سلامت نیوز :استاد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی عنوان كرد: كودكانی كه در معرض آلودگی‌های صوتی قرار می‌گیرند، توجه و تمركزشان را از دست می‌دهند و فرآیند یادگیری‌شان كند می‌شود.

دكتر اكبر كوشانفر در گفت وگو با ایسنا،‌ درباره اثرات سوء آلودگی صوتی بر سلامت جسمی كودكان اظهار كرد: كودكانی كه دچار عوارض ناشی از آلودگی‌های صوتی می‌شوند میزان مصونیتشان در برابر بیماری‌ها پایین می‌آید و بیشتر به انواع بیماریهای عفونی مبتلا می‌شوند.

وی درباره عوارض ناشی از این آلودگی در میان گروههای سنی دیگر نیز اظهار كرد: سردرد، سرگیجه، خستگی، بی‌خوابی، هیجان زدگی و اختلالات خواب در اثر تاثیر آلودگی صدا بر جسم انسان ایجاد می‌شوند.

دكتر كوشانفر اضافه كرد: ممكن است فرد سلولهای شنوایی‌ خود را از دست بدهد. از دست دادن این سلول‌ها، جبران ناپذیر است. همچنین تحقیقات نشان داده است در كشورهایی كه آلودگی صوتی زیاد است، آمار مربوط به سكته‌های مغزی و قلبی بیشتر است.

این فوق تخصص عفونی كودكان درباره وضعیت آلودگی صوتی در ایران اعلام كرد: در حال حاضر، آلودگی صوتی همانند آلودگی هوا در كشور، آمار بالایی را به خود اختصاص داده است. صدای اتومبیل‌ها، كارخانه‌ها، هواپیماها و .... اگر بالاتر از 20 دسی بل باشد برروی بدن آثار سوئی بر جای می‌گذارد.

وی ادامه داد: كم شنوایی كه در صورت عدم درمان در طولانی مدت به از دست دادن شنوایی منجر می‌شود از جمله همین اثرات است. این صدا اگر به بالاتر از 80 دسی بل برسد، باعث كری موقت یا دائم می‌شود.

این متخصص كودكان در توضیح راهكارهای درمانی این عارضه اظهار كرد: بهترین راه پیشگیری است. كنترل تردد كامیون‌ها، موتورها و اتومبیل‌های پرسروصدا، ایجاد دیوارهای صوتی در اتوبان‌ها و عدم اجازه سكنی گزیدن در اطراف فرودگاهها از میزان آلودگی صوتی و عوارض ناشی از آن می‌كاهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha