كارشناسان سازمان غذا و داروی آمریكا در بیانیه جدیدی هشدار دادند كه تركیب داروهای معمولی می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را تشدید كند.

 سلامت نیوز : كارشناسان سازمان غذا و داروی آمریكا در بیانیه جدیدی هشدار دادند كه تركیب داروهای معمولی می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را تشدید كند.

به گزارش ایسنا، آزمایشات جدید نشان داده است كه تركیب دو داروی متداول كه یكی برای افسردگی و دیگری برای كاهش كلسترول خون مورد استفاده قرار می‌گیرد ممكن است مصرف كنندگان را در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دهد.

مجله نیوسانیتیست در گزارشی در این باره آورده است: این یافته غیرمنتظره نشان می‌دهد كه قفسه‌های دارویی كه در منزل در دسترس ما هستند بیش از آن كه برای ما مفید باشند، می‌توانند خطرات پنهانی داشته باشند.

به گفته كارشناسان، تعامل بین داروها می‌تواند خطرناك و یا حتی در مواردی كشنده باشد. اگر خطرات یك تركیب خاص دارویی مشخص شده باشد بی‌تردید این خطرات فهرست وار روی برچسب داروها درج می‌شود اما در بسیاری از موارد این خطرات ممكن است ناشناخته باشند.

در این مطالعات گروهی از متخصصان دانشگاه استانفورد در كالیفرنیا با كارشناسان سازمان غذا و داروی آمریكا همكاری كردند. بنابراین گزارش، كارشناسان دارویی می‌گویند مشكل اصلی این است كه هنوز ما از عواقب تداخل برخی از داروها هیچ اطلاعی نداریم.

در مطالعه اخیر معلوم شد كه تركیب داروی افسردگی موسوم به «پاروكستین» با داروی معمول كاهش كلسترول پراواستاتین می‌تواند قند خون را تا حد زیاد و نگران كننده‌ای افزایش دهد.

آمارها نشان داده است كه تنها در كشور آمریكا در سال 2009 میلادی 715 هزار نفر از تركیب این دو دارو با هم استفاده می‌كرده‌اند. برای افرادی كه مبتلا به دیابت هستند و از این دو دارو همزمان استفاده می‌كنند كنترل دقیق‌تر دیابت با دوزهای دارویی بیشتر ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha