سلامت نیوز :تنباکوهای غیر تدخینی از جمله پان، ناس و سوپاری که به صورت موضعی داخل حفره دهانی و در کنار لثه ها استعمال می شود موجب بروز سرطان دهان است .
 دکتر لیلا فرهاد ملاشاهی متخصص بیماری های دهان و دندان و عضو هیئت علمی این دانشگاه با اعلام این مطلب گفت : سیستان و بلوچستان به دلیل هم مرزی با دو کشور افغانستان و پاکستان که بعد از چین و هند بزرگترین مراکز تولید تنباکوی غیر تدخینی در جهان هستند ، بیشترین آمار استفاده از این مواد را در بین سایر استان های کشور دارد .
وی با بیان اینکه دسترسی قشر جوان و نوجوان به پان بسیار ساده است گفت : درصد زیادی از این افراد از ماهیت واقعی تنباکوهای غیر تدخینی آگاه نیستند و آنها را به عنوان خوشبو کننده دهان و تسکین دهنده دردهای دندان استفاده می کنند در حالی که استفاده از پان ، ناس و سوپاری ضایعات پیش سرطانی ایجاد می کند و زمینه ساز استعمال سیگار و مواد مخدر خواهد بود .
وی خاطر نشان کرد : استعمال این مواد علاوه بر بروز سرطان و تغییر رنگ دندان و لثه ، موجب افزایش ترشحات دهانی می شود که برخی افراد اقدام به خارج کردن این ترشحات دهانی در معابر عمومی می کنند که مشکلات بهداشتی فراوانی را نیز به دنبال دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha