شنبه ۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۸
کد خبر: 284972

رزماری را حتما می‌شناسید. این گیاه خوش‌عطر و بو كه اغلب در غذاهای گوشتی كاربرد دارد در تهیه دمنوش هم استفاده می‌شود.

کاهش قند خون با چای رزماری

سلامت نیوز:  رزماری را حتما می‌شناسید. این گیاه خوش‌عطر و بو كه اغلب در غذاهای گوشتی كاربرد دارد در تهیه دمنوش هم استفاده می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم، آن هم با خواص فراوان برای سلامتی. برخی خواص احتمالی چای رزماری را باهم مرور می‌كنیم:

خواص ضدالتهابی و ضدمیكروبی:

رزماری حاوی تركیباتی چون رزمارینیك اسید و كارنوسیك اسید است كه گویا در كاهش سرعت رشد سلول‌های سرطانی خصوصا در نواحی سینه و پروستات مؤثرند. رزماری همچنین از خواص ضدمیكروبی برخوردار است و درنتیجه احتمال می‌رود كه به مقابله با عفونت‌ها و بهبود زخم كمك كند. البته هنوز مطالعات كافی در این زمینه برای اثبات قطعی گزاره‌های مذكور صورت نگرفته است.

تقویت سلامت مغز:

براساس مطالعات انجام‌گرفته روی حیوانات آزمایشگاهی می‌دانیم كه تركیبات پلی‌فنولیك موجود در رزماری چه‌بسا در جلوگیری از مرگ سلول‌های مغزی هم مؤثر باشند. اما مطالعات این‌چنینی هنوز به‌طور مستقیم روی نمونه‌های انسانی انجام نگرفته‌است. بااین‌حال گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد كه شاید رزماری در مقابله با بیماری‌های انحطاطی عصبی هم مؤثر باشد.

كاهش قند خون:

چای رزماری می‌تواند به‌دلیل برخورداری از كارنوسیك اسید و رزمارینیك اسید به كاهش قند خون در بیماران دیابتی كمك كند. در برخی مطالعاتی كه البته به نتایج قطعی دست نیافته‌اند مشاهده شده كه تركیبات نامبرده می‌توانند روی قند خون اثری شبیه انسولین داشته باشند.

تقویت سیستم گوارش:

تركیبات موجود در چای رزماری موجب كمك به رشد باكتری‌های مفید در سیستم گوارش و درنتیجه تقویت سلامت گوارشی و جذب بهتر مواد مغذی می‌شوند. البته ناگفته نماند كه رزماری می‌تواند در برخی افراد عارضه‌ساز هم باشد. پس صرفا به خواص احتمالی اكتفا نكنید و عوارض احتمالی را هم از كارشناسان طب سنتی جویا شوید.
منابع:  medicaldaily

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha