چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۰
کد خبر: 284459

بررسی‌ها تا به امروز نشان داده بود سیگار کشیدن مادر در طول دوره بارداری می‌تواند عوارض متعددی بر سلامت فرزند داشته باشد. یکی از موضوعاتی که پژوهش‌های قبلی تایید کرده بودند ارتباط بین سیگار کشیدن مادر در دوره بارداری و مرگ ناگهانی نوزاد در هفته‌های ابتدایی تولد بود.

چرا سیگاری بودن مادر می‌تواند به مرگ نوزاد منجر شود؟

سلامت نیوز:بررسی‌ها تا به امروز نشان داده بود سیگار کشیدن مادر در طول دوره بارداری می‌تواند عوارض متعددی بر سلامت فرزند داشته باشد. یکی از موضوعاتی که پژوهش‌های قبلی تایید کرده بودند ارتباط بین سیگار کشیدن مادر در دوره بارداری و مرگ ناگهانی نوزاد در هفته‌های ابتدایی تولد بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،اما هر چند مشخص شده بود که سیگار کشیدن مادر می‌تواند احتمال مرگ ناگهانی نوزاد را افزایش دهد اما متخصصان تبیین روشنی برای وجود این ارتباط در اختیار نداشتند. حالا به تازگی محققان دانشگاه آریزونا نتایج تحقیقی را منتشر کرده‌اند که می‌تواند چرایی وجود این ارتباط را تاحدی مشخص سازد.

البته این مطالعه روی موش‌ها انجام شده است بنابراین نمی‌توان نتایح آن را به شکلی کامل به انسان‌ها تعمیم داد اما به هر صورت فرضیه تایید شده این پژوهش می‌تواند ایده‌ اولیه‌ای در این زمینه در اختیار ما قرار دهد.مطالعه محققان دانشگاه آریزونا نشان می‌دهد که در معرض نیکوتین بودن در دوره جنینی به شکل روزانه می‌تواند به تخریب بخشی از سلول‌های مغزی منجر شود که در کنترل حرکات زبان نقش دارد.

به واسطه این تخریب نیز نوزاد بعد از تولد توان کنترل حرکات زبان خود را مانند نوزادان عادی ندارد و به نظر می‌رسد ناتوانی در حرکت دادن زبان با سرعت مناسب و در زمان لازم، در افزایش مرگ ناگهانی نقش داشته باشد. از آن جا که ناتوانی نوزاد در نفس کشیدن، یکی از عوامل موثر در مرگ ناگهانی است، پژهشگران این مطالعه بر این باورند که این ناتوانی در حرکت دادن سریع زبان می‌تواند نقشی تعیین‌کننده در این باره داشته باشد.

چرا که گاهی اوقات این شکل قرار گرفتن زبان نوزاد است که راه تنفسی او را  محدود می‌کند.اگر قصد بارداری دارید و سیگاری هستید، پیش از اقدام به بارداری، تلاش کنید سیگار را با کمک متخصصان ترک کنید. اگر هم در طول دوره بارداری به هر دلیلی سیگار کشیده‌اید، در کنار کاهش دادن تعداد سیگارهای خود از همین امروز، با هوشیاری و رعایت دیگر نکات، احتمال بروز حوادث تلخ را کاهش دهید. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha