رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: نوبت دهی الکترونیک، نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک بخش های مختلف پرونده الکترونیک سلامت هستند و در واقع زنجیره‌های آن محسوب می‌شوند. هسته اولیه پرونده الکترونیک سلامت شکل گرفته و اجزای مختلف آن نیز در حال تکمیل است.

پرونده الکترونیک سلامت در حال تکمیل است

سلامت نیوز: رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: نوبت دهی الکترونیک، نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک بخش های مختلف پرونده الکترونیک سلامت هستند و در واقع زنجیره‌های آن محسوب می‌شوند. هسته اولیه پرونده الکترونیک سلامت شکل گرفته و اجزای مختلف آن نیز در حال تکمیل است.

به گزارش سلامت نیوز، کیانوش جهانپور روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا درباره تکمیل اجزای مختلف پرونده الکترونیک سلامت افزود: تکمیل بخش های مختلف پرونده الکترونیک بسیار خوب پیش رفته است. طراحی این موارد در سال های گذشته انجام شده بود، اما هیچ وقت در کنار یکدیگر قرار نگرفته بودند اما در ماه‌های اخیر کار شبانه روزی جهت استقرار پرونده الکترونیک سلامت انجام شد.

وی ادامه داد: ۲۷ اسفند ۹۷ شورای سیاست گذاری نظام سلامت الکترونیک شکل گرفت و تمام دستگاه‌های ذینفع عضو آن شدند. در نتیجه تعهداتی ایجاد شد تا مقاومت برای اجرا کمتر شود. ستاد اجرایی پرونده الکترونیک سلامت نیز ایجاد شد و یک قرارگاه به صورت شبانه روزی در این زمینه فعالیت کردند. از طرفی اولویت‌ها مشخص شد و زحماتی که از قبل نیز انجام شده بود، به این ترتیب به ثمر نشست.

پیاده‌سازی نظام ارجاع الکترونیک در دانشگاه‌های علوم پزشکی

جهانپور بیان کرد: در حال حاضر نظام ارجاع الکترونیک در تمام دانشگاه های علوم پزشکی کشور پیاده سازی شده است. یعنی همه دانشگاه های علوم پزشکی می توانند از سطح یک و سطح دو نظام ارجاع الکترونیک را انجام دهند. همچنین تمام سامانه های سطح یک به یکدیگر متصل شدند و اطلاعات آن روی پرونده الکترونیک ثبت می شود. سامانه های سطح دو و اطلاعات HIS بیمارستان ها نیز در حال ثبت روی پرونده الکترونیک سلامت است. با راه اندازی نسخه پیچی و نسخه نویسی الکترونیک، اطلاعات این موارد نیز روی پرونده الکترونیک سلامت ثبت خواهد شد.

وی افزود: تمام دانشگاه های علوم پزشکی کشور امکان فنی اجرای نوبت دهی الکترونیک را دارند، اما از لحاظ اجرا برخی دانشگاه ها جلوتر از بقیه هستند.

علت تاخیر در استقرار پرونده الکترونیک سلامت

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت اظهار داشت: پروژه های نرم افزاری در جهان شکست های سنگینی داشتند و این موضوع دلایل مختلفی دارد. یکی از دلایل این است که پروژه های الکترونیک بر لبه دانش حرکت می کنند و مدام در حال پیش رفت هستند. گستره پرونده الکترونیک سلامت فقط مربوط به وزارت بهداشت نبود و سازمان های بیمه گر و سازمان نظام پزشکی و ارائه دهندگان خدمت در آن دخیل هستند و اجرای آن به جمع کردن همه این ذینفعان داشت که برای این کار به عزم جدی و یکپارچه بودن تصمیم گیری نیاز بود.

وی ادامه داد: از طرفی برای استقرار پرونده الکترونیک سلامت، از ابتدا محدودیت زمانی تعریف کردیم و این تعهد ایجاد شد. حدود ۱۲ سال است که در قوانین بر استقرار پرونده الکترونیک سلامت تاکید شده است، اما هرگز حلقه های مختلف در کنار یکدیگر قرار نگرفتند تا یکپارچه بودن شکل بگیرد و کار به نتیجه برسد.

ثبت ۴.۵ میلیون تراکنش روزانه در درگاه تبادل اطلاعات سلامت

جهانپور گفت: سال گذشته در درگاه یکپارچه تبادل اطلاعات سلامت حدود ۵۰ هزار تراکنش روزانه ثبت می شد، اما در حال حاضر روزانه بیش از ۴.۵ میلیون تراکنش روی این درگاه ثبت می شود. هدف گذاری ما این است که تعداد تراکنش های روزانه روی این درگاه به ۲۰ میلیون برسد. این تراکنش ها اطلاعاتی هستند که از قبل ثبت نمی شدند و حالا جمع آوری شده و روی پرونده الکترونیک سلامت قرار می گیرند.

وی افزود: آنچه به عنوان نمایشگر پرونده الکترونیک سلامت یاد می شود، کمترین اهمیت را در این پروژه بزرگ دارد. به طور مثال ماژول نوبت دهی، نسخه نویسی و نظام ارجاع بسیار اهمیت دارد.

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت بیان کرد: درگاه یکپارچه تبادل اطلاعات سلامت منطق مشخصی دارد که می گوید به جای این که منابع داده ای همه ارائه کنندگان خدمت را یک جا جمع کنیم، اجازه بدهیم کار خودشان را انجام بدهند، اما هر سازمانی باید داده هایی را به سازمان های دیگر بدهد و داده های دیگری را دریافت کند. به طور مثال استحقاق سنجی بیمه ای یا استعلام هویت از این دست است. تاکنون حدود ۱۰۰ سرویس مشخص و تعیین شده چه سازمانی باید چه داده هایی را به دیگران بدهد و چه داده هایی دریافت کند. در این شرایط داده ها در یک بستر امن با یکدیگر تبادل می شوند.

وی ادامه داد: ۴.۵ میلیون تراکنش، می تواند از مراجعه به یک خانه بهداشت تا عمل جراحی فوق تخصصی را شامل شود. یعنی هر فرآیندی که در نظام سلامت اتفاق می افتد، در این درگاه ثبت می شود. این اقدام را می توان انقلابی در تبادل اطلاعات در نظام سلامت دانست که با کمترین هزینه، بیشترین نتیجه را دارد.

جهانپور اظهار داشت: در گذشته اتصال سامانه سیب در حوزه بهداشت با سایر سامانه ها برقرار نبود، یعنی اگر کسی در تهران خدماتی می گرفت و بعد می خواست در مشهد خدمات سلامت را دریافت کند، اطلاعات او در دسترس نبود. در حال حاضر این مشکل برطرف شده است و حتی امکان ارجاع الکترونیکی بین سامانه های بهداشت نیز وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha