سلامت نیوز :عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز گفت: استعمال سیگار در زنان باردار تاثیر نامطلوبی بر جنین دارد و موجب بروز اختلال رشد جنین می‌شود.

دكتر عبدالمجید باور درگفت‌وگو با  ایسنا ، اظهار كرد: استعمال سیگار در دوران بارداری توسط مادر باردار و یا یكی از اطرافیان او اثرات منفی بر سلامت جنین دارد و به همین دلیل زنان باردار نباید در معرض دود سیگار قرار گیرند.

وی افزود: ‌نیكوتین موجود در دود سیگار، عملكرد جفت را مختل می‌كند و به این ترتیب رشد جنین با مشكل مواجه می‌شود. نیكوتین سیگار می‌تواند موجب سقط جنین شود.


باور تصریح كرد: ‌بیشترین تاثیر سوء‌ مصرف سیگار بر روی جنین در سه‌ ماهه دوم و سوم بارداری است زیرا در این زمان اندام‌های جنین به تدریج تشكیل می‌شوند و در صورت استعمال سیگار، رشد اندام‌ها مختل و جنین با عقب‌ماندگی مواجه می‌شود.

این متخصص زنان و زایمان خاطرنشان كرد: استعمال سیگار حتی پیش از بارداری هم مضر است و بر تخمك‌ها تاثیر منفی دارد و قدرت باروری آن‌ها را كاهش دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز تاكید كرد: استعمال سیگار موجب می‌شود تا هنگام زایمان جنین با استرس مواجه شود و با آغاز درد زایمان، ضربان قلب جنین كاهش یابد و نتواند انقباضات رحم را تحمل كند به این ترتیب زایمان با مشكل مواجه ‌شده و نوزاد باید به روش سزارین متولد شود.

باور گفت: استعمال سیگار توسط اطرافیان مادر باردار هم اثراتی سوئی‌ بر جنین دارد و تنفس دود ناشی از سیگار اطرافیان نیز بسیار خطرناك است. دود قلیان نیز برای جنین بسیار مضر است و به دلیل این ‌كه پیش از استعمال با بخار آب مخلوط می‌شود، بسیار خطرناك‌تر از دود سیگار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha