شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵
کد خبر: 284516

اگر فتق درمان نشود، ممکن است بخشی از روده شما در دیواره شکم به دام بیفتد. اگر قسمت گیر کرده روده شما جریان خون کافی دریافت نکند، این امر باعث می‌شود بافت روده، سیاه یا پاره شود.

اگر فتق درمان نشود چه می شود؟

فتق زمانی اتفاق می‌افتد که قسمت داخلی بدن از ضعف عضله یا دیواره بافت اطراف عبور می‌کند. فتق معمولا بین قفسه سینه و باسن شما ایجاد می شود. در بسیاری از موارد، علائمی ایجاد نمی کند یا علائم بسیار کمی دارد، اگرچه ممکن است متوجه تورم یا توده در شکم (شکم) یا کشاله ران خود شوید.اگر فتق درمان نشود، ممکن است بخشی از روده شما در دیواره شکم به دام بیفتد.

فتق یا باد فتق چیست؟

فتق شکافی در دیواره عضلانی است که به محتویات داخل شکم اجازه می دهد تا به سمت بیرون،بیرون بزنند. انواع مختلفی از فتق وجود دارد، اما شایع ترین فتق ها در ناحیه شکم یا کشاله ران رخ می دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی اگر قسمت گیر کرده روده شما جریان خون کافی دریافت نکند، این امر باعث می‌شود بافت روده، سیاه یا پاره شود.

اولین علائم فتق چیست؟

یکی از نشانه های فتق یک توده یا برآمدگی قابل مشاهده است که در حین فعالیت های خاص یا در موقعیت های فیزیکی خاص ظاهر می شود و در زمان های دیگر به داخل برمی گردد. همچنین ممکن است هنگام بیرون آمدن فتق احساس فشار، درد مبهم یا حالت نیشگون گرفتن کنید. این درد ممکن است زمانی که شما زور می‌زنید، بلند می‌شوید، می‌خندید یا سرفه می‌کنید ظاهر شود.

انواع فتق

فتق اینگوینال

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ان اچ اس زمانی رخ می دهد که بافت چربی یا بخشی از روده شما به کشاله ران شما در بالای قسمت داخلی ران شما نفوذ می کند. این شایع ترین نوع فتق است و بیشتر مردان را درگیر می کند. اغلب با افزایش سن و فشار مکرر بر روی شکم همراه است.

اگر فتق درمان نشود

فتق فمورال

فتق فمورال همچنین زمانی اتفاق می‌افتد که بافت چربی یا بخشی از روده شما به کشاله ران در بالای قسمت داخلی ران شما وارد می‌شود. این نوع بسیار کمتر از فتق اینگوینال است و بیشتر زنان را نسبت به مردان مبتلا می کنند. فتق فمورال نیز با افزایش سن و فشار مکرر بر روی شکم همراه است.

فتق نافی

فتق ناف زمانی اتفاق می افتد که بافت چربی یا بخشی از روده شما از شکم شما نزدیک ناف شما عبور می کند.اگر منفذ شکم که بند ناف از آن عبور می کند پس از تولد به درستی بسته نشود می تواند در نوزادان رخ دهد.

بزرگسالان نیز ممکن است در نتیجه فشار مکرر روی شکم تحت تأثیر قرار گیرند.

اگر فتق درمان نشود

فتق هیاتوس

فتق هیاتوس زمانی اتفاق می‌افتد که بخشی از معده با فشردن دریچه‌ای در دیافراگم، ورقه نازک ماهیچه‌ای که قفسه سینه را از شکم جدا می‌کند، به سمت قفسه سینه فشار می‌آورد.

این نوع فتق ممکن است علائم قابل توجهی نداشته باشد، اگرچه ممکن است در برخی افراد باعث سوزش سر دل شود.دقیقاً مشخص نیست که چه چیزی باعث فتق هیاتوس می شود، اما ممکن است نتیجه ضعیف شدن دیافراگم با افزایش سن یا فشار بر روی شکم باشد.

انواع دیگر فتق

سایر انواع فتق که می توانند بر روی شکم تأثیر بگذارند عبارتند از:

  • فتق برش - جایی که بافت از طریق یک زخم جراحی در شکم شما که به طور کامل بهبود نیافته است عبور می کند.
  • فتق اپی گاستر - جایی که بافت چربی از شکم شما عبور می کند، بین ناف و قسمت پایینی استخوان سینه شما
  • فتق اسپیگل - جایی که بخشی از روده شما از شکم شما در کنار عضله شکم، زیر ناف شما عبور می کند.
  • فتق دیافراگم - جایی که اندام های شکم شما از طریق سوراخی در دیافراگم به قفسه سینه شما حرکت می کنند. اگر دیافراگم آنها در رحم به درستی رشد نکند، این می تواند بر نوزادان نیز تأثیر بگذارد
  • فتق عضلانی - جایی که بخشی از عضله از شکم شما عبور می کند. آنها همچنین در عضلات پا در نتیجه یک آسیب ورزشی ایجاد می شوند.

چه عواملی باعث ایجاد فتق می شود؟

به طور کلی، فتق با فشار بر اندام داخلی مثل روده شما شروع می شود. فتق زمانی ایجاد می شود که این فشار در همان ناحیه ای که عضله یا بافت ضعیف شده اتفاق می افتد. برخی از افراد با ماهیچه ها یا بافت ضعیفی به دنیا می آیند که به طور کامل رشد نکرده اند. با این حال، اکثر مردم با بالا رفتن سن و ضعیف شدن ماهیچه هایشان دچار فتق می شوند.

اولین علائم فتق چیست؟

  • تورم آشکار در زیر پوست شکم یا کشاله ران
  • احساس سنگینی در شکم که گاهی با یبوست یا خون در مدفوع همراه است.
  • ناراحتی در شکم یا کشاله ران هنگام بلند کردن یا خم شدن.
  • احساس سوزش یا درد در برآمدگی
  • استفراغ
  • یبوست
  • درد و تورم در اطراف بیضه ها

5 علامت هشدار دهنده فتق چیست؟

  • برآمدگی دردناکی که هنگام دراز کشیدن و استراحت از اندازه آن کم نمی شود.
  • بدتر شدن درد
  • حالت تهوع و/یا استفراغ.
  • مشکل در دفع مدفوع.
  • نفخ.
  • ضربان قلب سریع
  • تب.

بیشتر بدانید : فتق چیست و چه علائمی دارد؟

نشانه های فتق در کودکان

فتق در کودکان به خصوص نوزادان شایع است و زمانی اتفاق می افتد که بخشی از دیواره شکم آنها در بدو تولد ضعیف باشد. اگر فرزند شما یکی از این موارد را داشته باشد، معمولا متوجه برآمدگی در ناحیه کشاله ران یا اطراف ناف او خواهید شد.

همچنین ممکن است کودک شما زیاد گریه کند و از خوردن امتناع کند. فتق ها اغلب وقتی کودک شما گریه می کند، سرفه می کند یا مدفوع می کند، برآمده می شود. همچنین ممکن است متوجه شوید که شکم آنها در لمس حساس است.

شما باید به پزشک مراجعه کنید اگر:

  • مشکوک به فتق هستید
  • نمی توان فتق را وادار به بازگشت به داخل کرد در این صورت فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.
  • یک برآمدگی دردناک یا قابل توجه در کشاله ران خود در دو طرف استخوان شرمگاهی خود دارید.

آیا می توانم یک فتق کوچک را نادیده بگیرم؟

اگر فتق را نادیده بگیرید و رشد کند و بدتر شود، در این صورت در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عوارضی هستید که می تواند زندگی را تهدید کند. فتق ها به خودی خود بهبود نمی یابند، و در حالی که برخی ممکن است بدون درد باشند، اما اگر مشکوک به داشتن فتق هستید، باز هم مهم است که به پزشک خود مراجعه کنید.

اگر فتق را درمان چه اتفاقی می افتد؟

اگرچه ممکن است در حال حاضر مشکلی ایجاد نکند، اما به احتمال زیاد در صورت عدم درمان بعداً به عوارض جدی‌تری منجر شود. یکی از این عوارض خفگی روده است. این زمانی اتفاق می افتد که بافت برآمده توسط دیواره عضلانی فشرده می شود. در نتیجه جریان خون قطع می شود و بافت شروع به مردن می کند.

آیا فتق بدون جراحی بهبود می یابد؟

متاسفانه، پاسخ منفی است. در حالی که فتق نمی تواند خود را بهبود بخشد، اما می توان آن را به طور موثر با جراحی درمان کرد.

درمان فتق چگونه است؟

پزشک عمومی معمولاً با معاینه ناحیه آسیب دیده قادر به تشخیص فتق خواهد بود.

در برخی موارد، ممکن است برای تایید تشخیص یا ارزیابی وسعت مشکل ، شما را به یک بیمارستان نزدیک برای انجام سونوگرافی ارجاع دهند.

این یک اسکن بدون درد است که در آن از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصویری از قسمتی از داخل بدن استفاده می شود.

پس از تایید تشخیص، پزشک عمومی یا پزشک بیمارستان تعیین می کند که آیا جراحی برای ترمیم فتق ضروری است یا خیر.

هر آنچه درباره ی درمان فتق لازم است بدانید.

اگر فتق درمان نشود چه می شود؟

تعدادی از عوامل در هنگام تصمیم گیری در مورد مناسب بودن جراحی در نظر گرفته می شوند، از جمله:

  • نوع فتق - برخی از انواع فتق بیشتر از سایرین مستعد خفه شدن یا ایجاد انسداد روده هستند.
  • محتوای فتق شما - اگر فتق شامل بخشی از روده، ماهیچه یا سایر بافت های شما باشد، ممکن است خطر خفه شدن یا انسداد وجود داشته باشد.
  • علائم شما و تأثیر آن بر زندگی روزمره شما - اگر علائم شما شدید باشد یا بدتر شود، یا اگر فتق بر توانایی شما برای انجام فعالیت های عادی شما تأثیر بگذارد، ممکن است جراحی توصیه شود.
  • سلامت عمومی شما - اگر سلامت عمومی شما ضعیف باشد، جراحی ممکن است بسیار خطرناک باشد

اگرچه اکثر فتق ها بدون جراحی بهبود نمی یابند، اما لزوما بدتر نمی شوند.در برخی موارد، خطرات جراحی از مزایای احتمالی آن بیشتر است.

آیا جراحی فتق دردناک است؟

بیشتر مواقع فتق نیاز به جراحی دارد که البته باید حتما به تشخیص پزشک متخصص باشد.احتمالاً در طول جراحی خواب خواهید بود و هیچ دردی احساس نخواهید کرد. در اکثر ترمیم های فتق باز، لاپاراسکوپی و روباتیک، جراح فتق شما از بیهوشی عمومی در طول عمل استفاده می کند.

جراحی به یکی از دو روش زیر انجام می‌شود:

جراحی باز:

که در آن یک برش کوچک در ناحیه کشاله ران یا ناحیه مبتلا به فتق ایجاد می‌شود.

این برش در درون پوست و چربی‌های زیر پوستی آنقدر پیش می‌رود تا جراح به سطح فتق و پارگی لایه‌های شکم دسترسی پیدا کند. روش‌های متنوعی برای ترمیم فتق در روش باز وجود دارد.ممکن است جراح از یک مش (توری یا پرده مصنوعی) برای ترمیم ضایعه یا سوراخ فتق استفاده کند

جراحی به روش لاپاراسکوپی:

تکنیکی است که با ایجاد سه تا چهار برش کوچک پنج تا ده میلی‌متری و استفاده از دوربین و ابزار لاپاروسکوپی و قراردادن مش (توری یا پرده مصنوعی) بر پارگی‌هایی که در دیواره شکم (عضله) انجاممی‌شود.

به جراح این امکان را می‌دهد که فتق و بافت‌های اطراف آن را در یک نمایشگر مشاهده کند. در این روش فتق از ناحیه پشت دیواره شکم ترمیم می‌شود. در این روش بیمار با درد و ناراحتی کمتر، زودتر به کار و فعالیت‌های روزمره خودباز می گردد.تنها بعد از یک معاینه کامل و دقیق، جراح شما می‌تواند تعیین کند آیا لاپاراسکوپی برای شما مناسب است یا نه؟ این روش ممکن است برای برخی کسانی که قبلا جراحی‌های شکم داشته‌اند یا تحت شرایط درمانی خاصی هستند مناسب نباشد.

درمان قطعی فتق چیست؟ درباره ی درمان فتق بیشتر بخوانید.

روش لاپاراسکوپی برای بیماران چاق،فتق‌های دوطرفه کشاله ران و فتق‌هایی که عود کرده و قبلا با روش جراحی باز ترمیم شده بود توصیه می‌شود.

با استفاده از این روش ابتلا به انواع عفونت‌ها، خونریزی و دردهای مزمن کاهش می‌یابد. اما انجام لاپاراسکوپی می‌تواند ریسک آسیب به سایر نواحی بدن را افزایش دهد و نیاز است که این عمل تنها توسط پزشکی متخصص و مجرب صورت گیرد که در طول سال تعداد زیادی عمل فتق توسط روش لاپاراسکوپی انجام داده باشد.

آیا فتق می تواند بر زندگی شما تأثیر بگذارد؟

بسیاری از افراد برای مدت طولانی با فتق زندگی می کنند زیرا نمی دانند که می توان آنها را با جراحی اصلاح کرد. در صورت عدم درمان، می توانند عوارض جدی از جمله درد شدید ایجاد کنند که بر کیفیت زندگی شما تأثیر می گذارد. فتق حتی می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

چه مدت می توانید با فتق درمان نشده زندگی کنید؟

پاسخ این است که "غیرقابل پیش بینی" است. برخی می توانند تمام عمر خود را با فتق زندگی کنند، در حالی که برخی دیگر در عرض چند ماه پس از ایجاد فتق دچار عوارض فتق می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha