اجتماع کارگران فصلی و ساختمانی در میادین شهرها در انتظار کار با آمدن فصل سرما سخت‌تر می‌شود. طی روزهای گذشته سرپرست سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری سمنان خبر از آغاز ساماندهی کارگران ساختمانی در سمنان داد و این طرح پیشتر در شهرداری‌‌های شیراز، استان مرکزی، فیروزکوه، خراسان، مشهد، شهرکرد و دیگر شهرها دنبال شده است اما به صورت کاملا محدود. در عین حال شیوه اجرای طرح از همین آغاز مهم‌ترین مسئله است.

آوارگی کارگران فصلی و ساختمانی در سرمای زمستان

سلامت نیوز:کارگران فصلی و ساختمانی از عدم تخصیص محل‌های مسقف برای کاریابی در میادین و عدم ساماندهی کارگرشان توسط شهرداری‌ها انتقاد دارند.

به گزارش ایلنا، اجتماع کارگران فصلی و ساختمانی در میادین شهرها در انتظار کار با آمدن فصل سرما سخت‌تر می‌شود. طی روزهای گذشته سرپرست سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری سمنان خبر از آغاز ساماندهی کارگران ساختمانی در سمنان داد و این طرح پیشتر در شهرداری‌‌های شیراز، استان مرکزی، فیروزکوه، خراسان، مشهد، شهرکرد و دیگر شهرها دنبال شده است اما به صورت کاملا محدود. در عین حال شیوه اجرای طرح از همین آغاز مهم‌ترین مسئله است.

یکی از کارگران ساختمانی می‌گوید: شرایط یافتن کار برای کارگران فصلی و ساختمانی بسیار سخت است. بعضی روزها که کار کم باشد، تا عصر در میادین در انتظار کار هستیم. گاهاً از طریق انجمن‌های صنفی و گاهاً در کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی کار پیدا می‌کنیم. اما یافتن کار در میادین آنهم در زمستان و برف و سرما خیلی دشوار است. اما بالاخره در زمستان هم نیاز به کار داریم.

چندی پیش تشکل‌های صنفی کارگران ساختمانی پیشنهاد دادند تا شهرداری‌ها برای ساماندهی کارگران فصلی و ساختمانی مکان‌های مسقفی را در اختیار کارگران بگذارند. طرحی که توسط شهرداری‌ها به طرح ساماندهی کارگران فصلی و ساختمانی معروف شد. البته کارگران در خصوص اجرای طرح‌ها نیز دغدغه‌هایی دارند. از آنجا که امور شهرداری‌ها با برون‌سپاری‌های صورت گرفته و ورود پیمانکاری‌ها به عرصه از دوش این نهاد عمومی برداشته می‌شود. کارگران فصلی و ساختمانی نگران هستند تا با ورود پیمانکاری‌ها درصدی از حقوقشان بابت مکان کاریابی از آنها گرفته شود. آنهم در شرایطی که کارگران ساختمانی در بهترین شرایط در حد حداقل دستمزد دریافت می‌کنند.

از آنجا که روند رو به رشد کالایی‌سازی و پولی‌سازی تمامی خدمات با شدت انجام می‌شود، کارگران فصلی و ساختمانی که حتی از سرپناه و سقفی برای کاریابی به عنوان یکی از خدمات موظفی شهرداری برخوردار نیستند، حق دارند که چنین نگرانی‌هایی داشته باشند.

سازه‌های سرپوشیده برای کاریابی کارگران ساختمانی لازم است

عباس شیری (بازرس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور) در گفتگو با ایلنا اظهار داشت: از چند سال پیش انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی درخواست داشتند که کارگران فصلی و ساختمانی ساماندهی شوند. آن زمان این مسئله مطرح بود که حتی برای مسافران اتوبوس‌ها نیز مکان سرپوشیده‌ای در خیابان‌ها وجود دارد اما متاسفانه کارگران فصلی و ساختمانی به حل خود رها شده‌اند و در سرما و گرما دور تا دور میادین می‌ایستند. آن زمان مطرح بود که در هر شهر چند نقطه برای این منظور در نظر گرفته شود. در شهر قم حدود 8 نقطه وجود دارد که کارگران فصلی و ساختمانی آنجا برای یافتن کار می‌‌ایستند.

او ادامه داد: خواسته ما این بود که یک سازه سبک و سرپوشیده که از نظر گرمایی و سرمایی مناسب باشد در نظر گرفته شود و نام کارگران ساختمانی در آن محل نیز ثبت شود که بتوان آماری در مورد میزان بیکاری و کار آنان به دست آورد. آنوقت سبدهای غذایی و بیمه به کارگر واقعی می‌رسید.

بازرس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور گفت: وقتی کارفرما در میادین برای به کارگیری کارگران ساختمانی می‌آید، احتمال تصادف برای کارگران به وجود می‌‌آید و از نظر شان نیز مناسب نیست. این مسائل باید در نظر گرفته شود. متاسفانه شهرداری اکثر استان‌ها با این مسئله موافقت نکردند.

با این‌حال یکی از نگرانی‌های کارگران ساختمانی این است که درصورتی که شهرداری‌ها وارد عرصه شوند، مبلغی از دستمزد کارگران را بابت تخصیص مکان یا امکانات دیگر کسر کنند. آنها می‌گویند اگرچه ممکن است در سالهای اول چنین اتفاقی نیفتد اما طی سال‌های بعد برون‌سپاری‌ها ممکن است این نگرانی را به واقعیت تبدیل کند.

شیری در این خصوص می‌گوید: پیشنهاد اولیه‌ای که از سوی انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی به شهرداری‌ها مطرح شد، قرار نبود چنین اتفاقاتی بیفتد. این وظیفه شهرداری است که چنین مکان‌هایی را به کارگران ساختمانی اختصاص دهد و تاکنون نیز از وظایف خود شانه خالی کرده‌اند.

او ادامه داد: آن زمان البته مشخص نبود که شهرداری متولی این مکان‌ها باشد یا ادارات کار هر استان یا انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی.

شیری تصریح کرد: متاسفانه خیلی از کرگران ساختمانی مهاجر هستند و از شهرهای دیگر به کلانشهر‌ها و پایتخت می‌آیند. موارد متعددی رخ می‌داد که افراد سودجویی پیدا می‌شدند و به این کارگران نزدیک می‌شدند. گاهاً موجب اعتیاد آنان می‌شدند یا پولهایشان را به زور می‌گرفتند. نبودن مکان‌های مناسب برای کارگران فصلی و ساختمانی شرایط را برای این سودجویان نیز فراهم می‌کرد.

وی افزود: وظیفه شهرداری است که به وضعیت شهر رسیدگی کند. همانگونه که در مورد ایستگاه‌های اتوبوس اقداماتی صورت گرفته است. کارگر فصلی و ساختمانی سرپناهی ندارد و زمستان در سرما و تابستان در گرما منتظر کار می‌ایستد.

کدام شهرها طرح ساماندهی کارگران فصلی و ساختمانی را انجام داده‌اند؟

بازرس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور خاطرنشان کرد: البته برخی می‌خواستند که مشابه کاریابی‌ها این کارگران به صورت تلفنی از طرف کارفرماها برای کار بروند. این شکل از کار خیلی بهتر است. شهرداری با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی باید این کار را به سرانجام برساند. کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور می‌تواند کارگران را برای کار معرفی کند. وزارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌تواند بخشنامه‌های داخلی را تنظیم کند و همکاری‌هایی در این زمینه‌ها داشته باشد. شهرداری با هماهنگی با شورای شهر و روستا موظف است مکان‌های مناسبی را تخصیص دهد.

شیری تصریح کرد: خراسان، مشهد، شیراز، استان مرکزی، شهرکرد و دیگر شهرهایی فعلا این طرح را شروع کرده‌اند. متاسفانه عدم اراده شهرداری‌ها باعث شد تا این مسئله به سرانجام نرسد. مدیریت کلان استان‌ها این اراده را نداشتند که این کار را انجام دهد. شهرداری با هماهنگی شورای شهر و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طرح ساماندهی را به سرانجام رسانده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha