سلامت نیوز :رییس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت از اجرای برنامه پیمایش كشوری سلامت دهان و دندان از مهرماه جاری خبر داد.

دكتر محمدحسین خوشنویسان در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: برای این كه بتوانیم برنامه‌ریزی خوبی برای سلامت دهان داشته باشیم به آمار و اطلاعات دقیق نیاز داریم تا مشكلات دهان و دندانی مناطق مختلف كشور مشخص شود.

وی با تاكید بر لزوم آمارگیری منظم از وضعیت سلامت دهان و دندان كشور به منظور برنامه‌ریزی برای اجرای برنامه‌های این حوزه، ادامه داد: در برخی كشورها این آمارگیری هر پنج سال یك بار انجام می‌شود. در ایران نیز آخرین پیمایش مربوط به سلامت دهان و دندان در سال 83 صورت گرفت و مقرر شده امسال این پیمایش كشوری انجام شود.

دكتر خوشنویسان درباره علت تاخیر ایجاد شده در انجام پیمایش كشوری سلامت دهان و دندان، گفت: علت تاخیر آن است كه منتظریم فرم‌های جدید معاینه از سوی سازمان جهانی بهداشت طراحی شده و آنها را اخذ كنیم تا به این ترتیب پیمایش انجام شده در ایران با سایر كشورها قابل مقایسه باشد. هر چند ما خود نیز پرسشنامه‌ای تهیه كرد‌ه‌ایم اما پیمایش بر اساس پرسشنامه سازمان جهانی بهداشت از امتیاز بالاتری برخوردار است.

وی افزود: بر این اساس از مهر ماه سال جاری به مدت حداكثر یك یا دو ماه پیمایش كشوری سلامت دهان و دندان برگزار می‌شود. پیش از آن نیز برای تیم‌های دندانپزشكی در سطح كشور جلسات آموزشی برگزار می‌شود تا معاینه دهان و دندان در همه افراد تحت معاینه یكسان انجام شود.

رییس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، تاكید كرد: پیمایش سلامت دهان و دندان در تمام استان‌های كشور و در تمام گروه‌های سنی انجام می‌شود. همچنین با تكرار این پیمایش سیستم مراقبتی و نظارتی طراحی می شود تا بتوان ارزشیابی فعالیت‌ها را نیز داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha