ویروس پاپیلومای انسانی (اِچ‌پی‌وی) یکی از شایع‌ترین بیماری‌های آمیزشی در دنیاست. این بیماری، این روزها بیش از آنچه فکر می‌کنیم به ما نزدیک است، اما بی‌خبری بسیاری از افراد از وجود آن، فرصت طلایی تزریق واکسن و پیشگیری را از آن‌ها گرفته است.

شایعاتی در مورد ویروس اچ‌پی‌وی که نباید آن‌ها را باور کنید

سلامت نیوز: ویروس پاپیلومای انسانی (اِچ‌پی‌وی) یکی از شایع‌ترین بیماری‌های آمیزشی در دنیاست. این بیماری، این روزها بیش از آنچه فکر می‌کنیم به ما نزدیک است، اما بی‌خبری بسیاری از افراد از وجود آن، فرصت طلایی تزریق واکسن و پیشگیری را از آن‌ها گرفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، ویروس «اچ‌پی‌وی» بیش از صد نوع دارد که چهل نوع آن در ناحیه تناسلی ایجاد بیماری می‌کند. با وجود شیوع ابتلا به این ویروس در سال‌های اخیر، هنوز هم ادعاهای ضد و نقیضی در مورد ابتلا به آن و عواقب درگیرشدن با این ویروس مطرح می‌شود. اگر شما هم می‌خواهید در مورد این ویروس فراگیر، بیشتر بدانید و برای دور ماندن از عواقب ابتلا به آن تلاش کنید، این مطلب را بخوانید.

دروغ شماره یک:

مبتلا شدن به ویروس «اچ‌پی‌وی» آن‌قدرها هم آسان نیست

واقعیت چیست؟

تقریبا همه افرادی که فعالیت جنسی دارند، در طول عمرشان با یک یا چندین نوع از این ویروس درگیر می‌شوند. ویروس پاپیلومای انسان (HPV) یکی از علل اصلی سرطان‌های دهانه رحم است. بیش از 90 درصد موارد سرطان دهانه رحم به این ویروس مربوط است. آمارهای جهانی می‌گویند، متوسط شیوع جهانی این ویروس بین ۹ تا ۱۳ درصد است، اما در ایران آمار دقیقی از شیوع این بیماری وجود ندارد.

 

دروغ شماره دو:

فقط یک نوع ویروس اچ‌پی‌وی وجود دارد

واقعیت چیست؟

چندین نوع ویروس (HPV) وجود دارد، اما خطر درگیرشدن با همه انواع این ویروس‌ها یکسان نیست. در حالی که بعضی از ویروس‌ها کاملا خوش‌خیم هستند، برخی دیگر زمینه را برای ابتلا به زگیل تناسلی یا حتی سرطان فراهم می‌کنند.

 

دروغ شماره سه:

اگر به اچ‌پی‌وی دچار شوید، کارتان تمام است

واقعیت چیست؟

اغلب ما ویروس «اچ‌پی‌وی» را دریافت می‌کنیم، اما سیستم ایمنی بدنمان از پس پاک‌سازی بدن از این ویروس برمی‌آید. بسیاری از انواع این ویروس بی‌خطر هستند و در بسیاری از موارد (90درصد) بدون ایجاد هیچ آسیبی خود به خود طی دو سال از بین می‌روند. با این وجود مهار برخی از انواع این ویروس برای بدن آسان نیست و از سوی دیگر، گاهی به‌خاطر ضعف سیستم ایمنی، بدن از پس مهار این ویروس برنمی‌آید. در چنین شرایطی احتمال ماندگارشدن ویروس در بدن برای مدت طولانی و بالارفتن خطر ابتلا به سرطان هم بیشتر می‌شود.

 

دروغ شماره چهار:

اگر واکسن هم نزدید، اشکالی ندارد

واقعیت چیست؟

هر سال زنان بسیاری در سراسر جهان به سرطان دهانه رحم مبتلا می‌شوند و اغلب آن‌ها به‌دلیل ورود ویروس (HPV) به بدنشان، با این سرطان درگیر می‌شوند. سرطان رحم یکی از دلایل اصلی مرگ‌ومیر زنان است و در سال‌های اخیر، متخصصان با واکسن (HPV)  احتمال ابتلای زنان به این سرطان در سال‌های بعد را پایین می‌آورند. این واکسن از ۹ سالگی قابل‌تزریق است و دختران ۱۱ و ۱۲ ساله هم می‌توانند از فواید آن بهره‌مند شوند.

 

دروغ شماره پنج:

فقط زنان باید واکسن (HPV) بزنند

واقعیت چیست؟

«اچ‌پی‌وی» نوعی عفونت ویروسی است که هم زنان و هم مردان را درگیر کرده و زمینه را برای ابتلای آن‌ها به سرطان فراهم می‌کند. مردانی که این واکسن را دریافت می‌کنند، نه‌تنها از خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان دور می‌مانند، بلکه احتمال ابتلای همسرشان به این ویروس را هم کاهش می‌دهند.

 

دروغ شماره شش:

می‌توانید در هر سنی این واکسن را بزنید

واقعیت چیست؟

این واکسن تنها در صورت تزریق‌شدن پیش از ابتلا به یکی از انواع ویروس بر بدن تاثیر می‌گذارد. تزریق واکسن قبل از آغاز رابطه جنسی، اهمیت زیادی دارد و به باور محققان سن ۹ تا ۱۱ سالگی بهترین زمان دریافت آن است. باید بدانید که راه انتقال این ویروس، پوست و مخاط (پوشش مرطوب اعضای داخلی بدن) است. مهم‌ترین راه، تماس جنسی است.

 

دروغ شماره هفت:

اچ‌پی‌وی تنها در صورت تعدد روابط جنسی به بدن وارد می‌شود

واقعیت چیست؟

تعهد در روابط جنسی، ارتباطی به مبتلا نشدن به اچ‌پی‌وی ندارد و به گفته متخصصان، حتی استفاده از کاندوم هم احتمال دچار شدن به این ویروس را به صفر نمی‌رساند. به گفته متخصصان، این ویروس درمان قطعی ندارد و فقط زگیل‌های تناسلی ناشی از ابتلا به این ویروس با لیزر یا محلول‌های مخصوص سوزانده می‌شود. با توجه به بررسی‌های انجام‌شده، در بسیاری از مواقع این زگیل‌ها خودبه‌خود از بین می‌روند، اما در نهایت ویروس در بدن می‌ماند و از بین نمی‌رود، گاهی عود کرده و حتی منتقل می‌شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha