یکشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۲
سلامت نیوز :پزشكان آلمانی در یك مطالعه جدید دریافته‌اند كه استرس می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش دهد.

به گزارش ایسنا، این پزشكان در آزمایشات خود متوجه شدند كه افزایش ترشح هورمون‌های استرس منجر به تولید غیرطبیعی نوعی پروتئین موسوم به «phosphorylated tau» می‌شود كه نتیجه تولید این پروتئین در موش‌ها از دست رفتن توان حافظه است.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، دكتر اوسبورن آلمیدا از انستیتو روانپزشكی ماكس پلانك در مونیخ و دستیاران وی در دانشگاه مینهو در پرتغال خاطرنشان كردند: ذرات این پروتئین در سلولهای عصبی در واقع نشانه معمول بیماری آلزایمر است. بر اثر فعل و انفعالاتی كه این پروتئین عامل آن است سلولهای عصبی بویژه در هیپوكامپ می‌میرند. هیپوكامپ بخشی از مغز است كه در فرایند یادگیری و حافظه نقش مهمی ایفا می‌كند. همچنین قشر مخ در منطقه پیشانی هم در تنظیم فعالیتهای ذهنی و ادراكی قوی‌تر نقش مهمی دارد.

این متخصصان در بررسی‌های خود نشان دادند كه استرس و هورمونهایی كه در طول وارد آمدن استرس به فرد آزاد می‌شوند، می‌توانند احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را تشدید كنند.

آنها تاكید كردند: یافته‌های ما مشخص می‌كند كه هورمونهای استرس و خود استرس می‌توانند موجب تغییراتی در پروتئین tau شود كه عامل ابتلا به آلزایمر هستند.

این یافته در مجله نوروسانیس به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha