چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۴
کد خبر: 284841

گردش خون نامناسب در قسمت پایینی بدن دلیل اصلی تورم پاها محسوب می شود. نیروی گرانش زمین و وزن بدن انسان بازگشت جریان خون به قلب را دشوار می سازند.

8 نکته برای کاهش سریع‌تر تورم پا

سلامت نیوز: گردش خون نامناسب در قسمت پایینی بدن دلیل اصلی تورم پاها محسوب می شود. نیروی گرانش زمین و وزن بدن انسان بازگشت جریان خون به قلب را دشوار می سازند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصرایران، تورم پاها می تواند در نتیجه کار کشیدن بیش از حد، مشکلات گردش خون، یا احتباس مایع در بدن رخ دهد. این شرایط معمولا زن ها را تحت تاثیر قرار می دهد و در قالب حس سنگینی که گاهی اوقات حرکت را دشوار می سازد، تعریف می شود.

به گزارش "استپ توو هلث"، تورم اغلب موجب دوره های بلند مدت درد می شود که معمولا با استراحت از بین می رود. افزون بر این، تورم پاها ممکن است با احساس گزگز، بی حسی و علائم دیگر که شاید مدیریت آنها دشوار باشد و کیفیت زندگی فرد را کاهش دهد، همراه باشد.

اگرچه این شرایط در بیشتر موارد بی نیاز از درمانی خاص و به صورت خود بخود بهبود می یابد، برخی اقدامات می توانند به مدیریت بهتر آن به صورت طبیعی کمک کنند.


دلایل تورم پا

گردش خون نامناسب در قسمت پایینی بدن دلیل اصلی تورم پاها محسوب می شود. نیروی گرانش زمین و وزن بدن انسان بازگشت جریان خون به قلب را دشوار می سازند.

احتباس مایع یکی دیگر از دلایل شایع تورم پاها در نظر گرفته می شود که ممکن است به واسطه مشکلات کلیوی رخ دهد. بروز مشکل در عملکرد کلیه ها اغلب در نتیجه مصرف بیش از حد سدیم رخ می دهد. با این وجود، مشکلات کلیوی می توانند از بیماری های دیگر نیز سرچشمه بگیرند.

از دیگر دلایل تورم پاها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- نشستن یا ایستادن طولانی مدت

- بارداری

- اضافه وزن یا چاقی

- مصرف دارو برای دیابت یا پرفشاری خون

- نارسایی قلبی یا کلیوی

- بیماری های خودایمنی، مانند آرتریت روماتوئید

- پوشیدن کفش نامناسب، مانند کفش های پاشنه بلند

- سبک زندگی کم تحرک

- آسیب دیدگی بدنی


علائم تورم پا

تورم پاها به واسطه التهاب مشهود در بخش هایی مانند زانوها و ساق پاها مشخص می شود. با این وجود، این شرایط معمولا محرکی برای علائم ناراحت کننده دیگر است و شدت آن می تواند به دلیل زمینه ای بستگی داشته باشد.

از شایع‌ترین علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- احساس سنگینی و خستگی در پاها

- احساس گزگز، خارش و گرفتگی پاها

- قرمزی پاها و احساس داغی هنگام لمس

- دردی که هنگام انجام هر گونه فعالیت بدنی افزایش می یابد

- ظاهر شدن سیاهرگ های واریسی و سیاهرگ های عنکبوتی


روش های طبیعی برای کمک به کاهش تورم پاها

زمانی که تورم پاها به واسطه یک بیماری شکل گرفته باشد، معمولا به استفاده از داروهای ضد التهاب و مسکن برای تسکین این شرایط نیاز است.

با این وجود، بدون در نظر گرفتن دلیل، نکته های زیر همراه با درمان دارویی مناسب می تواند روند بهبودی را تسریع کند.


بالا قرار دادن پاها

قرار دادن پاها روی سطحی بلند برای چند دقیقه می تواند به بهبود شرایط گردش خون کمک کند. از این طریق، خون می تواند راحت‌تر به سمت قلب باز گردد.

پوشیدن کفش راحت

استفاده از یک کفش راحت با قابلیت گردش مناسب هوا می تواند احتمال عود تورم را کاهش دهد. از این رو، به جای استفاده از کفش های پاشنه بلند و تنگ می توانید کفش های صاف با لژ مناسب را برای استفاده روزانه انتخاب کنید.

افزایش مصرف آب

نوشیدن شش تا هشت لیوان آب در روز می تواند خطر بی تعادلی های التهابی که موجب ناراحتی در اندام های انتهایی، مانند دست ها و پاها، می شوند را کاهش دهد. نوشیدن آب به تخلیه عروق لنفاوی و دفع مناسب مایعات محبوس شده در بافت ها کمک می کند.

دوش آب سرد

یکی از بهترین روش های طبیعی برای کاهش تورم پاها استفاده از آب سرد است. در حقیقت، دماهای پایین جریان خون را تحریک کرده و به پیشگیری از شرایطی مانند سیاهرگ های واریسی کمک می کند.

افزون بر این، آب سرد به آرامش عضلات و کاهش درد کمک می کند.

مصرف ادرارآورهای طبیعی

مواد غذایی ادرارآور، مانند آناناس، کرفس و کنگر فرنگی، گزینه هایی مناسب برای مبارزه با احتباس مایع در پاها هستند. این مواد غذایی می توانند عملکرد کلیوی را بهبود ببخشند و در نتیجه آن، با افزایش تولید ادرار میزان مایعات در بدن را تنظیم کنند.

انجام ورزش

اگر از التهاب غیر قابل کنترل که حرکت، به ویژه در پاها را محدود کرده است، رنج می برید، انجام ورزش می تواند برای شما مفید باشد.

ورزش به کنترل وزن کمک می کند که محرکی برای التهاب است. همچنین، ورزش به مبارزه با احتباس مایع کمک کرده و گردش خون را تقویت می کند.

استفاده از نمک فرنگی اصل

حمام نمک فرنگی اصل یک درمان کلاسیک برای تسکین تورم پاها محسوب می شود. همچنین، این ماده به عنوان یک شل کننده عضلات و کاهنده سفتی و تنش در آنها عمل می کند. افزون بر این، نمک فرنگی اصل دارای آثار مسکن خفیف است که به تسکین درد کمک کرده و به عضلات اجازه استراحت می دهد.

دریافت ماساژ

دریافت ماساژ، ترجیحا با روغن های اساسی، می تواند عملکرد لنفاوی و گردش خون را بهبود ببخشد که به کاهش التهاب در پاها کمک می کند. در نتیجه، ماساژ می تواند به از بین بردن سموم، مایعات اضافه و دیگر مواد زائد که ممکن است به تورم منجر شود، کمک می کند.

سخن پایانی

در صورت مواجهه منظم با تورم در پاها یا تورمی که از بین نمی رود، پیش از هر اقدامی باید برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید.

گاهی اوقات، حتی زمانی که نکته های مذکور در این مطلب را رعایت می کنید، عوارض دیگر می توانند به واسطه شرایط و بیماری های تشخیص داده نشده رخ دهند. از این رو، زمانی که درباره دلیل بروز مشکل اطمینان ندارید با یک متخصص سلامت مشورت کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha