سلامت نیوز : دبیركل خانه پرستار خبرداد: تعرفه مراكز مشاوره و ارائه خدمات پرستاری در منزل در 11 سال اخیر تغییری نكرده است. این در حالیست كه این مراكز از وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشكی به سختی مجوز فعالیت دریافت می‌كنند.

محمد شریفی مقدم در گفت وگو با  ایسنا، افزود: مراكز مشاوره و ارائه خدمات پرستاری از سال 78 راه‌اندازی شده است و در حال حاضر حدود هزار مركز در كشور در حال فعالیت هستند، اما در یك دهه اخیر نه تنها تعرفه آنها تغییری نكرده است بلكه خدمات آنها زیر پوشش بیمه قرار ندارد.

وی تاكید كرد: در وزارت بهداشت خدمات همه گروه‌های بخش خصوصی مانند فیزیوتراپ‌ها و بینایی سنجی تعرفه‌گذاری شده است اما از سال 79 تعرفه جدیدی برای خدمات مراكز مشاوره و ارائه خدمات پرستاری در منزل تعیین نشده است.


دبیركل خانه پرستار با اشاره به نقش مراكز مشاوره و ارائه خدمات پرستاری در منزل در كشورهای دیگر گفت: این مراكز سابقه فعالیت 40 ساله در كشور آمریكا را دارند. در اروپا نیز مراكز مشاوره و ارائه خدمات پرستاری در منازل، تحول بزرگی در نظام سلامت كشورهای این قاره ایجاد كرده است.

وی افزود: باید به جای افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی به مراكز مشاوره و ارائه خدمات پرستاری در منزل توجه شود چرا كه این مراكز با آموزش بیماران و همراهانشان و مراقبت از افراد بیمار در منزل از وخامت حال آنان پیشگیری می‌كنند.

شریفی مقدم با بیان اینكه فعالیت مراكز مشاوره و ارائه خدمات پرستاری در منزل بار زیادی را از دوش سیستم بهداشت و درمان كشورهایی مانند آمریكا، انگلیس و فرانسه برداشته است، اظهار كرد: متاسفانه به این مراكز در ایران چندان توجه نمی‌شود چون با توجه به بیمار محور بودن مدیریت سیستم بهداشت ایران، اگر این مراكز فعال شوند، بیماران كمتر به به بیمارستانها مراجعه می‌كنند.

وی در ادامه افزود: به عنوان مثال هزینه مراقبت یك بیمار سكته مغزی در منزل بسیار كمتر از ICU است چرا كه در بیمارستان‌های خصوصی طی 24 ساعت، یك میلیون تومان هزینه مراقبت از این بیماران می‌شود. این در حالیست كه این هزینه در منزل به 200 تا 300 هزار تومان كاهش پیدا می‌كند.

شریفی مقدم در پایان گفت: مراقبت‌های پرستاری از بیمار سكته مغزی بسیار اهمیت دارد. در ICUبیمارستان‌های خصوصی یك پرستار از دو، سه بیمار مراقبت می‌كند اما در منزل یك پرستار، یك بیمار را تحت نظر قرار می‌دهد علاوه بر آن بیمار در منزل از عفونت‌های بیمارستانی در امان است و از حضور افراد خانواده نیز بهره می‌برند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha