سلامت نیوز : همه ما خوب می‌دانیم كه غذای آماده  برایمان مضر هستند اما باز هم وقتی چشمانمان به یك بسته بندی شكیل چیپس می‌افتد با وجودی كه گرسنه نیستیم، نمی‌توانیم از آن دست بكشیم و در پاكت آن را باز نكنیم.

به گزارش ایسنا، به نظر می‌رسد به این خاطر كه نمی‌توانید و نباید آن را بخورید ولع بیشتری پیدا می‌كنید درست مثل میوه ممنوعه‌ای كه حضرت آدم و حوا نباید از آن می‌خوردند. اما واقعا چه جذابیت و كششی در این خوردنی‌ها وجود دارد كه باعث می‌شود شما در رژیم غذایی سالم خود تقلب كنید و تعهد خود را برای خوردن غذای سالم زیرپا بگذارید.

كارشناسان تغذیه می‌گویند این دشواری در چشم پوشی از غذای آماده به خاطر خواص اعتیاد آور آنها است. این كارشناسان ادعا كرده‌اند كه فست فودها و تنقلات واقعا مثل تنباكو و هروئین اعتیادآور هستند. این خوردنی‌ها به دلیل اینكه حاوی مقادیر زیادی سدیم (نمك) و سایر مواد نگهدارنده هستند در واقع مثل سوپر مواد اعتیادآور عمل می‌كنند و به همین خاطر ترك كردن آنها به اندازه ترك سیگار كار دشواری است.

به گزارش روزنامه ایج چاپ استرالیا، این كارشناسان تاكید دارند كه هرچند ترك غذای آماده و تنقلات كار دشواری است اما اگر تصمیم قاطع بگیرید و با جدیت تلاش كنید مثل ترك سیگار و ترك اعتیاد، امكان پذیر است. البته فاكتورهای دیگری نیز وجود دارند كه این كار را برای شما دشوار می‌سازد. برای مثال آگهی‌ها و تبلیغات در این زمینه به انسان خیانت می‌كنند.

تاكنون اتفاق افتاده است كه قربانی تبلیغات شده باشید. مثلا اینكه یك خوردنی را هرگز حتی لمس هم نكرده باشید اما با دیدن آگهی‌های فریبنده بسیار راغب شوید كه هرطور شده آن خوردنی را بدست آورده و مصرف كنید. از سوی دیگر خلق و خو و حالت احساسی ما و همچنین گرسنه ماندن زیاد از فاكتورهایی هستند كه ما را فریب می‌دهند و به خوردن غذاهای پركالری ترغیب می‌كنند. بنابراین با یك برنامه غذایی مشخص و به موقع می‌توانید این فاكتور را نیز تحت كنترل درآورید. همچنین در بسیاری از موارد ما از روی احساساتمان خوردنی‌ها را انتخاب می‌كنیم مثلا با تماشای یك تصویر زیبا در تلویزیون از فرد لاغری كه بستنی خوشمره می‌خورد تشویق می‌شویم كه تنقلات بخوریم. آگاهی از این فاكتورها به ما كمك می‌كند كه راحت‌تر بتوانیم اعتیاد به فست فودها و تنقلات را ترك كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha