اواخر مهر ماه بود که مجلس شورای اسلامی مصوب کرد وزارت آموزش و پرورش باید مدارس را به‌صورت دولتی و غیردولتی اداره کند و این وزارتخانه باید تنوع انواع مدارس در کشور را حذف کند.

با حذف تنوع مدارس در کشور موافقیم

سلامت نیوز:اواخر مهر ماه بود که مجلس شورای اسلامی مصوب کرد وزارت آموزش و پرورش باید مدارس را به‌صورت دولتی و غیردولتی اداره کند و این وزارتخانه باید تنوع انواع مدارس در کشور را حذف کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،همچنین نمایندگان مجلس در این مصوبه تأکید کردند که ملاک ثبت‌نام در مدارس دولتی هم باید تناسب فاصله محل سکونت با مدرسه باشد و تأسیس هر نوع مدارس خاص، صرفاً با مجوز انجام شود. بااجرای این مصوبه باید تمامی مدارس هیأت‌امنایی، شاهد، ایثارگران، استعدادهای درخشان، نمونه دولتی، آموزش از راه دور، اقلیت‌های مذهبی، شبانه‌روزی و عشایری حذف شوند.

این مصوبه به شورای نگهبان رفت و آن شورا هم ایراداتی بر آن گرفت ودوباره آن را به مجلس برگرداند. حالا نمایندگان خانه ملت از آموزش و پرورش خواسته‌اند تا با همکاری هم دوباره این مصوبه را تدوین کنند. نمایندگان مجلس بر این باورند که 20 نوع مدرسه در کشور وجود دارد و این تنوع مدارس موجب شده تا خانواده‌ها در هنگام ثبت‌نام سردرگم باشند.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس درباره حذف تنوع مدارس در کشور معتقد است: پیش از این اولیا برای ثبت‌نام فرزندشان در مدارس به نزدیک‌ترین مدرسه مراجعه می‌کردند اما در حال حاضر با استفاده از روش‌های مختلف نظیر شرط معدل، برگزاری آزمون، شهریه‌های متفاوت جذب دانش‌آموزان را فیلتر کردند.

به‌دلیل بروز مشکلاتی که مدارس غیردولتی با انواع و اقسام اسامی ایجاد کرده‌اند ما شاهد تراکم فراوان در مدارس دولتی هستیم و به‌همین دلیل مدارس مذکور آزمایشگاه و حیاط را تبدیل به کلاس کردند و ما شاهد کلاس‌های 45 نفره در این مدارس هستیم در حالی که مدارس غیردولتی بین 15 تا 20 نفر دانش‌آموز را در هر کلاس جای داده‌اند.

با این همه مسئولان آموزش و پرورش هم با مجلس موافقند اما بر این باورند که 20 نوع مدرسه در کشور وجود ندارد و آنها فقط مدارس دولتی و غیر دولتی تأسیس کرده‌اند. موضوعی که مهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش به «ایران» می‌گوید: از نظر ما هم لایحه مجلس پر از ابهام بود. وزارت آموزش و پرورش 20 نوع مدرسه ندارد.

ما دو نوع مدرسه دولتی و غیردولتی داریم. مدارس شبانه روزی یا عشایری که در استان‌ها وجود دارد یک نوع خدمتی است که وزارت آموزش و پرورش به دانش‌آموزان می‌دهد. همچنین مدارس هیأت امنایی که در این لایحه آمده نوع خاصی از مدرسه نیست بلکه جمعی از صاحبنظران تعلیم و تربیت به کمک مدیر مدرسه می‌آیند. این‌ها فقط نام هستند و اصلاً تفکیکی در مدارسمان نداریم.وی تأکید می‌کند: وزارت آموزش و پرورش البته با این طرح مجلس موافق است اما معتقدیم باید کار کارشناسی انجام شود.

اگر مقدمات لازم فراهم شود، حذف برخی اسم‌هایی که روی مدارس گذاشته شده به صلاح است اما فکر می‌کنیم ابتدا باید بسترهای لازم فراهم شود و تا زمانی که بسترها آماده نباشد، حذف مدارس به یکباره موجی در جامعه ایجاد خواهد کرد. البته لایحه‌ای که در مجلس نوشته شده بود از نظر ما غیر تخصصی بود. ما با نمایندگان در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم مقدمات لازم برای تصمیم‌گیری در این باره را فراهم کنیم.

نوید ادهم با اشاره به موضوع عدالت آموزشی در کشور می‌گوید: ما نمی‌توانیم برخی از مدارس را حذف کنیم این موضوع موجب می‌شود تا برخی از دانش‌آموزان ناخواسته به سمت مدارس غیردولتی بروند ما باید نگاهمان به سمت شهرهای محروم هم باشد.

همچنین در متن مصوبه که مجلس نوشته بود تأکید شده که وزارت آموزش و پرورش مکلف است حداکثر تا پایان سال تحصیلی 99-98 تمام واحدهای آموزشی تحت مدیریت را به‌صورت دولتی و غیردولتی اداره کند به گونه‌ای که به جز مدارس استثنایی دولتی، تنوع در کشور نباشد ما هنوز سازو کار حذف کامل برخی مدارس را نداریم برای همین نمی‌توانیم این لایحه را تا پایان سال تحصیلی اجرایی کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha