چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳
کد خبر: 284466

متاسفانه طی سال‌های اخیر با آغاز فصل پاییز شاهد افزایش میزان آلودگی هوا و در نتیجه آمار بالای بیماران تنفسی و یا تعطیلی مدارس هستیم.

راهکارهای مناسب برای کاهش آلودگی هوا

سلامت نیوز: متاسفانه طی سال‌های اخیر با آغاز فصل پاییز شاهد افزایش میزان آلودگی هوا و در نتیجه آمار بالای بیماران تنفسی و یا تعطیلی مدارس هستیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،اتفاقی که به یقین تبعات منفی گسترده‌ای را به‌دنبال دارد. گفتنی است که آلودگی هوا متاثر از عوامل مختلفی است. بنابراین برای رفع این معضل نیاز به همکاری تمام دستگاه‌های ذی‌ربط و در نهایت مردم است، چراکه در غیر این‌صورت به یقین هیچ‌یک از طرح‌های ارائه شده نمی‌تواند مفید واقع شود.عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی درباره افزایش آلودگی و وارونگی دما در شهر تهران می‌گوید:

وارونگی دما در تمام کشورهای دنیا اتفاق می‌افتد بدین معنا که در کشورهایی که فصول سرد دارند وارونگی دما یک امر طبیعی است. از این‌رو نباید به وارونگی دما به‌عنوان یک نکته منفی و موثر در افزایش آلودگی هوا نگاه کرد.

یوسف رشیدی  و با اشاره به مطلب فوق اذعان داشت: متاسفانه در حال حاضر به‌دلیل افزایش میزان تولید آلودگی شاهد انباشت آلودگی هستیم که این مساله بسیار مشکل‌ساز است.وی درباره مهمترین راهکار کاهش آلودگی هوا می‌گوید: به‌طور حتم مهمترین راهکار برای کاهش میزان آلودگی هوا کاهش میزان تولید آلودگی در کلانشهرها و به‌خصوص تهران است.


کیفیت پایین خودروها
رشیدی می‌گوید: ارتقای کیفیت خودروها و سوخت نیز می‌تواند یکی دیگر از راهکارهای مناسب برای کاهش میزان آلودگی هوا باشد، چراکه امروزه بخش قابل‌توجهی از آلودگی هوا ناشی از استاندارد نبودن و بی‌‌‌کیفیت‌بودن خودروها است. وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا طرح جدید ترافیک توانست موثر واقع شود، می‌گوید: جواب دادن به این سوال بسیار سخت است یعنی نمی‌توان تنها از روی نگاه کردن به وضعیت کیفیت هوا این طرح را خوب و یا بد ارزیابی کنیم.رشیدی افزود:

برای اینکه این طرح ارزیابی شود ما بایستی میزان تولید آلودگی قبل و بعد از اجرای طرح جدید ترافیک را مورد بررسی قرار دهیم، چرا که کیفیت هوا تابع دو پارامتر است بدین معنا که امکان دارد شما کاری نکنید اما وزش باد و بارندگی خوب باشد و در نتیجه کیفیت هوا نیز مناسب خواهد بود، اما این دلیلی برای خوب‌بودن طرح‌های شما ندارد و یا بالعکس.

برآورد مفید یا غیرمفید‌بودن طرح‌ها نیز بر عهده شهرداری است چرا که شهرداری با توجه به اطلاعاتی که در دسترس دارد می‌تواند بگوید که قبل از اجرای طرح میزان تولید آلودگی به چه میزان بوده است و بعد از اجرای طرح نیز این میزان به چه صورت است. یعنی باید این سوال را اینگونه مطرح کرد که آیا ما برآوردی از میزان تولید آلودگی قبل و بعد از اجرای طرح داریم.

وی در ادامه بیان می‌کند: اقدامات برای کاهش میزان آلودگی هوا مواردی عجیب و غریب نیست. به‌عنوان مثال از رده خارج کردن خودروهای فرسوده که به‌طور کل تعطیل شده است.رشیدی می‌گوید: بحث تمرکز در استفاده از موتورسیکلت‌های برقی در مرکز شهر و استفاده از آنها به‌عنوان موتورسیکلت‌های معمولی نیز به‌طور کلی رها شد همچنین کمک به توسعه حمل‌و‌نقل عمومی نیز با آن سرعت و شتابی که بایستی جلو می‌رفت، پیش نمی‌رود.وی افزود:

بحث نوسازی و بهسازی ناوگان اتوبوسرانی نیز چندان تحقق نیافت بنابراین من فکر می‌کنم موارد مذکور که مهمترین ارکان بحث آلودگی هوا است طی چند سال گذشته چندان به آن توجه نشده است بلکه در بیشتر موارد بسیاری از آنها مسکوت باقی مانده است.

رشیدی در ارتباط با تبعات منفی افزایش آلودگی هوا می‌گوید: طبق گزارش آژانس تحقیقات بین‌المللی سرطان وابسته به سازمان بهداشت جهانی که چندی پیش ارائه داده شده است مبنی بر اینکه آلودگی هوا می‌تواند سرطان‌زا باشد بنابراین زمانی که ما این موضوع را می‌دانیم دولت، مجلس و مسئولان دیگر وظیفه دارند تا در بحث آلودگی هوا بیشتر از موارد دیگر کار کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha