یکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
کد خبر: 284648

درد ضرباندار معمولا در یک طرف سر و نزدیک شقیقه، پیشانی و چشم ها خود را نشان می دهد. میگرن می تواند فرد را بسیار به نور، صدا یا اعمال خفیف از جمله بالا رفتن از پله حساس کند. بسیاری از افراد دچار حالت تهوع، استفراغ یا مشکلات بینایی می شوند. این درد ممکن است فرد را مجبور کند نتواند به انجام شغل و کارهای روزانه ای که دارد بپردازد.

آیا به میگرن مبتلا شده ام؟

سلامت نیوز:برای شناخت میگرن باید بدانید سردردی است همراه با درد ضرباندار که به شکل غیرعادی در یک طرف سر بدتر می شود. معمولا درد آنقدر شدید است که مانع انجام کارهای روزانه می شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی اگر به آن رسیدگی نشود می تواند از چهار ساعت تا سه روز ادامه پیدا کند. میگرن در خانم ها بیشتر شایع است و البته گاهی اوقات با سردرد های سینوسی و یا سردرد های تنشی اشتباه گرفته می شود.

غذا، استرس و هورمون ها می توانند محرک میگرن باشند.
 

نشانه های شناخت میگرن

درد ضرباندار معمولا در یک طرف سر و نزدیک شقیقه، پیشانی و چشم ها خود را نشان می دهد. میگرن می تواند فرد را بسیار به نور، صدا یا اعمال خفیف از جمله بالا رفتن از پله حساس کند. بسیاری از افراد دچار حالت تهوع، استفراغ یا مشکلات بینایی می شوند. این درد ممکن است فرد را مجبور کند نتواند به انجام شغل و کارهای روزانه ای که دارد بپردازد.


1- خمیازه کشیدن

 یک یا دو روز قبل از شروع میگرن ممکن است متوجه شوید که بیش از حد معمول خمیازه می کشید. برای بسیاری از افراد این یک علامت آزاردهنده به شمار می رود. اما این موضوع می تواند به شما کمک کند تا برای پیشگیری از به وقوع پیوستن یک میگرن شدید دست به کار شوید. علائمی همچون خستگی، تشنگی، احساس به خوردن غذا به حجم زیاد، می تواند به همراه خمیازه، اتفاق بیفتند.


2- هاله های نورانی

حدود 20 درصد از افرادی که مشکل میگرن دارند قبل از شروع درد به مدت 20 دقیقه یا یک ساعت تشعشع نورانی می بینند. ممکن است فلش های نورانی، خطوط مواج، و نقطه ببینند و یا تاری دید را تجربه کنند. به این نوع میگرن کلاسیک می گویند.
دیدن قسمت های نورانی و ستاره های منور در میدان دید، تلفیق بینایی به دید تونلی و تاری دید. ۳۰ دقیقه تا یک ساعت قبل از به وقوع پیوستن میگرن به افراد دست می دهد. درست قبل از شروع سردرد این علائم از بین می روند. همچنین بانوانی که این علامت را قبل از میگرن مشاهده می کنند بیشتر از سایر بانوان در معرض خطر سکته قلبی هستند. این دسته از بانوان باید از مصرف دخانیات و خوردن قرصهای ضد بارداری به شدت اجتناب کنند.

3- حالت تهوع

اگر چه علائم و نشانه های بین افراد متفاوت است. حالت تهوع از علائمی است که به صورت گسترده بین افراد مبتلا به میگرن رایج است. در صورتی که سردرد دارید، ولی به همراه این درد حالت تهوعی را تجربه نکرده اید، به احتمال زیاد شما میگرن ندارید. حالت تهوع باعث می شود تا شما از خوردن اجتناب کنید. همچنین برخی از افراد در هنگام بروز میگرن دچار استفراغ و اسهال نیز می شوند.


4- درد در یک سمت سر

سردردهای عصبی و دیگر نوع سردرد های سبب می شود تا درد در تمامی سر پخش شود و یا در ۲ طرف سر درد داشته باشید. اما افراد مبتلا به میگرن علاوه بر حالت تهوع، درد بیشتری را در یک طرف سرشان احساس کنند. عدم توازن در دردهای ناحیه‌ی سر یکی از نشانه های میگرن است. به خاطر داشته باشید که انجام فعالیت های روزانه میگرن را تشدید می کند. افراد مبتلا به میگرن بر این باورند که در حین بروز میگرن، کارهای روزانه دشوار می شوند.

5- حساسیت به نور و صدا

افرادی که مبتلا به میگرن هستند، اغلب از این موضوع شکایت دارند که به هنگام بروز درد، آنها به نور و صدا حساس می شوند. عده کمی هم از حساس شدن پوست بدنشان ناراحتند. نور، صدا و برخی از رایحه ها، در بسیاری از افراد به بروز میگرن و تشدید درد منتج می شود.


6- سوزن‌سوزن شدن

تغییر در حواس می تواند از نشانه های میگرن باشد. احساس سوزن زدن سر انگشتان، بی حسی در صورت، بازو و یا پا، از این نشانه ها هستند. این اتفاقات می توانند همزمان با دیدن هاله های نورانی و یا در هنگام بروز درد رخ دهند. این دست از تغییرات در حواس می تواند منجر به افزایش اثر اضطراب و استرس میگرن شوند.

7- تار بینی

تار شدن و یا کم نور شدن دید می تواند در زمان دیدن هاله های نورانی و یا در هنگام بروز درد رخ دهد. عده کمی از مبتلایان به میگرن این علامت را قبل از به وقوع پیوستن درد مشاهده می کنند. این تغییرات عموما به دلیل تغییر جریان خون در مغز به وقوع می پیوندند. چنانچه از سردردهای مکرر رنج می برید و از میان علائم فوق، یک یا چند مورد را در خود مشاهده کرده اید، با مراجعه به پزشک متخصص، برای کاهش درد و درمان های پیشگیرانه اقدام کنید.


چه چیزی باعث میگرن می شود؟

دلیل اصلی میگرن هنوز درست درک نشده است، اما این مشکل، عصبی در نظر گرفته می شود ( مربوط به سیستم عصبی ). عقیده بر این است که مواد شیمیایی مغز، رگ های خونی و سیستم عصبی مغز دچار تداخل شده اند.


برخی از دلایل میگرن عبارتند از:

1- چراغ چشمک زن

میگرن ممکن است بر اساس دلایل خاصی شروع شود، از جمله چراغ های چشمک زن. این عامل می تواند از بازتاب نور روی برف و باران، لامپ های چشمک زن، و یا نور تلوزیون یا نور سینما باشد. استفاده از عینک آفتابی پلاریزه خارج از خانه و استفاده از لامپ های فلورسنت با طیف نور روز داخل خانه می تواند به فرد کمک کند.


2- اضطراب و استرس 

استرس عاطفی یکی از عوامل شایع شروع میگرن است. با اینکه نمی توان به صورت کامل از استرس پرهیز کرد، ورزش آرامش بخش می تواند کارتان را ساده کند. نفس را آرام داخل و بیرون دهید، اجازه دهید هوا ریه ها را پر کند و سپس همه ی آن را خالی کنید. برخی افراد عقیده دارند فکر کردن به یک صحنه ی آرامش بخش یا گوش دادن به آهنگ مورد علاقه می تواند کمک کند.


3- کمبود غذا و خواب

برای افرادی که میگرن دارند داشتن یک الگوی مرتب برای غذا خوردن و خواب بسیار مهم است. کاهش قند خون حاصل از جا انداختن وعده ها می تواند میگرن را تحریک کند. خوردن بیش از حد مواد قندی نیز باعث بالا رفتن قند خون و سپس افت ناگهانی آن می شود. در طول روز مرتب آب بنوشید تا بدن کم آب نشود و هر شب شش تا هشت ساعت بخوابید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha