یکشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۹
کد خبر: 28504
 سلامت نیوز : یك دندانپزشك گفت‌: سیگار كشیدن بیماری‌های لثه را تشدید می‌كند و برای پیشگیری از سرطان دهان مصرف حداقل 5 قسمت میوه یا سبزی در روز لازم است.

لیلا نصیری خانلر در گفت‌وگو با  فارس، اظهار داشت: بالا رفتن سن در راستای تغییرات بیولوژیكی اندام افراد با تغییراتی مواجه خواهد بود ولی این مسئله كه در بین بسیاری از مردم رواج دارد كه بالا رفتن سن لزوماً منجر به از دست رفتن دندان‌ها می‌شود عقیده‌ غلطی است و بالا رفتن سن سالمند نباید منجر به از دست رفتن دندانش ‌شود.

وی افزود: در حال حاضر نسبت به سال‌های گذشته با رواج گسترده فلوراید در فرآورده‌های مانند خمیر دندان و همچنین آب‌های مصرفی كه دارای فلوراید هستند بیماری‌های دهان و دندان را برخلاف بعضی از بیماری‌ها تا حد زیادی قابل پیشگیری كرده است و سالمندان كنونی نیز بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی از بهداشت دهان و دندان بهتری برخوردار هستند.

نصیری خانلر تصریح كرد: برای پیشگیری از پوسیدگی سالمندان باید حداقل روزی 2 بار با خمیردندان حاوی فلوراید عمل مسواك زدن را انجام دهند كه بهترین زمان آن قبل از خواب است وایده‌آل‌ترین زمان‌های مسواك بعد از هر مصرف غذا خواهد بود.

وی بیان داشت: برای پیشگیری از بیماری‌های لثه در سالمندان علاوه بر مسواك زدن و نخ‌‌دندان كشیدن، خودداری از مصرف دخانیات ضروری است زیرا ثابت شده ‌است كه سیگار‌ كشیدن باعث تشدید بیماری‌های لثه می‌شود و برای پیشگیری از سرطان دهان هم اجتناب از مصرف سیگار و الكل و مصرف حداقل 5 قسمت میوه یا سبزیجات تازه در روز لازم است ولی در نهایت حداقل سالی یكبار مراجعه به دندانپزشكی برای معاینه دوره‌ای لازم‌ است.

نصیری خانلر در پاسخ به این پرسش كه چرا باید افراد به خصوص سالمندان قبل از خواب حتماً مسواك بزنند، گفت: به دلیل كاهش بزاق كه خود باعث میكروب زدایی در دهان و دندان است باید قبل از خواب سالمندان به طور جد عمل مسواك زدن را انجام دهند زیرا بیشترین پوسیدگی‌ها به دلیل ازدحام جرم دندانی در زمان خواب صورت می‌پذیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha