پایان آذرماه، آخرین زمان وعده اجرایی‌شدن طرح رتبه‌بندی معلمان است، اما این نخستین باری نیست که وعده اجرای این طرح داده می‌شود.

اجرای رتبه‌بندی برای ۹۴ درصد معلمان اما بدون افزایش حقوق!

سلامت نیوز: پایان آذرماه، آخرین زمان وعده اجرایی‌شدن طرح رتبه‌بندی معلمان است، اما این نخستین باری نیست که وعده اجرای این طرح داده می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز، جوان آنلاین نوشت:  تاکنون چندین بار برای اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان زمان تعیین شده، اما این طرح اجرایی نشده است. در آخرین اظهارات علی اللهیار ترکمن، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، صحبتی از افزایش حقوق معلمان نیست بلکه بنا به تصریح وی، رتبه‌بندی سازوکاری برای ارتقای کیفیت است؛ به‌گونه‌ای که معلم دائماً در حال ارتقای مهارت‌های حرفه‌ای خودش باشد. مواردی مثل افزایش حقوق، فرع قضیه و به عنوان مشوقی برای ایجاد انگیزه ارتقا در معلمان است. به گفته وی این طرح شامل همه معلمانی می‌شود که بالای دو سال سابقه تدریس دارند و این ویژگی حدود ۹۴ درصد از معلمان را در برمی‌گیرد. وزیر آموزش و پرورش هم وعده داده طرح رتبه‌بندی هر زمانی که ابلاغ شود، از ابتدای مهر امسال برای معلمان اعمال خواهد شد.

سابقه طرح طبقه‌بندی معلمان به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بازمی‌گردد؛ در هدف دهم از فصل ششم این سند بر «استقرار نظام سنجش صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه ای، تعیین ملاک‌های ارزیابی و ارتقای مرتبه (نظام رتبه‌بندی) علمی و تربیتی معلمان و تقویت انگیزه ارتقای شغلی در آنان» تأکید شده است. بر مبنای همین تکلیف، وزارت آموزش و پرورش تدوین طرح رتبه‌بندی معلمان را تدوین کرد. این طرح در آخرین جلسه هیئت دولت ۲۷اسفند۹۳ در قالب قانون مدیریت خدمات کشوری به تصویب رسید و مرحله نخست آن در نیمه ابتدایی سال ۹۴ با بار مالی هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اجرا شد و طی آن حقوق فرهنگیان میانگین تا ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافت. حالا بنا به تأکید محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش اعتباری ۲ هزار میلیارد تومانی برای اجرای این طرح پیش‌بینی شده و آیین‌نامه‌اش در دستور کار دولت قرار گرفته است. وی تأکید می‌کند: «ممکن است تصویب و ابلاغ این آیین‌نامه حدود یک تا چند ماه زمان ببرد، اما نکته مهم این است که اعمال رتبه بندی برای فرهنگیان از اول مهرماه امسال خواهد بود.»

طرحی برای ارتقای فرآیند یاددهی و یادگیری
خلاصه ماجرا در افزایش حقوق معلمان است؛ افزایش حقوقی بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان که بودجه‌ای ۲ هزار میلیاردی برای آن در نظر گرفته شده است، اما آنطور که علی اللهیار ترکمن، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش می‌گوید: «هدف اصلی رتبه‌بندی در نظرگرفتن صلاحیت‌هایی است که منجر به ارتقای فرآیند یاددهی و یادگیری در سطح مدارس کشور شود.»

سه صلاحیت عمومی، تخصصی و حرفه‌ای معیار رتبه‌بندی معلم‌هاست. صلاحیت عمومی به ویژگی‌های شخصیتی افراد برمی‌گردد، صلاحیت تخصصی شامل دانش و توانمندی‌های آموزشی و پرورشی معلم برای ایفای مؤثر وظایف حرفه‌ای خود است و صلاحیت حرفه‌ای هم مجموعه‌ای از شایستگی‌ها، توانمندی‌ها و مهارت‌هایی است که معلم حین کار به دست آورده و خودش را ارتقا داده و با استفاده از صلاحیت‌های حرفه‌ای می‌تواند وظایف خود را به شکل دقیق انجام دهد. به گفته ترکمن برای این صلاحیت‌ها گواهینامه صادر و هر چند سال یک‌بار به روز می‌شود.

شرط کسب رتبه اول تا پنجم
بنا به تأکید وی نظام رتبه‌بندی فعلی معلمان به پنج رتبه تقسیم‌بندی می‌شود که شرایط کسب رتبه یک، داشتن حداقل دو سال سابقه کار، ۱۲۰ ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت و کسب حداقل ۷۵ درصد امتیازات حاصل از محاسبه میانگین ارزیابی در دو سال گذشته و ۶۰ درصد شاخص صلاحیت‌های معلمی و برای رتبه ۲، شش سال سابقه کار است. رتبه‌های بالاتر امتیازات بیشتر را می‌طلبد، به طوری که برای کسب رتبه ۵، حداقل ۲۴ سال سابقه، چهار سال توقف در رتبه ۴، ۱۰۰ ساعت دوره آموزشی و ۸۵ درصد امتیاز شاخص صلاحیت‌های عمومی و حرفه‌ای نیاز است. سنجش صلاحیت‌های معلمان را هم هیئت‌های ممیزه مرکزی، هیئت‌های ممیزه استانی و کارگروه شهرستانی و مناطق تعیین می‌کنند. ترکمن تصریح می‌کند: «معلمانی برای این کار دوره می‌بینند و گروهی از صاحبنظران که بتوانند کمک کنند شاخص‌ها را بررسی خواهند کرد. ترکیب و شرح وظایف اعضای هیئت‌های ممیزه، کارگروه‌ها و شاخص‌ها در آیین‌نامه‌ای مجزا توسط آموزش و پرورش تعیین می‌شود.» به گفته وی معلمان برای اجرای نظام رتبه‌بندی در سال ۹۴ ارزیابی شده‌اند و حالا کافی است تا این ارزیابی به روز‌رسانی شود.

افزایش حقوق شاید وقتی دیگر!
معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بالای ۹۳، ۹۴ درصد معلمان بیش از دو سال سابقه دارند و تحت پوشش قرار می‌گیرند، به بخش افزایش حقوق معلمان که می‌رسد، تصریح می‌کند: «خواهش می‌کنم در خصوص رتبه‌بندی، افزایش حقوق را نبینیم؛ رتبه‌بندی سازوکاری برای ارتقای کیفیت است که شامل ارتقای کیفیت تدریس و ارتقای کیفیت فعالیت‌های آموزشی است به‌گونه‌ای که معلم دائماً در حال ارتقای مهارت‌های حرفه‌ای خودش باشد.»

به گفته وی فعلاً بنای آموزش و پرورش بر سازوکار‌های ارتقای کیفیت است. زمانی که طرح ابلاغ شد و جداول به تصویب نهایی دولت رسید، می‌توان در خصوص افزایش حقوق‌ها صحبت کرد.

انتقادات معلمان به فاز نخست طرح طبقه‌بندی
اجرای فاز نخست طرح رتبه بندی معلمان نیز با انتقاداتی همراه بود و این طرح نتوانست قشر فرهنگی کشور را راضی کند. بسیاری از فرهنگیان معتقد بودند، این طرح ناقص پیاده شده است. استدلال منتقدان هم این بود که در این طرح درجه اول تحصیلات و توانمندی‌های تخصصی، علمی و پژوهشی معلمان نادیده گرفته شد و تنها سابقه کاری مبنای اجرای طرح قرار گرفته است. همچنین میزان افزایش حقوق کمتر از مقدار اعلام شده و برای پرسنل با سوابق کاری کم (زیر ۱۰ سال) این افزایش حقوق بسیار ناچیز بود (بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان). به باور برخی معلمان قبل از تلاش برای کیفیت‌بخشی به تدریس معلم ابتدا باید آموزش و پرورش را به متد‌ها و تکنولوژی روز دنیا مجهز کرد و با نظام آموزشی فعلی ما، معلم چندان قدرتی برای مانور نخواهد داشت. از سوی دیگر معلمی که دغدغه‌های معیشتی دارد ابتدا به دنبال رفع این دغدغه هاست و در مرحله بعدی به رقابت در چنین ساز و کاری می‌اندیشد. علاوه بر این محوریت شاخص تجربه برای طبقه‌بندی معلمان در حالی است که معلمان جوان خلاق و با انگیزه گاهی وقت‌ها از معلمان با تجربه موفق ترعمل می‌کنند. حالا باید دید آیا فاز دوم این طرح اجرایی می‌شود و در صورت اجرا می‌تواند نظر مساعد جامعه فرهنگیان را با خود همراه کند یا نه.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha