سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۸
کد خبر: 285133

سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره تولید و فروش شیر الاغ به صورت بهداشتی و با مجوز وزارت بهداشت توضیح داد. کیانوش جهانپور در این باره گفت: سازمان دام پزشکی در حیطه وظایف خود مجوز تاسیس مزارع پرورش الاغ شیری را صادر کرده و دستورالعمل‌های بهداشتی تولید شیر الاغ ابلاغ شده است.

فروش شیر الاغ ممنوع است

سلامت نیوز:سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره تولید و فروش شیر الاغ به صورت بهداشتی و با مجوز وزارت بهداشت توضیح داد. کیانوش جهانپور در این باره گفت: سازمان دام پزشکی در حیطه وظایف خود مجوز تاسیس مزارع پرورش الاغ شیری را صادر کرده و دستورالعمل‌های بهداشتی تولید شیر الاغ ابلاغ شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ، جهانپور افزود: اگر درخواستی برای تولید صنعتی شیر الاغ به سازمان غذا و دارو ارسال شود، موضوع قابل بررسی خواهد بود و در صورتی که شیر الاغ تولیدی استانداردهای لازم را داشته باشد، سازمان غذا و دارو مجوز تولید را صادر خواهد کرد.

وی ادامه داد: تاکنون درخواستی برای تولید شیر الاغ که سلامت آن مورد تأیید سازمان غذا و دارو باشد، نداشته‌ایم و مجوزی برای تولید شیر الاغ صادر نشده است.

در برخی کشورها شیر الاغ به صورت محدود و صنعتی تولید می‌شود و باتوجه به آن که فرایند پاستوریزه کردن شیر الاغ با شیر گاو متفاوت است و پیچیدگی‌های خاصی دارد، هزینه تولید آن نیز گران‌تر خواهد بود و نیازمند استانداردهای زیادی است.

برخی افراد در فضای مجازی اقدام به فروش شیر الاغ می‌کنند اما به دلیل آن که تاکنون این شیر هیچ مجوزی از سازمان غذا و دارو نگرفته است، فروش آن در فضای مجازی و واحدهای صنفی لبنیاتی ممنوع است و تخلف محسوب می‌شود. چنان چه شیر الاغ به صورت غیربهداشتی مصرف شود، موجب بیماری‌های عفونی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام می شود.

احتمال انتقال بیماری عفونی از شیر الاغی که به صورت غیربهداشتی تولید شده است، بیش از شیر گاو است و مصرف شیر الاغ غیر بهداشتی سلامت مردم را به خطر می‌اندازد.

به نظر وی درباره برخی فواید شیر الاغ اغراق می‌شود، آنتی بیوتیک‌های شیر الاغ زیاد است  و فواید زیادی دارد، البته در گذشته و در طب سنتی از شیر الاغ بیشتر به عنوان دارو استفاده می‌شده و مصرف آن به طور دایم و برای همه مردم نبوده است و به تجویز پزشکان طب سنتی در درمان بیماری‌های عفونی تجویز می‌شده است.

جهانپور تأکید کرد: فروش شیر الاغ در فضای مجازی و واحدهای صنفی لبنیاتی ممنوع است و تخلف محسوب می‌شود؛ مردم در صورت مشاهده تخلف با سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت تماس بگیرند و تخلف را گزارش کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha