یکشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۹
کد خبر: 28486
سلامت نیوز :استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران هشدار داد، تغذیه نادرست یكی از مهمترین علل بروز كم خونی در میان افراد است.
 
دكتر علی نوروزی در گفت و گو با ایرنا به وجود عارضه كم خونی در شمار زیادی از افراد اشاره كرد و افزود: كم‌خونی عارضه ای است كه در آن اندازه گلبول‌های قرمز و یا مقدار هموگلوبین موجود در خون كاهش یافته به طوری كه تبادل اكسیژن و دی‌اكسیدكربن بین خون و سلول‌ها را با اختلال روبرو می كند.
این متخصص خون، علل بروز كم‌خونی در افراد را تغذیه نادرست، خونریزی، ناهنجاری‌های ژنتیكی، بیماری‌های مزمن و یا مسمومیت‌های دارویی عنوان كرد و افزود: تغذیه نادرست باعث می شود مواد مغذی در بدن كمتر دریافت شود.
نوروزی گفت: از مهم‌ترین مواد مغذی برای خون‌سازی كه كمبود آن‌ها موجب بروز كم‌خونی می‌شود می‌توان به آهن،‌ ویتامین ب 12 و اسیدفولیك اشاره كرد.
این متخصص خون، فقر آهن را مهم‌ترین علت كم‌خونی در كودكان و زنان دانست و گفت:
زنان باردار به علت افزایش حجم خون، رشد جنین و سایر بافت‌ها به آهن بیشتری نیاز دارند و بیش از دیگران در معرض خطر كم‌خونی قرار دارند.
وی افزود: در شیرخواران در صورت سلامت مادران، میزان آهن موجود در شیر مادر برای چهار تا شش ماه نخست زندگی كافی است، ولی در مورد نوزادانی كه با وزن كم متولد می‌شوند، ذخایر آهن كم بوده و باید از سه ماهگی، آهن اضافی به صورت قطره خوراكی به كودك خورانده شود.
نوروزی تصریح كرد، مواد غذایی از جمله جگر، قلوه، گوشت قرمز، ماهی، زرده تخم‌مرغ، سبزی‌های دارای برگ سبز تیره مانند جعفری، اسفناج و حبوبات، مثل عدس و لوبیا و همچنین میوه‌های خشك (برگه‌ها) به ویژه برگه زردآلو، دانه‌های روغنی و تخمه گل آفتابگردان دارای منابع غنی آهن هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha