چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰
کد خبر: 284506

یک کارشناس بیماری های غیرواگیر درباره بیماری دیابت می گوید اهمیت بیماری در این است که علائم پر سروصدایی ندارد و کم کم خود را نشان می دهد و آنچه در بسیاری از موارد بیماران دیابتی را دچار عوارض می کند، ناآگاهی است...

این بیماری علائم پر سروصدایی ندارد...

سلامت نیوز: یک کارشناس بیماری های غیرواگیر درباره بیماری دیابت می گوید اهمیت بیماری در این است که علائم پر سروصدایی ندارد و کم کم خود را نشان می دهد و آنچه در بسیاری از موارد بیماران دیابتی را دچار عوارض می کند، ناآگاهی است...


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،آزاده سالمی  با توضیح اینکه دیابت چیست، عنوان کرد: افزایش قند خون در بدن، بیماری دیابت نامیده می شود. این بیماری انواع مختلفی دارد، ولی به طور عمده به دیابت نوع یک، دیابت نوع دو و دیابت بارداری تقسیم می شود.


کارشناس بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تاکید کرد: اهمیت بیماری دیابت در این است که این بیماری علائم پر سروصدایی ندارد و کم کم خود را نشان می دهد. آنچه در بسیاری از موارد بیماران دیابتی را دچار عوارض می کند، ناآگاهی از میزان قند خون است.
وی ادامه داد: در این موارد فرد از بیماری خود اطلاع ندارد و زمانی که بالا بودن قند خون صدماتی را بر اعضای بدن از جمله کلیه، چشم و… وارد کرد برای درمان عارضه خود به مراکز درمانی مراجعه می کند.


دیابت به راحتی قابل پیشگیری است
سالمی بیان کرد: امروزه شمار بیماران دیابتی به سرعت رو به افزایش است، اما باید بدانیم که این بیماری به راحتی قابل پیشگیری است و تنها راه کاهش موارد جدید، کنترل و در نهایت پیشگیری از ایجاد بیماری دیابت است.
این کارشناس تصریح کرد: بنا به نظر متخصصان علوم پزشکی، اولین قدم در پیشگیری از این بیماری چیزی جز آموزش افراد جامعه برای داشتن سبک زندگی بهتر و سالم تر نیست. به گونه ای که داشتن رژیم غذایی سالم، کنترل وزن و فعالیت ورزشی منظم و مناسب برای پیشگیری از ابتلا به دیابت و کنترل آن به تمام افراد توصیه می شود.


کارشناس بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خاطرنشان کرد: علاوه بر توصیه های عملی، ضروری است که یک فرد دیابتی بداند ترکیب غذاهای روزانه اش باید چگونه باشد و انجام ورزش روزانه خطر ابتلا به دیابت را چقدر کاهش می دهد.
وی یادآور شد: با اینکه در پیش گرفتن یک برنامه و سبک زندگی سالم، اهمیت ویژه ای در پیشگیری از بروز بیماری دیابت دارد، رفع ابهامات و باورهای غلط در مورد عوامل خطر این بیماری نیز اهمیت خاصی دارد.


آزاده سالمی با بیان اینکه از جمله باورهای غلط این است که بیماری دیابت ارثی است، گفت: در حالی که  باید توجه داشت عامل ژنتیک حداکثر 5 درصد در دیابت موثر است و عادت های تغذیه ی ناصحیح، استرس و فشارهای روحی، عوامل اصلی ابتلا به بیماری هستند که علاوه بر تحمیل هزینه های مادی، هزینه های معنوی بسیاری از جمله مشکلات روحی و عاطفی، کاهش بهره وری شغلی و علمی، ناتوانی جنسی و... بر بیماران و جامعه تحمیل می نماید و سبب معضلات اجتماعی چون طلاق و بیکاری و... می شود.
این کارشناس بیماری های غیرواگیر عنوان کرد: اغلب مردم بر این باورند که فقط کسانی در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند که قند و شکر و شیرینی زیادی می خورند و به خوردن تنقلات و خوراکی های شیرین عادت دارند. در حالی که دریافت انرژی بیش از حد نیاز بدن، از هر منبعی می تواند موجب بروز دیابت شود.


بسیاری از کودکان در معرض خطر دیابت هستند
وی بیان کرد: باور غلط دیگر این است که گمان می کنیم کودکان، نوجوانان و جوانان به دیابت نوع دو مبتلا نمی شوند؛ این در حالی است که امروزه به دلیل افزایش آمار چاقی در دوران کودکی، حتی بچه ها هم می توانند به دیابت نوع دو مبتلا شوند و اکنون بسیاری از کودکان در معرض خطر این بیماری قرار دارند.
سالمی ادامه داد: امروزه تحرک کم، استفاده زیاد از خودرو و ورزش نکردن در زندگی اغلب افراد باعث اضافه وزن و چاقی به خصوص چاقی های شکمی و تجمع چربی در بدن شده که سبب افزایش مقاومت بدن در برابر انسولین و دیابت نوع 2 می شود.


عوامل خطر بروز دیابت چیست؟
کارشناس بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به عوامل خطر دیابت نوع ۲ گفت: اضافه وزن و چاقی، سابقه خانوادگی دیابت نوع ۲، فشارخون بالا، اختلال چربی های خون، زندگی کم تحرک (فعالیت بدنی ناکافی)، مصرف دخانیات و سن 30 سال و بالاتر از جمله عوامل ابتلا به این بیماری هستند.
وی افزود: افزایش قند خون می‌تواند علائمی چون پرخوری، تکرر ادرار، کاهش وزن، تشنگی فراوان، ضعف و کاهش نیروی جسمی و دیر بهبود یافتن زخم ها و عفونت را ایجاد نماید.


از خانواده خود محافظت کنید
این کارشناس با اشاره به شعار روز جهانی دیابت بیان کرد: با توجه به اینکه خانواده ها نقش مهمی را در رفع عوامل خطر قابل تغییر برای دیابت نوع ۲ ایفا می کنند باید با آموزش و ترویج فعالیت بدنی و تغذیه مناسب باعث افزایش کیفیت زندگی خانواده ها شویم. به همین جهت شعار روز جهانی دیابت «از خانواده خود محافظت کنید» (Protect your Family) است.
سالمی اظهار کرد: در سال جاری به منظور آگاهی عموم هموطنانمان درباره بیماری دیابت و تاکید بر اهمیت اصلاح شیوه زندگی، مثل سال های گذشته روزهای ۱۸ لغایت ۲۴ آبان ماه به عنوان هفته ملی دیابت نامگذاری شده است.
وی با اشاره به اسامی روزهای هفته و برنامه های هفته دیابت یادآور شد: روزهای این هفته با عناوین "دیابت، رسانه و خانواده"؛ "دیابت، آموزش و خانواده"؛ "دیابت، سازمان های مردم نهاد و خانواده"؛ "دیابت، تغذیه و خانواده"؛ "دیابت، خودمراقبتی و خانواده؛ "دیابت، مشارکت های محلی و خانواده"؛ "دیابت، فعالیت بدنی و خانواده" تعیین شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha