یکشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 28457
سلامت نیوز :یك متخصص داخلی گفت: افراد سالخورده و مسن به دلیل اینكه رگ هایشان سفت و غیر قابل ارتجاع بوده مایعات بیشتری مصرف كنند.
دكتر ایرج خسرونیا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: یكی از راه های ادامه حیات انسان مصرف مایعات است همانطور كه می دانیم حجم خون باید حدود 5/4 تا 5 لیتر باشد و از آنجائیكه كه 70 درصد وزن بدن را آب تشكیل می دهد اگر به هر دلیلی حجم مایعات در بدن كاهش یابد حجم خون كاهش یافته و ممكن است ضررات جبران ناپذیری به بدن برساند. وی گفت: از راه های كاهش حجم مایعات بدن می توان به استفراغ، اسهال و افزایش تعریق اشاره كرد.

 خسرونیا ادامه داد: از جمله خطراتی كه در صورت عدم مصرف مایعات كافی ممكن است در سیستم های مختلف بدن رخ دهد عبارتند از: بالا رفتن ضربان قلب كه  منجر به سكته قلبی می شود، بالا رفتن فشار خون كه باعث سكته مغزی می شود و همچنین نارسایی كلیه را نیز در پی دارد.

 وی افزود: از نشانه های كاهش حجم مایعات در بدن خشك شدن آب دهان، تپش قلب و ضعف و بی حالی كه ممكن است منجر به بیهوشی و غش نیز شود.

 این متخصص داخلی در خصوص روند جذب مایعات در بدن بیان كرد: وقتی مایعات مصرف می كنیم جذب دستگاه گوارش شده و از آنجا وارد عروق می شود بنابراین مخاط دهان كه دچار خشكی شده بود مرطوب می شود و ضعف و بی حالی فرد برطرف شده و هر تغییر دیگری كه در صورت نرسیدن مایعات كافی به بدن رخ داده بود، به حالت عادی بر می گردد.

 وی خاطر نشان كرد: مصرف مایعات در افراد مسن و سالخورده به دلیل سفتی غیر قابل ارتجاع بودن رگ هایشان از ضرورت بیشتری برخوردار است زیرا در صورت عدم مصرف به میزان كافی این سفتی و انقباض رگ ها بیشتر می شود.

 خسرونیا در پایان افزود: افراد مسن و سالخورده تا جایی كه می توانند در هوای گرم از منزل خارج نشوند و اگر این افراد مجبور به كار كردن در محیط های گرم هستند مانند كشاورزان حتما از لباس های سفید و كلاه استفاده كرده و میزان مصرف مایعاتشان را در طول روز افزایش دهند زیرا در صورت نرسیدن آب كافی به كلیه ها، این عضو حساس و مهم از بدن ممكن است دچار آسیب شده و مبتلا به نارسایی حاد كلیه شویم كه خطرات جبران ناپذیری را در پی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha