟ مگر نه این که فردی که دچار آسیب شده باید در همان منطقه درمان شود؟
وی با بیان این که در حوزه زنان آسیب دیده نمی‌توانیم به دلیل عدم استقبال زنان، یک گرمخانه ایجاد کنیم، گفت:‌ البته در بحث زنان می‌توانیم پهنه‌های غربی، شرقی، شمالی و جنوبی را ایجاد کنیم تا نسبت به ساماندهی زنان کارتن خواب و آسیب دیده اقدام شود.
رئیس سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران با اعلام خبر شناسایی ۴ مکان جدید برای ایجاد گرمخانه، اظهار کرد: تمام تلاش ما این است که در تمام ۲۲ منطقه گرمخانه ایجاد کنیم اما در حوزه‌ی زنان پوشش کل تهران توسط ۴ پهنه مد نظر است.
حسینی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که مسیر گرمخانه چیتگر بسیار دور است، گفت: شهردار تهران از این مرکز بازدید کردند و دستور دادند که مترو برای کسانی که در چیتگر هستند، رایگان شود و در حال حاضر اداره امور زنان شهرداری تهران نیز در حال برنامه ریزی این دستور شهردار است و باید بگویم اگر این دستور اجرایی شود زنان مشکلی برای دسترسی به گرمخانه چیتگر ندارند.


وی در مورد عدم استقبال معتادان و کارتن خواب‌ها از گرمخانه‌ها نیز افزود: این موضوع که عدم اجازه مصرف مواد مخدر باعث کاهش مراجعه به گرمخانه شده، حرف درستی است، زیرا بیش از  ۸۰ درصد معتادان کارتن خواب به این دلیل که نمی‌توانند در فضای گرمخانه مواد مخدر مصرف کنند اصلا تمایلی به آمدن ندارند که البته تصمیم گیری در این موضوع در حیطه وظایف و مسئولیت‌های شهرداری نیست و نمی‌توانیم به این موضوع ورود کنیم.
رئیس سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران در ادامه در پاسخ به این سوال که برخی معتادان از رفتار شهرداری در گرمخانه‌ها انتقاد داشته و حتی می‌گویند که در ساعت ۵ صبح آنها را از گرمخانه بیرون می‌کنند، گفت: متاسفانه طی سالهای گذشته بروز برخی از رفتارها و همچنین انتشار اخبار ضد و نقیض باعث شده که ذهنیت‌های بدی شکل بگیرد. اما باید بگویم که ساعت پذیرش گرمخانه‌ها ۱۷ تا ۷ صبح است و در روزهای سرد نیز مراکز به صورت ۲۴ ساعته خدمات ارائه می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha