شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۳
کد خبر: 284614

دیابت یک بیماری جدی است که عوارض متعددی در پی دارد. بنابراین لازم است اطلاعات خود را در خصوص این بیماری بالا ببرید. برخی باورهای رایجی وجود دارد که اشتباه بوده و باید دیدِ همه در خصوص آن‌ها اصلاح شود.

7 باور غلط در خصوص دیابت که به سلامتی آسیب می زند

سلامت نیوز: دیابت یک بیماری جدی است که عوارض متعددی در پی دارد. بنابراین لازم است اطلاعات خود را در خصوص این بیماری بالا ببرید. برخی باورهای رایجی وجود دارد که اشتباه بوده و باید دیدِ همه در خصوص آن‌ها اصلاح شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان، در این مطلب با 7 باور نادرست در خصوص دیابت که به سلامتی آسیب می زند بیشتر صحبت می کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.


خوردنِ قند دیابت می آورد

واقعیت این است که ارتباط دقیق بین مصرف قند و دیابت به اندازه ارتباط بین سیگار و سرطان چندان واضح و روشن نیست. اما آنچه مشخص است این است که قند می تواند نقش غیرمستقیمی در ابتلا به این بیماری داشته باشد. بنابراین بهترین کار حفظ تعادل است؛ چون زیاده روی در مصرف قند باعث ایجاد چاقی مفرط می شود که یکی از عوامل ابتلا به دیابت نوع 2 است. علاوه بر این نتایج پژوهش های جدید نشان می دهند که نوشیدنی های شیرین نیز خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را به میزان 18 درصد افزایش می دهند. قند به سرعت جذب بدن می شود و ممکن است به سلول‌های پانکراس که انسولین تولید می کنند آسیب بزند. قند به طور پنهانی در همه غذاهای آماده وجود دارد بنابراین بدون اینکه مطلع باشیم بیش از نیاز بدن از این ماده مصرف می کنید. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که افراد بالغ نباید روزانه بیش از 24 گرم (6 قاشق چای‌خوری) قند مصرف کنند.


دیابت نوع 2 افراد لاغر را مبتلا نمی کند

نتایج مقاله ای که در Harvard Health Publications چاپ شده است نشان می دهد که حدود 85 درصد مبتلایان به دیابت نوع 2 را افراد دارای اضافه وزن یا مبتلا به چاقی مفرط تشکیل می دهند. یعنی اینکه حدود 15 درصد دیابتی ها وزن نرمالی دارند.

نتایج پژوهش های محققان آمریکایی که در سال 2012 انجام و در Journal of the American Medical Association به چاپ رسیده است نشان می دهد خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی در بین افراد دارای وزن نرمال و مبتلا به دیابت دو برابر بیشتر از دیابتی های چاق است. افراد بالای 45 سال فارغ از وزن بدنشان باید میزان قند خونشان را هر 3 سال یک‌بار بررسی دقیق کنند به خصوص اگر دارای عوامل خطرسازی مانند بی تحرکی، زمینه های ارثی، دیابت بارداری، بیماری های قلبی، فشارخون و کلسترول بالا هستند.


ورزش برای دیابتی ها خطرناک است

برای افرادی که دیابت نوع 1 یا 2 دارند نیز خوردن دسر غدغن نیست. کلید اصلی سلامتی و تغذیه این افراد در رعایت حد تعادل است. شیرینیجات باید بخش اندکی از برنامه غذایی بیماران دیابتی را تشکیل دهند و غلات کامل و سرشار از فیبر، سبزیجات و پروتئین های کم چرب در برنامه غذایی وجود داشته باشد

این باور کاملاً اشتباه است. نتایج بررسی های متعدد نشان داده است که ورزش منظم باعث کاهش قند خون و کنترل بهتر دیابت می شود. لازم است که قبل از شروع ورزش نظر پزشک خود را جویا شده و ورزش مناسبی انتخاب کنید.

اگر دارو یا انسولین مصرف می کنید که ممکن است دچار افت قندخون شوید بهتر است نیم ساعت قبل از شروع و نیم ساعت بعد از ورزش، قند خونتان را چک کنید.

بهتر است همیشه یک خوراکی مناسب برای جبران افت قند خون بعد از ورزش داشته باشید.


دیابت نشانه ای ندارد و فقط پزشک می تواند آن را تشخیص دهد

دیابت قبل از بروز، علائم خود را نشان می دهد اما گاه به قدری ناچیز به نظر می رسند که خیلی از افراد آن‌ها را نادیده می گیرند. به همین دلیل نیز 25 درصد افراد مبتلا به دیابت از بیماری خود بی خبر هستند. اگر با وجود مصرف نوشیدنی زیاد، احساس تشنگی زیادی می کنید، اگر بی وقفه نیاز به دستشویی پیدا می کنید، احساس خستگی دارید و بدون دلیل وزن کم می کنید بهتر است مورد بررسی قرار بگیرید. دیابت با آزمایش خون ساده قابل تشخیص است.


اگر مبتلا به دیابت باشید نباید باردار شوید

خانم‌های مبتلا به دیابت همواره نگران خطرات بارداری برای خون یا فرزندشان بوده و یا نگران هستند باردار نشوند به خصوص اگر دیابت نوع 1 داشته باشند. اما این باور رایج زمانی به وجود آمده است که دیابت به خوبی درک نشده بود و به درستی کنترل نمی شد. اگر مادرِ مبتلا به دیابت، قند خون خود را به درستی کنترل نکند احتمال به دنیا آمدن کودکان نارس وجود دارد. اما اکثر خانم‌های دیابتی در باردار شدن مشکلی ندارند و دوران بارداری خود را نیز به صورت عادی طی می کنند.

دیابتی ها باید رژیم غذایی سفت و سخت و فاقد قندی داشته باشند

برای افرادی که دیابت نوع 1 یا 2 دارند نیز خوردن دسر غدغن نیست. کلید اصلی سلامتی و تغذیه این افراد در رعایت حد تعادل است. شیرینیجات باید بخش اندکی از برنامه غذایی بیماران دیابتی را تشکیل دهند و غلات کامل و سرشار از فیبر، سبزیجات و پروتئین های کم چرب در برنامه غذایی وجود داشته باشد. لازم است که دستگاه کنترل قند خون در دسترستان باشد که قند خونتان را چک کنید.


دیابتی ها بیشتر سرما می خورند

بر حسب گزارش انجمن دیابت آمریکا افراد دیابتی بیشتر از دیگر افراد در معرض سرماخوردگی، آنفلوانزا و دیگر بیماری ها قرار نمی گیرند. برعکس، بیماری می تواند کنترل دیابت را مشکل تر کند. به عنوان مثال افرادی که از دیابت رنج می برند 3 برابر بیشتر در معرض بستری شدن در اثر آنفلوانزا قرار می گیرند. بهتر است دیابتی ها خود را در برابر آنفلوانزا واکسینه کنند و در فصل شیوع این بیماری بیشتر مراقب سلامتی خود باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha