سلامت نیوز : استعمال سیگار و قلیان در بین زنان و دختران جوان روبه افزایش است.
وزیر بهداشت با بیان این كه شمار زنان مصرف كننده مواد دخانی در سال 83 ، 8/0 درصد و هم اكنون بیش از یك درصد است، گفت: به این ترتیب و با این روند و قطعا در آینده شاهد افزایش تعداد زنان مصرف كننده مواد دخانی خواهیم بود.
دكتر مرضیه وحید دستجردی به تبدیل چهره‌های مصرف دخانیات از سیگار به قلیان به عنوان عامل تفریحی اشاره كرد و افزود: این میزان از 1/12 درصد به 1/26 درصد رسیده است كه بیشتر جوانان و نوجوانان كشور مصرف كننده آن هستند.
وی گفت: اگر كسی یك بار قلیان مصرف كند، معادل 40 تا 80 نخ سیگار دود استنشاق كرده و این در حالیست كه افراد در معرض دود قلیان هم معادل چهار تا هفت نخ سیگار دود وارد ریه‌هایشان شده است.
دكتر مرضیه وحید دستجردی گفت: تاكنون فعالیت‌های مناسبی در ستاد مبارزه با دخانیات در اثر تعامل دستگاه‌ها و ارگان‌های مختلف انجام شده است كه از مهمترین عوامل و مساله به دخانیات می‌توان به مساله تبلیغات اشاره كرد.
دكتر مرضیه وحید دستجردی با بیان این كه مردم با آموزش همگانی باید از بیماری‌ها و مرگ ناشی از استعمال دخانیات آگاه شوند، اظهار كرد: طول عمر كسانی كه سابقه مصرف سیگار و تنباكو را دارند، 20 سال كمتر از دیگران است.
وی با اشاره به این كه ایرانیان سالیانه یك هزار و750 میلیارد تومان مواد دخانی دود می‌كنند كه دو برابر این میزان معادل دو هزار و 540 میلیارد تومان صرف هزینه‌های درمانی عوارض و بیماری‌های ناشی از استعمال دخانیات می‌شود، گفت: سیگار، تنباكو، مواد دخانی از مهمترین علل مرگ ومیر در دنیا است و 80 درصد سرطان ریه، 30 درصد بیماری‌های قلبی و 50 درصد از بیماری‌های تنفسی به علت استعمال دخانیات است. وی با بیان این كه در دنیا یك میلیارد نفر سیگار و تنباكو استفاده می‌كنند كه 20 درصد آنان زنان هستند، گفت: در سال 88 ، 21 درصد مردان ایرانی و یك درصد زنان ایرانی سیگار و تنباكو مصرف می‌كردند. وزیر بهداشت، با بیان این كه هم اكنون تعداد زنان مصرف كننده سیگار در كشور اندك است، گفت: اما این موضوع زنگ خطر بزرگی برای آینده است و باید 21 درصد مردان ایرانی معتاد به استعمال دخانیات را با زمان بندی معین كاهش دهیم.
وزیر بهداشت، عوارض قلیان را خطرناكتر از سیگار دانست و از آن به عنوان پدیده شومی یاد كرد و افزود: چطور می‌توانیم از زنان مصرف كننده مواد دخانی انتظار داشته باشیم تا با استعمال دخانیات همسران و فرزندانشان مبارزه كنند.
وی با تاكید بر توجه به جنبه‌های مختلف استعمال دخانیات، گفت: باید با مصرف دخانیات در دانشگاه‌ها هم مبارزه شود كه متاسفانه شاهد استعمال دخانیات در دانشجویان دختر هستیم.
 وی از شركت‌های چند ملیتی تولید كننده سیگار به عنوان مافیای سیگار و دخانیات یاد كرد و افزود: در مقابل یكصد هزار میلیارد تومان هزینه‌ای كه بابت تولید سیگار صرف می‌كنند صدها هزار برابر سود عایدشان می‌شود.
وزیر بهداشت با اشاره به ممنوعیت تبلیغ سیگار در این كشورها و راه‌اندازی كارخانجات تولید سیگار در سایر كشورها و عدم اجازه فروش سیگار به نوجوانان زیر 18 سال، گفت: به این ترتیب با وجود افزایش كمپانی‌های چند ملیتی تولید مواد دخانی در دنیا شاهد كاهش مصرف مواد دخانی در این كشورها هستیم. وی یكی از شیوه‌های تبلیغ مواد دخانی را رسانه‌ها عنوان كرد و افزود: بررسی‌ها نشان داده 52 درصد جوانان و نوجوانان فقط در اثر تبلیغ رسانه‌ها به سیگار معتاد می‌شوند.
دستجردی با بیان این كه فقط در 9 كشور دنیا از همین روش‌های مبارزه با استعمال دخانیات استفاده می‌شود، یادآور شد: اما در 150 مركز ترك دخانیات موجود در كشور ما از همه روش‌های ترك دخانیات برای درمان استفاده می‌شود، اما پیشگیری حرف اول را می‌زند.
وی با بیان این كه 75 تا 80 درصد معتادان به مواد دخانی حداقل سه بار تلاش كرده‌اند كه سیگار خود را ترك كنند، خاطرنشان كرد: با استفاده از تجربه دنیا دیده شده است كه تصاویر هشداردهنده نظیر ریه‌های مبتلا به سرطان بر روی پاكت سیگار عامل مهمی در ترك استعمال دخانیات دارد.
وزیر بهداشت، با بیان این كه 10 میلیون نفر در كشور روزانه چهار میلیارد تومان سیگار مصرف می‌كنند ، تصریح كرد: این افراد به طور متوسط در روز 20 بار این تصاویر هشدار دهنده را مشاهده می‌كنند كه بر اساس نتایج تحقیقات دنیا هشت تا 10 درصد كاهش افراد معتاد به مواد دخانی موثر بوده است .
وی از عوامل دیگر برای كاهش مصرف مواد دخانی را افزایش قیمت سیگار عنوان كرد و افزود: دنیا نشان داده است كه 10 درصد افزایش قیمت و مواد دخانی شش تا هشت درصد در كاهش میزان مصرف كنندگان سیگار موثر است. دستجردی ادامه داد: سال گذشته در مجلس شورای اسلامی، مالیات سیگارهای تولید داخل 20 درصد و سیگارهای وارداتی 40 درصد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha