چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۷
کد خبر: 284888

آغاز فصل سرما عاملی برای کاهش ذخایر خونی در بسیاری از استان‌های کشور شده است و برخی از استان‌ها به مرز هشدار رسیده‌اند.

وضعیت قرمز ذخایر خون

سلامت نیوز: آغاز فصل سرما عاملی برای کاهش ذخایر خونی در بسیاری از استان‌های کشور شده است و برخی از استان‌ها به مرز هشدار رسیده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، فصل سرما در حالی زودتر از هر سال آغاز شده که سازمان انتقال خون از کمبود انواع گروه‌های خونی به‌ویژه‌ گروه‌های منفی در کشور خبر می‌دهد؛ اتفاقی که به دلیل کاهش مراجعه مردم به مراکز انتقال خون با آغاز فصل سرما پررنگ‌تر می‌شود. هر چند استان تهران از پرمصرف‌ترین واحد‌های خونی به دلیل بروز سوانح ترافیکی به‌شمار می‌رود و نیاز به تامین خون در این استان به شدت احساس می‌شود، اما بر اساس آنچه آمارهای استانی بیان می‌کنند، کمبود ذخایر خونی در استان‌های اردبیل، فارس، کرمان، خراسان رضوی و اصفهان هم به مرز هشدار رسیده است. در این میان استان‌هایی که عمل‌های جراحی سنگین مانند قلب باز انجام می‌دهند یا از جمعیت بیشتری به لحاظ بیماران خاص و تالاسمی برخوردارند باید از ذخایر خونی بیشتری بهره‌مند شوند.

کمبود خون در فارس جدی است
مدیرکل انتقال خون فارس با اشاره به کاهش جدی ذخایر خون در استان، خواستار مشارکت مردم در اهدای خون شد.
مسعود ترابی می‌گوید: با شروع موج سرما، ذخایر خونی موجود کاهش یافته و با ادامه این روند، در روز‌های آینده، پاسخگویی به مراکز درمانی و بیماران نیازمند با چالش جدی مواجه خواهد شد.
وی با بیان اینکه همه پایگاه‌های انتقال خون آماده دریافت خون‌های اهدایی هستند، می‌افزاید: مشکل کمبود خون در استان جدی است و به همین دلیل پایگاه انتقال خون قصردشت شیراز، واقع در منطقه آسیاب قوامی همه روزه در 2 نوبت آماده خون‌گیری از داوطلبان است. علاوه بر این، پایگاه انتقال خون میدان نمازی همه روز‌های هفته از ۸ صبح تا 19:30 به خون‌گیری می‌پردازد.
ترابی اضافه می‌کند: پایگاه خون‌گیری میدان ولی‌عصر (عج) واقع در بوستان ولی‌عصر (عج) در شرق شیراز صبح‌ها از ساعت 8:30 تا 12:30 آماده خون‌گیری از همشهریان است. همه مراکز سازمان انتقال خون در شهرستان‌های آباده، لار، جهرم، فسا، کازرون، داراب و مرودشت هم پذیرای افرادی هستند که با اهدای خون خود زندگی را به دیگران هدیه می‌کنند.

خراسان در وضعیت هشدار
استان خراسان رضوی سومین تولیدکننده خون در کشور پس از استان‌های تهران و فارس است که اکنون کاهش ذخایر خونی در این استان نیز به دلیل کاهش مراجعات مردم در پایگاه های اهدای خون به مرز هشدار رسیده است. مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی در این باره می‌گوید: به دلیل سردی و برودت هوا ذخایر خونی در استان خراسان رضوی رو به کاهش است و با ادامه این روند برای پاسخگویی به بیماران نیازمند با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.
حمیدرضا اسلامی می افزاید: ذخایر خونی در وضعیت عادی تا 7 روز پیش‌بینی می‌شود که به دلیل کاهش مراجعه‌های مردم این میزان اکنون به 3 روز رسیده است.
وی از مجاوران و زائران بارگاه ملکوتی حضرت رضا (ع) در خواست می‌کند برای تامین خون مورد نیاز مراکز درمانی استان خراسان رضوی به یاری بیماران نیازمند بشتابند: انتقال خون خراسان رضوی اکنون تامین خون ۶۰  بیمارستان خصوصی و دولتی در استان خراسان رضوی را بر عهده دارد.
اسلامی با بیان اینکه ۱۱ پایگاه انتقال خون در مشهد و دیگر شهرهای خراسان رضوی فعالیت دارند، می‌گوید: از این تعداد، پایگاه‌های امام رضا (ع)، امید، کریمی، ثامن، میلاد و مهر در مشهد و 5 پایگاه در شهرهای نیشابور، سبزوار، تربت حیدریه، قوچان و گناباد استقرار دارند. همچنین شهرستان‌های تربت‌ جام، خواف، درگز و کاشمر هم به مراکز خون‌گیری مجهزند.

فاصله اندک کرمان تا مرز بحران
مدیرکل انتقال خون کرمان کاهش ذخایر خونی در این استان را تایید می‌کند، اما معتقد است این وضعیت هنوز به مرز بحران نرسیده است.
روح الله میرزایی به همشهری می‌گوید: زمانی که ذخایر خونی در مراکز انتقال خون از حدنصاب پایین‌تر می‌آید ما اعلام عمومی می‌کنیم تا شهروندان برای اهدای خون مشارکت کنند. معمولا این اتفاق مواقع خاصی از سال مانند آغاز فصل سرما یا در ماه رمضان رخ می‌دهد.
وی اضافه می کند: یکی از دلایلی که در فصل سرما مردم کمتر برای اهدای خون به مراکز مراجعه می‌کنند، شیوع بیماری‌های واگیردار و ویروسی است. اکنون وضعیت استان در ذخایر خونی به مرز هشدار نرسیده و تا حدی با کاهش رو‌به‌رو بوده است. اما با ادامه کاهش دما در روزهای آینده استان کرمان نیز با وضعیت بحرانی مواجه خواهد شد. به همین دلیل از شهروندان تقاضا داریم در صورتی که از سلامت جسمی برخوردارند برای اهدای خون به پایگاه‌های انتقال خون یا مراکز سیار مراجعه کنند.
میرزایی با بیان اینکه 6 پایگاه انتقال خون در استان فعالیت دارند، می‌گوید: 4 پایگاه در شهرستان‌های رفسنجان، سیرجان، جیرفت و بم قرار دارد و 2 پایگاه نیز در شهر کرمان واقع است. 6 تیم سیار هم داریم که در شهرستان‌ها و روستاهایی که پایگاه انتقال خون ندارند، به شهروندان خدمات ارائه می‌کنند.

کاهش ۵۰ درصدی میزان اهدای خون در اصفهان
مدیرکل انتقال خون استان اصفهان از کاهش ۵۰ درصدی میزان اهدای خون در استان خبر می‌دهد و می‌گوید: بیماران تالاسمی، هموفیلی، دیالیزی و کسانی که تحت عمل‌های جراحی قرار می‌گیرند، همچنین مجروحان تصادفات به صورت مستمر و مرتب به خون و فرآورده‌های آن نیاز دارند. اما در حال حاضر با توجه به فصل سرما و مراجعه کمتر شهروندان با کمبود روزانه ۲۰۰ واحد خون و فرآورده‌های خونی مواجهیم.
مجید زینلی با تاکید بر آمادگی تمام مراکز ثابت اهدای خون برای خدمت‌رسانی به اهداکنندگان عنوان می‌کند: تمام این مراکز از 7:30 تا 18:30 باز هستند. همچنین مراکز ثابت شهرستان‌های خمینی‌شهر و چهارراه عاشق‌آباد اصفهان نیز از ۸ صبح تا ۱۲ ظهر آماده پذیرش اهداکنندگان خون خواهند بود.

البرزی‌ها به یاری بیماران بشتابند
هفته گذشته محمدرضا مهدی‌زاده، مدیرکل سازمان انتقال خون استان البرز، نیز با بیان اینکه سازمان انتقال خون در فصل سرما با کاهش ذخایر خون برای درمان بیماران نیازمند به خون و فرآورده‌های خونی مواجه خواهد شد، گفته بود: البرزی‌ها به یاری بیماران بشتابند.
مدیر روابط عمومی سازمان انتقال خون البرز به همشهری می‌گوید: طبق اخبار هواشناسی، هفته آینده موج جدیدی از سرما وارد کشور می‌شود و با توجه به اینکه در چند روز گذشته نیز این استان درگیر برف و سرما بوده، ذخایر خونی رو به کاهش است و بهتر است شهروندان پیش از آنکه وضعیت بحرانی شود به یاری نیازمندان بشتابند.
افسانه مهینی درباره اینکه آیا می‌توان از افرادی که نمی‌توانند به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کنند، در منازل خون‌گیری کرد، می‌گوید: خون‌گیری در فضایی غیر از پایگاه‌های انتقال خون امکان‌پذیر نیست.
او توضیح می دهد: اهدای خون باید در مکانی بهداشتی و در دمای معینی صورت گیرد. همچنین به دلیل اینکه خون‌گیری تجهیزات خاصی نیاز دارد و کیسه خون بعد از اهدا باید در دستگاه شوکر قرار بگیرد، امکان خون‌گیری در منازل یا مکانی غیر از پایگاه انتقال خون وجود ندارد.
مهینی می‌گوید: اداره کل انتقال خون البرز واقع در 45 متری گلشهر، چهارراه گلزار غربی از ساعت 8 تا 18، مرکز اهدای خون توحید واقع در ضلع شرقی میدان توحید و مرکز اهدای خون مهربانو واقع در خیابان داریوش، نبش خیابان آریا از ساعت 8 تا 13 برای اهدای خون شهروندان فعال است. البته پنج‌شنبه‌ها مراکز توحید و مهربانو تا ساعت 12 برای خون‌گیری فعالند.

اهدای خون را در زمستان فراموش نکنید

سالانه در ایران بیش از 2 میلیون و ۱۰۰ هزار نفر خون اهدا می‌کنند. با این حال در زمستان که نیاز به خون و فرآورده‌های خونی به ویژه برای گروه‌های خونی منفی بیشتر می‌شود، اهدای خون به دلایلی، مانند ابتلا به بیماری‌های فصل سرما، کاهش چشمگیری می‌یابد. بر اساس پروتکل‌های سازمان انتقال خون، میزان ذخایر خون و فرآورده‌های خونی در کشور باید همیشه ٥ برابر مصرف روزانه باشد، با این‌همه، مسئولان این سازمان معتقدند باید دنبال مدیریت مصرف خون در کشور بود، نه افزایش میزان اهدا.
کاهش اهدای خون در فصل سرما اتفاقی عادی است که هر ‌سال هم رخ می‌دهد و می‌تواند ذخایر خونی را تحت‌تأثیر قرار دهد. برهمین اساس هم ذخایر خونی به صورت روزانه پایش می‌شود و اگر استانی با کمبود مواجه بود، از طریق خون‌رسانی کشوری، خون مورد نیازش تأمین می‌شود. حالا در کنار همه اینها، مسئولان سازمان انتقال خون از مردم می‌خواهند تا اهدای خون را در زمستان فراموش نکنند، چراکه میزان نیاز به خون و فرآورده‌های خونی، تنها به فصل‌های گرم ‌سال محدود نمی‌شود، در فصل سرد هم میزان قابل توجهی جراحی انجام می‌شود و بیماران به خون نیاز دارند.

مدیرکل انتقال خون کرمان: یکی از دلایلی که در فصل سرما مردم کمتر برای اهدای خون به مراکز مراجعه می‌کنند، شیوع بیماری‌های واگیردار و ویروسی است. اکنون وضعیت استان در ذخایر خونی به مرز هشدار نرسیده و تا حدی با کاهش رو‌به‌رو بوده است

ارسال پیامک برای اهداکنندگان اردبیلی

اردبیلی‌ها هم با کمبود خون و فرآورده‌های خونی مواجهند. این خبری است که معاون فنی و فناوری‌های نوین انتقال خون استان اردبیل به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: در چند روز اخیر با کمبود خون و فرآورده‌های خونی در اردبیل مواجه بودیم و از همه همشهری‌های نیکوکار اردبیلی و اهداکنندگان مستمر درخواست می‌کنیم تا برای اهدای خون به مراکز خون‌گیری مراجعه کنند.
شاهین صمدی می‌افزاید: در پی کمبود خون و فرآورده‌های خونی، با ارسال پیامک به اهداکنندگان خون، از آنان دعوت شد تا در این کار خیرخواهانه شرکت کنند تا در بیمارستان‌های استان با مشکلی روبه‌رو نشویم. برخی از فرآورده‌های خونی مانند پلاکت عمر کوتاه سه‌روزه دارند و لازم است اهدای خون و اهدای پلاکت به‌صورت مستمر صورت گیرد تا با کمبود این فرآورده مهم خونی روبه‌رو نشویم.
صمدی با تاکید بر وقت ‌تلف نکردن همشهریان برای اهدای خون بیان می‌کند: اهالی شهر اردبیل می‌توانند برای تعیین نوبت اهدای خون به سایت انتقال خون اردبیل مراجعه و در سامانه نوبت‌گیری اقدام به دریافت نوبت کنند و در زمان مشخص‌شده برای اهدای خون خود مراجعه کنند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha