رئیس کل سازمان نظام پرستاری، در اولین نشست خبری فعالیت دوره پنجم این سازمان، به تشریح اولویت های جامعه پرستاری پرداخت و در عین حال خواستار، اصلاح نظام پرداخت ها به پزشکان و درمانگران شد.

انتقاد از شیوه پرداختی به پزشکان

سلامت نیوز:رئیس کل سازمان نظام پرستاری، در اولین نشست خبری فعالیت دوره پنجم این سازمان، به تشریح اولویت های جامعه پرستاری پرداخت و در عین حال خواستار، اصلاح نظام پرداخت ها به پزشکان و درمانگران شد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، محمد میرزابیگی، روز شنبه در اولین نشست خبری به عنوان رئیس جدید سازمان نظام پرستاری، گفت: اصلاح نرم افزار قاصدک، اصلاح روال اعتباربخشی و پیگیری استخدام سالانه ۱۰ هزار نیروی پرستاری، به عنوان سه اولویت سازمان نظام پرستاری است که باید قبل از فرا رسیدن روز پرستار، به سرانجام برسد.


وی افزود: هر سه اولویت سازمان نظام پرستاری، جزو وعده های وزیر در روز پرستار سال قبل بوده است.
میرزابیگی، به طرح قاصدک اشاره کرد و گفت: بساط قاصدک باید هر چه زودتر جمع شود، چون اصلا عملکردی نیست و پرداختی به پرستاران با این سیستم دچار مشکلات عدیده ای است.


وی ادامه داد: نرم افزار قاصدک با فرمول های بی خود و غیر ضرور، پرداخت به پرستاران را دچار چالش کرده است. در قاصدک، بایستی موضوع اضافه کار و کارانه از هم تفکیک و جدا شود. در حالی که شاهد هستیم در برخی مناطق، پرداخت کارانه و اضافه کار پرستاران تا ۱۸ ماه عقب افتاده است. همچنین رقم پرداختی کارانه پرستاران به یک سوم کاهش یافته است. از همین رو، کارانه باید بر اساس سهم ۲۷.۵ درصدی و اضافه کار نیز از بودجه جاری مثل کارکنان دولت، به پرستاران پرداخت شود.


میرزابیگی تاکید کرد: راهکارهای علمی و عملیاتی نیز برای رفع این مشکل وجود دارد و به عنوان یکی از اولویت های سازمان نظام پرستاری، دنبال می کنیم.
وی در ارتباط با جذب نیروی پرستاری، گفت: یکی دو سالی است که هیچ جذب و استخدام نیروی پرستاری اتفاق نمی افتد. 


میرزابیگی با عنوان این مطلب که پرستاری جزو مشاغل حاکمیتی است، افزود: بیمارستان ها نباید به عنوان بنگاه اقتصادی تلقی شوند و این نگاه باید عوض شود. لذا، دولت باید بپذیرد سالانه حداقل ۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش دولتی جذب و استخدام کند.


رئیس سازمان نظام پرستاری به موضوع پرداخت ها بر اساس شیوه و روش «فی فور سرویس» در نظام سلامت کشور اشاره کرد و گفت: بر اساس این روش، به ازای هر خدمتی که ضرورت دارد یا ندارد، به پزشک و درمانگر، پولی پرداخت می شود. 


وی ادامه داد: این روش پرداخت در هر جای دنیا که اجرا شده و منابع مالی نظام سلامت آنها خیلی بیشتر از کشور ما بوده است، دچار چالش شده و آن را اصلاح کرده اند. 
میرزابیگی، از روش پرداختی فی فور سرویس به عنوان «اژدهای خوش اشتهای سیری ناپذیر» در نظام سلامت کشور نام برد و گفت: در هیچ جای دنیا این گونه نیست که بابت هر خدمتی که ضرورت آن مشخص نیست، پولی پرداخت شود.


وی افزود: این روش پرداختی در نظام سلامت، هزینه های دولت و مردم را به شدت افزایش داده است و به رغم اینکه بودجه سلامت به صورت تصاعدی بالا رفته، اما شاهد هستیم که کارانه پرستاران عقب می افتد و پرداختی آن نیز به یک سوم سقوط می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha