در شهرهای بزرگ و چند میلیون نفری که حالا اسمش را گذاشته‌ایم کلانشهر! همیشه باید منتظر هر اتفاقی بود؛ از آلودگی هوا تا هر اتفاق منتظره و غیرمنتظره دیگر.

در زمان آلودگی هوا چطور به خودمان امدادرسانی کنیم؟

سلامت نیوز:در شهرهای بزرگ و چند میلیون نفری که حالا اسمش را گذاشته‌ایم کلانشهر! همیشه باید منتظر هر اتفاقی بود؛ از آلودگی هوا تا هر اتفاق منتظره و غیرمنتظره دیگر.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،دلیل آن هم شاید از تنوع اقوام تا تنوع وسایل نقلیه و شیوه زندگی و هزار و یک مساله دیگر باشد. در بین همه اتفاقات، شاید آلودگی هوا یکی از همان عوامل نگران‌کننده باشد. به این دلیل که به‌طور مستقیم با جان مردم ساکن شهرها مرتبط است.

در این بین، در بعضی از فصل‌های سال، بیش از فصل‌های دیگر باید منتظر معلق شدن ذرات ناخوشایند در هوا بود. در کشور ما و در کلانشهرها، اصولا از نیمه پاییز باید منتظر آلودگی هوا بود.

گرچه امیدواریم امسال با این مشکل روبه‌رو نشویم، اما نزدیک شدن به نیمه پاییز بهانه‌ای شد تا توصیه‌های دکتر کوروش جعفریان، متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه را درباره آلودگی هوا و تغذیه مناسب بشنویم.شاید بهتر باشد از آنهایی که نباید بخوریم شروع کنیم. در واقع در زمان آلودگی هوا بهتر است بعضی از خوراکی‌ها از سبد غذایی ما حذف شوند.

دکتر جعفریان در این‌باره می‌گوید:‌ یکی از اثرهای منفی آلودگی هوا،‌ اختلال در هضم و جذب موادغذایی یا دقیق‌تر بگوییم،‌ اختلالات گوارشی است. بنابراین باید از خوردن غذاهای سنگینی که هضم آنها سخت است خودداری کرد. دکتر جعفریان ادامه می‌دهد: گرچه همیشه باید در مصرف خوراکی‌های چرب جانب احتیاط را رعایت کرد، اما در زمان آلودگی هوا به‌دلیل این‌که هضم و جذب آنها سخت‌تر از حالت عادی می‌شود،‌ باید آنها را به‌طور کامل از سبدغذایی حذف کرد. از این خوراکی‌ها می‌توان به انواع غذاهای سرخ‌شده، غذاهای فرآیند شده، انواع تنقلات چرب و... اشاره کرد.این مساله درباره نوشیدنی‌های پرچرب مانند شیر نیز صادق است.

از شیرین بگذرید

گرچه در هوای سرد پاییز، همیشه یک فنجان چای یا قهوه همراه با یک تکه کیک میان‌وعده یا عصرانه دلپذیری است،‌ اما در زمان آلودگی هوا باید کمی از دلخواه‌ها دست بکشیم. دکتر کوروش جعفریان در این‌باره می‌گوید: خوراکی‌ها با شیرینی غیرطبیعی مانند انواع کیک،‌ دسر، شیرینی‌های خامه‌ای و... به‌دلیل آن که در زمان آلودگی هوا دیرتر از حالت عادی،‌ هضم و جذب می‌شوند،‌ بنابراین این گروه از خوراکی‌ها را هم باید از گردونه خارج کرد.

حتی گاهی خوردن غذاهای شیرین هم می‌تواند احساس سنگینی و پری را تشدید کند. او ادامه می‌دهد: حلوا، خرما، شعله‌زرد و... هم در گروه خوراکی‌های ممنوع در زمان آلودگی هوا هستند.

محرک نباشید

التهاب، یکی از مشکلات ناشی از آلودگی هواست. این التهاب در پوست، شش‌ها، چشم‌ها و بافت‌هایی که مخاط دارند، بیشتر دیده می‌شود. دلیل آن هم ناسازگاری وضعیت هوا با شرایط بدنی ماست. بنابراین بهتر است عاملی برای تحریک سلول‌ها و بافت‌های بدن نباشیم. دکتر جعفریان در این‌باره توضیح می‌دهد:‌

بعضی از خوراکی‌ها زمینه‌ساز تشدید التهاب هستند. برای مثال انواع خوراکی‌های حاوی ادویه به‌ویژه آنهایی که ادویه محرک مانند فلفل، دارچین و... دارند. بنابراین برای جلوگیری از تشدید التهاب،‌ باید از خوردن خوراکی‌های حاوی این ادویه‌ها خودداری کرد. ضمن این‌که بهتر است ادویه‌های محرک را به غذا یا نوشیدنی اضافه نکنیم.

ترش‌ها خوب هستند

میوه‌های ترش،‌ ویژگی‌های خاص‌تری دارند.دکتر جعفریان در این‌باره می‌گوید: از آنجا که در زمان آلودگی هوا، امکان ابتلا به بیماری‌های مختلف دور از انتظار نیست،‌ بنابراین باید به عملکرد بهتر سیستم ایمنی کمک کرد. برای این منظور خوردن میوه‌های ترش به دلیل ویتامین‌Cبالایی که دارند،‌ مفید هستند. این میوه‌ها ضمن بهبود عملکرد سیستم ایمنی،‌ به تعدیل محیط اسیدی-قلیایی معده نیز کمک می‌کنند.

او ادامه می‌دهد:‌ نوشیدن آبمیوه‌های طبیعی با طعم ترش و یا خود میوه‌ها، می‌تواند باعث درمان و کنترل عوارض ناشی از آلودگی هوا مانند حالت تهوع و سرگیجه شود.

رنگارنگ باشید

در فصل پاییز تنوع میوه کم نیست؛ آن هم میوه‌هایی که سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند. دکتر جعفریان درباره تاثیر مصرف میوه‌ها در جلوگیری از ابتلا به مشکلات ناشی از آلودگی هوا می‌گوید:

سبد میوه‌های منزل شما هرچه تنوع رنگی بیشتری داشته باشند،‌ بهترند. به این دلیل که اولا ویتامین‌های مختلف و مفید در اختیار شما قرار می‌گیرد و دوما،‌ رنگ هر میوه نشانگر وجود نوعی آنتی‌اکسیدان خاص در آن است؛ ماده‌ای که برای جلوگیری از تاثیر عوارض آلودگی هوا در بدن، بسیار مفید است. بنابراین سعی کنید از انواع میوه‌ها در سبد غذایی روزانه داشته باشید.او ادامه می‌دهد: این مساله درباره سبزی‌ها هم صادق است.

سبزی‌ها علاوه بر این،‌ حاوی فیبر فراوانی هستند. بنابراین به دستگاه گوارش کمک کرده و با دفع منظم، سموم احتمالی موجود در بدن نیز دفع می‌شود.

با لبنیات دوست باشید

گرچه خوردن انواع پرچرب این خوراکی‌ها مفید نیست، اما انواع بدون چربی آن، یکی از بهترین گزینه‌ها برای جلوگیری از ابتلا به مسمومیت ناشی از آلاینده‌ها است. دکتر جعفریان ادامه می‌دهد: ماست و دوغ بهترین خوراکی‌ها برای از بین بردن تاثیر منفی آلاینده‌ها در بدن هستند. اما باید دقت کرد انواع بدون چربی یا کم‌چرب آنها را انتخاب کنید.

از دیگر محصولات لبنی هم می‌توان استفاده کرد اما تاثیر ماست و دوغ بیش از بقیه است. در صورتی که شیر کم‌چرب یا بدون چربی باشد نیز نوشیدنی بسیار خوبی در روزهای آلوده است.

سیراب شوید

نوشیدنی خاصی نیست و ما اغلب نوشیدن آن را فراموش می‌کنیم. اما آب، یکی از بهترین نوشیدنی‌هاست. دکتر جعفریان در این‌باره می‌گوید:‌علاوه بر این‌که تمام فعالیت‌های سلولی در حضور آب انجام می‌شود و سلول‌ها نباید به‌هیچ‌وجه احساس تشنگی شدید داشته باشند، دفع سموم نیز توسط آب انجام می‌شود‌. این متخصص تغذیه ادامه می‌دهد: با نوشیدن آب کافی،‌ عملکرد دستگاه دفع تسریع شده و سموم زود از تن زدوده می‌شوند.

از سوی دیگر سلول‌های پوست که در معرض آلودگی هوا، خسته و آسیب‌دیده می‌شوند، با نوشیدن آب کافیطراوت شان حفظ می‌شود؛ بنابراین نوشیدن آب را همیشه و به‌ویژه در روزهای آلوده،‌ فراموش نکنید.

با چربی‌های خوب دوست باشید

اسیدهای چرب به‌ویژه اسیدهای چرب امگا3، یکی از بهترین ترکیب‌ها برای حفظ سلامت بدن است. بنابراین در زمان آلودگی هوا،‌ دانه‌های روغنی سالم مانند دانه کنجد،‌ آفتابگردان،‌ ذرت و... را در برنامه غذایی خود قرار دهید. این دانه‌ها سرشار از فیبر و فیتواستروژن‌ها نیز است. بهتر است این دانه‌ها را به شکل غیربوداده  میل کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha