سلامت نیوز : رئیس دانشكده داروسازی تهران گفت: تعرفه منطقی واردات دارو و مكمل‌های غذایی برای جلوگیری از قاچاق ضروری است زیرا مرزهای طولانی آبی و خاكی كشور همواره زمینه قاچاق این كالاها را برای سودجویان فراهم می‌كند.

رسول دیناروند، معاون سابق غذا و داروی وزارت بهداشت در گفت‌و‌گو با فارس درباره تأثیر كاهش تعرفه واردات دارو و مكمل‌های غذایی بر تولید داخل گفت: سیاست حمایت از تولید داخل راه‌های مختلفی دارد و تعرفه واردات یكی از روش‌های آن است، اگر تعرفه واردات این كالاها بیش از حد باشد عامل افزایش قاچاق می‌شود و اگر هم كمتر از یك حد منطقی باشد به نفع تولید داخل نیست.

وی ادامه داد:‌ به هر حال واردات برخی داروها و مكمل‌های غذایی به كشور ضروری است و مردم به آنها نیاز دارند اما اگر تعرفه واردات آنها از یك حد منطقی بیشتر باشد قاچاق آنها توجیه پیدا می‌كند كما اینكه قبل از سال 85 بیش از 90 درصد مكمل‌های غذایی موجود در كشور قاچاق بودند و وضع عجیب و غریبی حاكم بود اما بعد از آن با اجرای برنامه‌های مختلف از جمله منطقی كردن نرخ تعرفه واردات این كالاها به شدت از میزان قاچاق این كالاها به كشور كم شد.

رئیس دانشكده داروسازی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: البته افزایش تعرفه واردات در مورد برخی كالاها موجب افزایش قاچاق نمی‌شود مانند اتومبیل زیرا امكان قاچاق آنها وجود ندارد اما در مورد مواد غذایی، دارویی و مكمل‌ها این امكان وجود دارد و مرزهای طولانی آبی،شرقی و به خصوص غربی امكان قاچاق این كالاها را فراهم می‌كند و برای آن توجیه اقتصادی هم ایجاد می‌كند.

وی ادامه داد: افزایش قاچاق هم به هیچ وجه به معنای حمایت از تولید داخل نیست، تعرفه واردات این كالاها باید در حد منطقی باشد تعرفه بالاتر از 50 درصد به قاچاق دامن می‌زند و تعرفه كمتر از 30 درصد نیز حمایت از تولید داخل را تحت تأثیر منفی قرار می‌دهد تعرفه مناسب برای داروها و مكمل‌ها باید بین 30 تا 50 درصد باشد.

معاون سابق وزارت بهداشت اضافه كرد: در مورد دارو البته داروهای وارداتی بیشتر داروهایی هستند كه در داخل تولید ندارند، ضمن اینكه داروهای تولید داخل آن قدر ارزانتر از داروهای خارجی هستند كه حتی اگر تعرفه صفر هم برای آنها در نظر گرفته شود از نظر قیمتی نمی‌توانند با داروی تولید داخل رقابت كنند بنابراین در این زمینه اصلاً بحث رقابت مطرح نیست.

دیناروند گفت:‌ نمی‌توان تعرفه واردات را حذف كرد زیرا این به هر حال منبع درآمدی برای بیت المال است و درآمدی برای كشور محسوب می‌شود اما عدد آن از یك حدی هم نباید بالاتر شود زیرا مرزهای طولانی ‌آبی، شرقی و به خصوص غربی كشور زمینه قاچاق داروها فرآورده‌های غذایی و مكمل ها را فراهم می‌كند.

وی ادامه داد:‌ از طرفی هم همانطور كه گفتم اگر تعرفه واردات این اقلام از یك حدی كمتر باشد اشتباه است و به نظر من تعرفه واردات مكمل‌ها باید بین 30 تا 50 درصد باشد و تعرفه داروها نیز در زمانی كه بنده مسئولیت داشتم حدود 65 درصد بود كه با توافق وزارت بازرگانی قرار بود طی یك دوره زمانی كم شود و به حدود 30 تا 50 درصد برسد اما در مورد تعرفه واردات مكمل‌ها كه حدود 30 درصد بود كاهش نرخ تعرفه مطرح نبود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha