دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی بدون دخانیات 31 می 2011 برابر با 10 خرداد ماه جاری ضمن اعلام این حقیقت تلخ که در قرن بیستم دخانیات عامل مرگ 100 میلیون انسان گردید، گفت اگر اقدام علیه مصرف آن صورت نگیرید دخانیات می تواند در قرن حاضر تا 1 میلیارد انسان را به کام مرگ بفرستد.

 سلامت نیوز : دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی بدون دخانیات 31 می 2011 برابر با 10 خرداد ماه جاری ضمن اعلام این حقیقت تلخ که در قرن بیستم دخانیات عامل مرگ 100 میلیون انسان گردید، گفت اگر اقدام علیه مصرف آن صورت نگیرید دخانیات می تواند در قرن حاضر تا 1 میلیارد انسان را به کام مرگ بفرستد.

در پیام بان کی مون آمده است مهم ترین سلاح زرادخانه ما علیه دخانیات "کنوانسیون چارچوب کنترل دخانیات سازمان جهانی بهداشت" است که از زمان آماده شدن برای امضا در سال 2003، بیش از 170 کشور به آن ملحق شده اند که این معاهده را تبدیل به یکی از عهد نامه هایی کرده که کشورها سریعا به آن پیوسته اند.

ایشان می گوید پاره ای از مفاد کنوانسیون مذکور در راستای حمایت از شهروندان عبارتند از: کاهش تقاضا برای سیگار از راه افزایش قیمت و مالیات، محدودیت برای تبلیغات و حمایت مالی(اسپانسر) از دخانیات، درج پیام های هشدار بهداشتی روی بسته های سیگار و ممنوعیت فروش سیگار به افراد زیر 18 سال. دبیر کل می گوید پیام اصلی این کنوانسیون این است که دخانیات ما را هم از نظر سلامتی و هم اقتصادی فقیرترمی نماید.

 وی می گوید دفاع جامع این معاهده علیه تاکتیک صنایع دخانی شامل اقدامات برای کاهش قاچاق محصولات دخانی، حل مسئله بدهی( به کارخانه ها ی تولید کننده سیگار)، حمایت اقتصادی از کشت جایگزین تنباکو و حمایت از سیاست های سلامت عمومی در برابر فشارهای ناحق می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha