چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۰
کد خبر: 284500

با آنکه فصل پائیز به فصل شگفتی و زیبایی های رنگارنگ معروف است اما با توجه به تحولات طبیعت همه ساله شاهد آنیم که برخی افراد در این ایام دچار افسردگی فصلی می‌شوند که خواندن این مطلب برای پیشگیری از این بیماری تا حدودی مفید خواهد بود.

چگونه از ابتلاء به افسردگی در پاییز پیشگیری کنیم؟

سلامت نیوز: با آنکه فصل پائیز به فصل شگفتی و زیبایی های رنگارنگ معروف است اما با توجه به تحولات طبیعت همه ساله شاهد آنیم که برخی افراد در این ایام دچار افسردگی فصلی می‌شوند که خواندن این مطلب برای پیشگیری از این بیماری تا حدودی مفید خواهد بود.


**اختلال افسردگی در فصل زرد و قرمز پاییز
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، در فصل پاییز نخست تغییر رنگ طبیعت از سبز و آبی به زرد و قرمز را شاهد خواهیم بود، کوتاه شدن طول روز و ساعت‌های طولانی شب، مایل تابیدن خورشید و از طرف دیگر کم‌تحرکی و خانه‌نشینی برخی افراد، همه و همه دست به دست هم دهد تا در این ایام و به دنبال آن در فصل زمستان، نوعی بیماری روانی و افسردگی که حالت اضطراب و پوچی به دنبال دارد،‌ گریبان برخی فرد یا افراد گرفتار در این فصل را بگیرد.
افسردگی فصلی یکی از انواع اختلالات خلقی است که به صورت دوره‌ای در فصول سرد سال بیشتر در بین فرد یا افرادی دارای زمینه کم تحرکی و یا بیماری های روانی و عصبی هستند عارض می‌شود.


**توصیه برای مقابله با افسردگی فصلی 
- برای پیشگیری از بروز این افسردگی فصلی، توصیه می‌شود از آنجا که نور درمانی، اساس درمان افسردگی فصلی است، بنابراین در فضای باز روزانه به مدت یک ساعت پیاده‌روی و تفریح کنید.
- از ویتامین‌هایی نظیر ویتامین D و ریزمغذی‌هایی نظیر زینک استفاده و تعاملات اجتماعی خود را بالا برده و از تنها نشستن در خانه خودداری کنید.
- حتما برنامه‌ای برای حفظ سلامت جسمی خود نظیر شنا و پیاده‌روی و برنامه‌ای برای ارتقاء سلامت روانی مثل یادگرفتن چیزهای جدید، داشته باشید.
_ مصرف غذاهای دریایی و سبزیجات را که دارای روی و آهن است، در رژیم غذایی خود افزایش داده و مصرف غذاهای دارای چربی زیاد و مواد افزودنی و نوشابه و فست فود را کاهش دهید. برنامه خواب ثابت داشته و از پرخوابی یا کم خوابی بپرهیزید.
- سفرهای کوتاه زمستانی به مناطق آفتابی داشته باشید.
- تغییرات و برنامه‌ریزی‌های مفید را از اهداف کوچک مثل خواندن یک کتاب کم حجم یا روزانه 10 دقیقه پیاده‌روی شروع و آن را به تدریج افزایش دهید.
- در صورتی که با این راهکارها در شرایط روانی‌تان تغییری حاصل نشد، حتما به روانپزشک مراجعه کنید. چراکه یک رواندرمانگر از طریق دارو یا روان‌ درمانی کمک موثرتری خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha