یکشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۵
کد خبر: 28493
 سلامت نیوز : وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: استعمال سیگار و قلیان در بین زنان و دختران جوان رو به افزایش است.
 
مرضیه وحید دستجردی با اشاره به اینكه شمار زنان مصرف كننده مواد دخانی در سال 83 ، 8/0 درصد و اكنون بیش از یك درصد است، افزود: به این ترتیب در آینده شاهد افزایش شمار زنان مصرف كننده مواد دخانی خواهیم بود.
وی اظهار داشت: طبق آخرین آمار، 21 درصد مردان و یك درصد زنان ایرانی سیگار و تنباكو مصرف می‌كنند.
وزیر بهداشت تصریح كرد: هرچند اكنون شمار زنان مصرف كننده سیگار در كشور اندك است، اما این موضوع زنگ خطر بزرگی برای آینده است.
دستجردی گفت: چطور می‌توان از زنان مصرف كننده مواد دخانی انتظار داشت تا با استعمال دخانیات همسران و فرزندانشان مبارزه كنند.
وی با تاكید بر توجه به جنبه‌های مختلف استعمال دخانیات، تاكید كرد: باید با مصرف دخانیات در دانشگاه‌ها هم مبارزه شود چراكه اكنون متاسفانه شاهد استعمال دخانیات توسط دانشجویان دختر هستیم.
وزیر بهداشت درباره تبدیل الگوی مصرف دخانیات از سیگار به قلیان نیز اظهار داشت: مصرف قلیان از 1/12 درصد به 1/26 درصد رسیده است كه بیشتر جوانان و نوجوانان كشور مصرف كننده آن هستند.
وی خاطرنشان كرد: اگر فردی یك بار قلیان مصرف كند، معادل 40 تا 80 نخ سیگار دود استنشاق كرده و این در حالیست كه افراد در معرض دود قلیان هم معادل چهار تا هفت نخ سیگار ، دود وارد ریه‌هایشان شده است.
دستجردی گفت: طول عمر افراد دارای سابقه مصرف سیگار و تنباكو ، 20 سال كمتر از دیگران است.
وی افزود: ایرانیان سالانه یك هزار و750 میلیارد تومان مواد دخانی دود می‌كنند كه حدود دو برابر این میزان معادل دو هزار و 540 میلیارد تومان صرف هزینه‌های درمانی عوارض و بیماری‌های ناشی از استعمال دخانیات می‌شود.
وزیر بهداشت اظهار داشت: سیگار، تنباكو و مواد دخانی از مهمترین علل مرگ ومیر در دنیا به شمار می رود و 80 درصد از عوامل سرطان ریه، 30 درصد عوامل بیماری‌های قلبی و 50 درصد عوامل بیماری‌های تنفسی ناشی از استعمال دخانیات است.
دستجردی از شركت‌های چند ملیتی تولید كننده سیگار به عنوان مافیای سیگار و دخانیات یاد كرد و افزود: در مقابل یكصد هزار میلیارد تومان هزینه‌ای كه بابت تولید سیگار صرف می‌كنند صدها هزار برابر سود عایدشان می‌شود.
وزیر بهداشت با تاكید بر اهمیت نقش تبلیغ در جذب جوانان به استعمال دخانیات افزود: طبق بررسی‌ها، 52 درصد جوانان و نوجوانان فقط در اثر تبلیغ رسانه‌ها به سیگار معتاد می‌شوند.
دستجردی در زمینه روش های ترك دخانیات نیز یادآور شد: در 150 مركز ترك دخانیات موجود در كشور از همه روش‌های ترك دخانیات برای درمان استفاده می‌شود، اما پیشگیری حرف اول را می‌زند.
وی با بیان این كه 75 تا 80 درصد معتادان به مواد دخانی حداقل سه بار تلاش كرده‌اند كه سیگار خود را ترك كنند، خاطرنشان كرد: تجربه نشان می دهد كه وجود تصاویر هشداردهنده نظیر ریه‌های مبتلا به سرطان بر روی پاكت سیگار تاثیر مهمی در ترك استعمال دخانیات دارد.
وزیر بهداشت، افزایش قیمت سیگار را از دیگر روش های كاهش مصرف مواد دخانی در كشور برشمرد و خاطرنشان كرد: سال گذشته در مجلس شورای اسلامی، مالیات سیگارهای تولید داخل 20 درصد و سیگارهای وارداتی 40 درصد ، تعیین شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha