سلامت نیوز : رییس مركز تحقیقات سوختگی بیمارستان مطهری به شهروندان توصیه كرد: زخم سوختگی را به استثنای سوختگی با پودرآهك به مدت 10 تا 15 دقیقه، فقط با آب معمولی بشویند و خنك كنند.
 
محمد جواد فاطمیدر گفت و گو با ایرنا با بیان اینكه در سوختگی شدید، بیمار را باید فوری به مركز درمانی منتقل كرد، افزود: افراد نباید محل سوختگی را به ویژه در موارد شدید با یخ خنك كنند چراكه استفاده از یخ موجب كاهش دمای بدن می شود.
وی خاطرنشان كرد: گرچه خنك كردن محل سوختگی با آب نیز موجب كاهش دمای بدن فرد سوخته می شود اما شدت آن از خنك كنندگی یخ كمتر است.
فاطمی اضافه كرد: برای جلوگیری از كاهش دمای فرد دچار سوختگی باید او را با پتو گرم نگه داشت و فقط محل سوختگی خنك شود.
رییس مركز تحقیقات سوختگی بیمارستان مطهری تاكید كرد: به كار بردن پمادسوختگی، بتادین ، خمیردندان، سیب زمینی، ماست، زردچوبه، الكل و آهك برای افرادی كه دچار سوختگی شده اند، اشتباه است و می تواند منجر به عفونت شود.
فاطمی با تاكید براینكه بكار بردن هریك از این مواد می تواند میزان عفونت های زخم سوخته را افزایش دهد، گفت: استفاده از این مواد برای شستن، ضدعفونی كردن و تسكین درد در زخم سوختگی، واكنش هایی را در زخم ایجاد می كند كه موجب به تاخیر افتادن ترمیم جای زخم می شود.
رییس مركز تحقیقات سوختگی بیمارستان مطهری خاطرنشان كرد: متاسفانه استفاده از آهك برای تسكین سوختگی بویژه در استان سیستان و بلوچستان كشور رواج دارد كه موجب بروز كزاز، عفونت زخم و افزایش طول درمان سوختگی می شود.
فاطمی گفت: علاوه بر این موارد، بكاربردن این مواد گاهی موجب تغییر رنگ محل زخم می شود و درصورت شدید بودن زخم، پزشك برای اقدامات تشخیصی باید این مواد را از سطح زخم پاك كند كه درد و رنج زیادی را برای بیمار همراه دارد.
وی یادآور شد: آمار بالای سوختگی در كشور موجب شده است تا میزان عوارض و مرگ و میر بیماران سوختگی در ایران بیش از استانداردهای جهانی باشد.
فاطمی، اطلاع رسانی ناكافی، استفاده از بخاری های قطره ای، رعایت نكردن اصول ایمنی در ساختمان سازی، فرسودگی سیستم برق، دسترسی نداشتن به آتش نشانی در بسیاری از مناطق و نبود حمایت های اجتماعی را از دلایل بالا بودن میزان سوختگی و مرگ و میر ناشی از آن در كشور برشمرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha