یکشنبه ۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳
کد خبر: 285004

آنتی بیوتیک ها فقط برای درمان عفونت های باکتریایی تجویز می شود و برای عفونت های ایجاد شده توسط ویروس ها کاربرد ندارد اما مصرف این داروها عوارضی دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم :

کنترل عوارض آنتی بیوتیک

سلامت نیوز:آنتی بیوتیک ها فقط برای درمان عفونت های باکتریایی تجویز می شود و برای عفونت های ایجاد شده توسط ویروس ها کاربرد ندارد اما مصرف این داروها عوارضی دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم : 

 عوارض بر معده

بسیاری از آنتی بیوتیک ها باعث ناراحتی معده یا دیگر اعضای دستگاه گوارش می شود. این عوارض شامل حالت تهوع ، استفراغ ، گرفتگی عضلات و اسهال است.زمان تجویز آنتی بیوتیک و نحوه مصرف آن را از پزشک سوال کنید که آیا این آنتی بیوتیک را می توان همراه غذا مصرف کرد؟ خوردن آنتی بیوتیک هایی مانند آموکسی سیلین و داکسی سایکلین همراه غذا می تواند موجب کاهش عوارض آن بر معده شود.

بعضی از آنتی بیوتیک ها باید با معده خالی مصرف شود مانند تتراسایکلین و تاثیر آن به همراه غذا کم خواهد بود.شایع ترین عوارض مصرف آنتی بیوتیک، اسهال خفیفی است که معمولا بعد از قطع مصرف دارو از بین می رود اما اگراسهال شدید باشد ممکن است باعث گرفتگی شکم، تب، حالت تهوع و مخاط یا خون در مدفوع شود که در صورت مشاهده باید فوری با پزشک خود تماس بگیرید. 

حساس بودن  به نور

بعضی از آنتی بیوتیک ها باعث می شود که بدن به نور حساس شود، اگر آنتی بیوتیکی مانند تتراسایکلین مصرف می کنید بدن شما ممکن است به نور حساس شود و نور  در چشم شما روشن تر به نظر برسد و حتی می تواند پوست شما را در معرض آفتاب سوختگی قرار دهد.برای جلوگیری از این عارضه باید سعی کنید در معرض آفتاب نباشید و از کرم های ضد آفتاب و همچنین از کلاه یا عینک آفتابی مناسب استفاده کنید. 

تب بعد از مصرف آنتی بیوتیک

تب یک عارضه جانبی مشترک در بسیاری از داروها از جمله آنتی بیوتیک هاست. تب ممکن است به دلیل واکنش به دارو باشد. تب های دارویی می توانند با هر آنتی بیوتیکی بروز دهند اما داروهایی مانند سفالکسین ها ، سولفونامید ها از داروهایی هستند که تب جزو عوارض آن ها محسوب می شود. 

عوارض آنتی بیوتیک بر عفونت مخمر واژینال

آنتی بیوتیک ها مقدار باکتری مفید، لاکتوباسیلوس را در مهبل کاهش می دهد و باعث رشد کاندیدا و نوعی عفونت مخمری می شود که علایم آن خارش واژن، سوزش هنگام ادرار، تورم در اطراف مهبل، درد، درد هنگام رابطه جنسی، قرمزی و راش پوستی  است. ترشح سفیدی از مهبل که گاهی به آن ترشح پنیری نیز گفته می شود از علایم دیگر عفونت مخمری است. 

منبع :روزنامه خراسان 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha