یکشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۱
کد خبر: 28490
سلامت نیوز :خطرات دود سیگار دست سوم علاوه بر آسیب ناشی از خود سیگار كشیدن ،‌برای نوزادان ونوپایان و نیز افراد عادی موجب بروز سرطان  می شود .
 یك بررسی جدید نشان می دهد كه باقیمانده های نیكوتین كه در سطح اجسام باقی می ماند می تواند با سایر مواد شیمیایی دیگر در هوا واكنش كند و مواد سرطان زای قویی را تشكیل دهد. مواد شیمیایی كه با سرطان های گوناگون پیوند دارند.
در حالیكه دود سیگار دست اول به طور مستقیم بوسیله فرد سیگاری استنشاق می شود و دود سیگار دست دوم ،‌دود سیگاری است كه به محیط وارد می شود و دیگران آن را استنشاق می كنند. دود سیگار دست سوم باقیمانده دود محیطی یا بر روی سطوح است .
هوگو دستایلاتس ،‌متخصص شیمی در آزمایشگاه ملی لاورنس بركلی در سانفرانسیسكو و یكی از این پژوهشگران
گفت : سوختن توتون، ‌نیكوتین را به شكل بخار آزاد می كند كه به شدت جذب سطوح درون خانه مانند دیوارها،‌ سقف ها ، ‌فرش ها پرده ها و اسباب و اثاث خانه می شود. نیكوتین می تواند روی این مواد برای روزها ،‌هفته ها و حتی ماه ها باقی بماند.
دانشمندان از چندین سال قبل می دانسته اند كه دود سیگار روی سطوح می نشیند و در آنجا می تواند با سایر مواد شیمیایی وارد واكنش شود. اما به گفته پژوهشگران این بررسی جدید نشان داد كه واكنش های دود سیگار باقیمانده در محیط می تواند به ایجاد مولكوهایی در هوا بینجامد كه تا به حال به عنوان منبع مواد آلاینده زیانبار نادیده گرفته شده بودند.
دستایلاتس و همكارانش تشكیل مواد شیمیایی زیانبار در هوا پس از سیگار كشیدن را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند دود سیگار با یكی از مواد شیمیایی به خصوص  وارد واكنش می شود.
دستایلاتس گفت : بررسی ما نشان می دهد كه این نیكوتین باقیمانده در محیط با اسید نیترو محیطی وارد واكنش
می شود و نیتروزامین های سرطان زای خاص توتون یا TSNA ها را بوجود می آورد. TSNA ها جزو مواد سرطان زای قدرتمند و وسیع الاثر هستند كه هم در توتون سوخته نشده و هم دود توتون وجود دارند.
گفتنی است: ‌روز جهانی بدون دخانیات دهم خرداد ماه ،‌ با شعار « اجرای كامل قوانین دخانیات،‌راهی به سوی سلامت همگانی‌» در سالن امام جواد(ع) وزارت بهداشت،‌درمان و آموزش پزشكی  برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha