مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت گفت: وظایف اصلی طب سنتی، اصلاح سبک زندگی و خودمراقبتی است و نباید اجازه دهیم این دیدگاه که تنها تفاوت این مکتب غنی طبی با طب رایج در تجویز داروهای گیاهی به‌جای داروهای شیمیایی است، رواج یابد.

اصلاح سبک زندگی و خودمراقبتی از وظایف اصلی طب سنتی است

سلامت نیوز:مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت گفت: وظایف اصلی طب سنتی، اصلاح سبک زندگی و خودمراقبتی است و نباید اجازه دهیم این دیدگاه که تنها تفاوت این مکتب غنی طبی با طب رایج در تجویز داروهای گیاهی به‌جای داروهای شیمیایی است، رواج یابد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر محمدرضا شمس اردکانی در سفر به استان قم و در جمع استادان، دستیاران و همکاران حوزه طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی این استان، با تاکید بر حمایت داخلی از پیشینه پزشکی در کشور که به شناخته شدن آن در مجامع جهانی و بین‌المللی و توجه سازمان جهانی بهداشت به آن نیز کمک می‌کند، گفت: ما صاحب مکتب طب سنتی هستیم که باعث افتخار کشور و حامل و تولیدکننده عناصر فرهنگی و تمدنی اسلام و ایران در جهان است و هزاران کتاب برای آن وجود دارد، ولی دیگر کشورهایی که در حوزه طب سنتی سرآمد هستند، تنها صاحب یک شیوه درمانی بوده و این میزان کتاب در پیشینه پزشکی آنان وجود ندارد.


وی همچنین با اشاره به وجود هزاران دانشمند سرشناس ایرانی در حوزه پزشکی، افزود: خواجه نصیرالدین طوسی بزرگ‌ترین پزشک زمان خود بود که البته بیشتر در حوزه نجوم، ریاضی و مهندسی فعالیت داشته و شاید کمتر کسی باشد که ابوریحان بیرونی را به‌عنوان پزشک بشناسد، درحالی‌که تاثیرات او در حوزه پزشکی ایران بی‌نظیر است.
مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با بیان اینکه بررسی‌های آماری انجام‌شده حاکی از اقبال جامعه به سوی استفاده از خدمات طب سنتی است، گفت: باید به این حق انتخاب احترام گذاشته و شرایط بهره‌مندی مردم را از خدمات درست و استاندارد این حوزه فراهم کنیم تا آنها برای رفع نیازهای خود به افراد غیر متخصص و مراکز غیر مجاز روی نیاورند.


وی در ادامه به نتایج حاصل از تقویت حوزه طب سنتی در نظام سلامت کشور اشاره کرد و افزود: طب سنتی به نهاد مردم نزدیک‌تر است، حوزه عملیات آن در داخل کشور بیشتر مهیاست تا به امکاناتی در خارج از کشور نیازمند باشد و عملکرد مشخص‌تری در زمینه فلسفه وجودی نظام سلامت و وظیفه عمده پزشکان که حفظ و نگاهداشت تندرستی مردم است، دارد.
مشاور وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه طب سنتی یعنی خودمراقبتی و نباید آن را به سوی درمان سوق دهیم، گفت: وظایف اصلی طب سنتی، اصلاح سبک زندگی و خودمراقبتی است و نباید اجازه دهیم این دیدگاه که تنها تفاوت این مکتب غنی طبی با طب رایج، در تجویز داروهای گیاهی به‌جای داروهای شیمیایی است، رواج یابد.


وی متولی اصلی در حیطه طب سنتی را حوزه سلامت کشور دانست و تاکید کرد: هر فعالیتی در این حوزه باید در دایره نظام‌مند و قانون‌مند وزارت بهداشت باشد و فعالیت‌های خارج از این دایره و دخالت هر فردی در هر امری که صلاحیت آن را ندارد، هم به موجب قانون هم عُرف و هم شرع، پسندیده نیست.
شمس اردکانی از فراهم شدن زمینه آموزش پزشکان عمومی در حوزه طب سنتی، ‌به‌ عنوان فرصتی بسیار خوب و ارزشمند یاد کرد و گفت: پزشکان مسئولیت سلامت مردم را بر عهده دارند و آشنایی آنان با مبانی طب ایرانی، کمک شایانی به نهادینه شدن طب ایرانی در جامعه می‌کند.
بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، وی توجه به تجارب ارزشمند کشورهای موفق در زمینه نهادینه کردن طب سنتی را ضروری دانست و افزود: دولت‌های بزرگی مانند چین و هند که موفق به نهادینه کردن طب سنتی شده‌اند، تشکیلاتی در سطح یک وزارتخانه در این زمینه تعریف کرده‌اند و به نظر می‌رسد که نیاز است ما نیز چهارچوب‌های جدیدی را در حوزه سلامت کشور برای نهادینه کردن طب ایرانی در نظر گرفته و با عمل به توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت در حوزه طب سنتی، از استعدادها و امکانات بسیار کشور خود در این حوزه، بهره کافی را بریم.


مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با قدردانی از حضور دکتر سیدحسن عادلی - معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی قم در جلسه، بر جلوگیری از ترویج این دیدگاه در محیط‌های دانشگاهی که طب سنتی موضوعی جدا از حوزه سلامت است، تاکید کرد و گفت: طب سنتی می‌تواند در تمامی زمینه‌های مرتبط با حوزه سلامت، حرفی برای گفتن داشته باشد و تعریف پایان‌نامه‌ها و طرح‌های تحقیقاتی مشترک با طب رایج، به نزدیک شدن اذهان دست‌اندرکاران هر دو حوزه کمک کرده و اگر کمی تلاش کنیم به سازوکارهای موجود نظم و ترتیب بدهیم، ایران می‌تواند با کسب موفقیت‌های بیشتر، در حوزه پزشکی و گردشگری سلامت، در جهان سرآمد باشد.
گفتنی است، در ادامه این سفر کارگاه‌های آموزشی مختلفی نیز با حضور استادان برجسته طب ایرانی و مکمل، برای اعضای هیات علمی و دانشجویان و علاقه‌مندان به مباحث این حوزه، برگزار شد.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha