سرانجام یکشنبه شب هیأت وزیران نظام رتبه‌بندی معلمان را تصویب کرد. طرحی که با اجرای آن حقوق فرهنگیان از 225 تا 680 هزار تومان افزایش می‌یابد.

سلامت نیوز:سرانجام یکشنبه شب هیأت وزیران نظام رتبه‌بندی معلمان را تصویب کرد. طرحی که با اجرای آن حقوق فرهنگیان از 225 تا 680 هزار تومان افزایش می‌یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،البته تا پیش از اجرای رتبه‌بندی معلمان، میانگین حقوق بیشتر معلمان بین 2 میلیون و 600 هزار تومان تا 3 میلیون تومان بود. همین دریافتی‌های اندک البته مورد انتقاد بسیاری از معلمان هم بود و آنها بارها و بارها نسبت به وضعیت معیشتی و میزان دریافتی خود اعتراض داشتند تا اینکه دولت یازدهم موضوع نظام رتبه‌بندی معلمان را به‌منظور بهبود و ارتقای وضعیت معیشت آنها مطرح کرد.

فاز اول این نظام سال 1394 اجرایی شد طرحی که می‌خواهد تفاوت حقوق معلمان را با سایر کارمندان دولت کاهش دهد و البته نگاهی هم به ارتقای توانمندی‌های معلمان در مدارس دارد.با این همه مرحله اول نظام رتبه‌بندی معلمان در نیمه ابتدایی سال ۹۴ با بار مالی هزار و 300 میلیارد تومان به اجرا درآمد و طی آن حقوق فرهنگیان به‌طور میانگین تا ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافت.

حالا بعداز گذشت چهار سال دولت با‌وجود مشکلات و محدودیت‌های مالی فاز دوم نظام رتبه‌بندی معلمان را کلید زده است . آن‌طور که مسئولان آموزش و پرورش می‌گویند در بودجه سال‌جاری، دو هزار میلیارد تومان برای اجرای رتبه‌بندی معلمان در نظر گرفته شده و آیین نامه نظام رتبه‌بندی نیز نسبت به سال 94 تغییرات جدی داشته است.

در آیین نامه جدید سه صلاحیت عمومی، تخصصی و حرفه‌ای معلمان بررسی خواهد شد. آن‌طور که الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش می‌گوید: حدود 757 هزار معلم مشمول نظام رتبه‌بندی می‌شوند و بر اساس امتیازاتی که معلمان می‌گیرند برای رتبه یک 225 هزارتومان و در رتبه پنج هم در حدود 680 هزار تومان افزایش حقوق خواهند داشت.

دیروز وزیر آموزش و پرورش هم درباره مشمولان طرح رتبه‌بندی توضیحاتی ارائه کرد. محسن حاجی میرزایی با اشاره به سابقه کاری حداقل دو سال برای مشمولان می‌گوید: معلمان در رتبه‌های پنج گانه قرار می‌گیرند. رتبه یک، معلمان بعد از دو سال خدمت، رتبه دو بعد از شش سال خدمت، رتبه سه بعد از ۱۲ سال خدمت، رتبه چهار بعد از ۱۸ سال خدمت و رتبه پنج بعد از ۲۴ سال خدمت را در برمی‌گیرد.

بر این اساس کسانی که در رتبه یک قرار می‌گیرند بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان افزایش دریافتی خواهد داشت. متوسط دریافتی نیز حدود ۴۲۰ هزار تومان است. بر اساس این مصوبه، آموزگاران، دبیران، هنرآموزان، مربیان پیش دبستانی، مراقبان سلامت، معاون و مدیران مدارس و مشاوران آموزشی که حدود ۷۲۰ هزار نفر می‌شوند مشمول طرح رتبه‌بندی هستند.

معلمان با کسب رتبه‌های مختلف انگیزه افزایش دانش و صلاحیت خود را پیدا می‌کنند.وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مشمولان باید حداقل دو سال سابقه کار داشته باشند، اظهار می‌کند: آن دسته از معلمانی که بیش از ۲۴ سال سابقه خدمت داشته و استمرار خدمت می‌دهند از امتیاز ویژه‌ای معادل افزایش سه تا پنج درصدی میانگین مبلغ رتبه‌بندی برخوردار خواهند شد.

معلمان ابتدایی نیز چون پنج روز تمام وقت خدمت می‌کنند ۱۰ درصد بیش‌از سایر معلمان افزایش حقوق در رتبه‌بندی خواهند داشت.او  در گفت‌و‌گو با شبکه خبر با بیان اینکه در قانون بودجه ۱۳۹۸، دو هزار میلیارد تومان برای طرح پیش‌بینی شد که از سوی سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شده است ادامه می‌دهد:

به محض تعیین افراد در رتبه‌ها، عملیات اجرایی برای پرداخت‌ها، آغاز و اعتبارات بین استان‌ها توزیع خواهد شد.حاجی میرزایی در پاسخ به اینکه این مبالغ کی به‌دست معلمان می‌رسد؟ اظهار می‌کند: زمان اعمال این افزایش‌ها از اول مهر ۹۸ است. اما تعیین رتبه معلمان در هیأت‌های ممیزه ممکن است چند هفته‌ای طول بکشد.

هرزمانی که رتبه‌ها مشخص شد پرداخت‌ها را از اول مهر اعمال و معوقه‌ها را هم می‌پردازیم.حقوق پایه معلمان را افزایش دهید سرانجام دولت به یکی از اصلی‌ترین سؤال‌های فرهنگیان درباره زمان اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان پاسخ داد. حالا معلمان می‌گویند رتبه‌بندی هرچند ممکن است به‌طور موقت سبب افزایش انگیزه‌های خودارتقایی کارکنان شود، اما این افزایش انگیزه الزاماً به ارتقای کیفی و افزایش کارآیی فردی و سیستمی منجر نخواهد شد.

موضوعی که محمدتقی فلاحی فعال صنفی معلمان به آن اشاره می‌کند  می‌گوید: نظام رتبه‌بندی معلمان یک مصوبه بسیار دقیق برای آموزش و پرورش است که نکات بسیار مهمی هم برای سطح حرفه‌ای معلمان دارد و معلمان باید کار حرفه‌ای خودشان را ارتقا دهند همچنین برای نوشتن مقاله و به‌روز‌رسانی اطلاعات علمی خود تلاش کنند اما معلمان معتقدند که باید پایه حقوق آنها افزایش پیدا کند.

او با تأکید بر اینکه حقوق معلمان کفاف زندگی‌شان را نمی‌دهد، می‌گوید: در این سال‌ها بارها معلمان  به صورت صنفی از مسئولان آموزش و پرورش خواستند تا موضوع افزایش پایه حقوق معلمان را در دستور کار قرار دهند.رضا نهضت، فعال صنفی معلمان درباره اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان معتقد است: قرار بود نظام رتبه‌بندی معلمان اجرا شود تا حقوق معلمان همانند استادان دانشگاه شود. برای اجرایی کردن این موضوع هم 16 هزار میلیارد تومان اعتبار لازم بود که متأسفانه این مبلغ وجود نداشت.

با این حال مسئولان آموزش و پرورش اعلام کردند نظام رتبه‌بندی برای ارتقای کیفیت معلمان است. این درحالی است که معلمان حقوقشان بسیار کم است ومیانگین حقوق آنان سه میلیون و 200 هزار تومان است اگر 700 هزار تومان هم اضافه شود حقوق معلم به 4 میلیون تومان می‌رسد اما با توجه به تورم و گرانی‌هایی که وجود دارد معیشت معلمان با مشکلاتی همراه است .

او تأکید می‌کند: مسئولان آموزش و پرورش باید به‌دنبال اجرای منطقی رتبه‌بندی معلمان باشند. باید معیشت معلمان را چه در میزان دریافتی و چه در برخورداری از دیگر تسهیلات و امتیازات رفاهی به سطح قابل قبولی حداقل در مقایسه با دیگر کارکنان خود رسانده و این حس تبعیض را در معلمان کاهش دهند.‌

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha