چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۵
کد خبر: 285184

امروزه بحث انواع رژیم های غذایی به شدت داغ است که هر کدام ادعای بهترین ها را دارند اما خوب که به آنها توجه کنیم می بینیم همه ی آنها چیزی جز برند سازی نیستند.

معایب و مزایای انواع رژیم غذایی

سلامت نیوز:امروزه بحث انواع رژیم های غذایی به شدت داغ است که هر کدام ادعای بهترین ها را دارند اما خوب که به آنها توجه کنیم می بینیم همه ی آنها چیزی جز برند سازی نیستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اینترنتی دکتر کرمانی بسیاری از آنها شبیه به همند، بسیاری مصرف کربوهیدرات را قدغن می کنند و بسیاری دیگر پروتئین ها را حذف می کنند.

به جز رژیم هایی که فرد به دلیل بیماری اجازه ی مصرف برخی از مواد غذایی را ندارد، همه ی مواد غذایی برای بدن لازم است و نباید هیچ یک را به طور کلی از برنامه ی روزانه حذف کرد. حالا به راستی کدام رژیم می تواند تمامی نیازهای یک فرد را تامین کند؟ به اندام امروز قصد دارد این رژیم ها را به شما معرفی کند تا خودتان به قضاوت بنشینید.

 رژیم غذایی فود مپ

این رژیم سرشار از کربوهیدرات های قابل تخمیر است که برای افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر مناسب است. رژیم غذایی فودمپ به افزایش کیفیت زندگی افراد با مشکلات گوارشی کمک می کند اما حواستان باشد که مناسب هر کسی نیست و برای افراد سالم ضررهای بیشتری نسبت به منفعت آن دارد. یادتان باشد حتما با متخصص تغذیه درباره رعایت چنین رژیم غذایی صحبت کنید تا مشکلات گوارشی شما را بیشتر نکند.


 رژیم غذایی دوکان

این رژیم به دو مرحله تثبیت و دو مرحله کاهش وزن تقسیم می شود. در رژیم غذایی دوکان شما مجاز به غذایی مثل پروتئین بدون چربی، سبوس جودوسر و نوشیدن آب هستید. در حقیقت هدف این رژیم محدود کردن کربوهیدرات و محبور کردن بدن به چربی سوزی است. در حالی که بدن به تمام گروه های غذایی یعنی پروتئین، چربی و کربوهیدرات نیاز دارد. رژیم دکتر کرمانی نیز هیچ محدودیتی را برای شما به وجود نمی آورد و از هیچ غذایی محروم نمی شوید.

 رژیم شوک

هدف این رزیم وارد کردن شوک به بدن برای چربی سوزی بیشتر است. در این رژیم 5 روز رژیم سخت می گیرید و سپس دو روز را مطابق روزهای عادی غذا می خورید. این چرخه ادامه دارد تا به 15 روز برسد. پژوهش ها نشان دادند افرادی که رژیم شوک رامی گیرند از بسیار غذاهای مهم محروم می شوند.

همچنین در ابتدا به خوبی وزن کم می کنید ولی سریعا به حالت اولیه و بیشتر از قبل خود باز می گردید. صبحانه در این رژیم همیشه یک نوع است.

 رژیم وگانا

گر از پیروان رژیم وگان هستید به خوبی می دانید که خبری از طعم دار کردن غذاها با چربی های حیوانی، مارگارین ساخته شده با وی و هرچیزی که دارای ژلاتین باشد، نیست.

میوه ها، سبزیجات، سبزیجات برگ دار، غلات کامل، آجیل ها، دانه ها و حبوبات غذاهای اصلی تان را تشکیل خواهند داد. رژیم وگان 7 نوع مختلف دارد که رعایت کردن آنها بسیار مشکل است و ممکن است تمام غذاهای مورد نیازتان را نداشته باشید.

رژیم بنتینگ

رژیم بنتینگ کربوهیدرات ها را بسیار محدود می کند در حالی که بدن به هر گروه غذایی نیاز دارد. این رژیم شباهت زیادی به کتوژنیک، اتکینز یا پالئو دارد و بیشتر کالری های فرد از چربی دریافت می شود.

در رژیم بنتینگ فرد نسبت به رژیم کتوژنیک پروتئین بیشتری مصرف می کند و مجاز به استفاده از سبزیجات برگ دار هستند. همچنین محدودیت غذایی بسیار بالاست و فرد مجاز به استفاده از چهار گروه غذایی است. سعی کنید همیشه به دنبال رژیم های غذایی مانند رژیم دکترکرمانی باشید تا محدودیت غذایی نداشته باشید.

 رژیم کتوژنیک

رژیم کتوژنیک مصرف کربوهیدرات را کاهش می دهد و چربی را جایگزین می کند. رژیمی خوب است که از کربوهیدرات، پروتیئن و چربی به اندازه متعادل داشته باشد در حالی که در رژیم کتوژنیک خبری از پروتئین نیست. این رژیم برای افراد معمولی توصیه نمی شود ولی برای کسانی که کبد چرب گرید 1 و 2، دیابت، چربی خون، صرع، میگرن و … دارند مناسب است.


رژیم سوئدی

این رژیم نیز شبیه رژیم کتوژنیک است و میزان کربوهیدرات را به شدت کاهش و مصرف چربی را افزایش می دهد. شاید پایین آمدن مصرف کربوهیدرات در ابتدا موجب کاهش وزن قابل توجهی شود اما ممکن است فرد به مدت دو روز دچار مشکلات گوارشی و حالتی شبیه آنفولانزا شود.

فراموش نکنید مواردی مانند رژیم کتوژنیک یا سوئدی را بیشتر از 3 ماه ادامه ندهید و پس از آن سعی کنید با رژیم غذایی عادی سبک زندگی سالم را حفظ کنید.

 رژیم کم کربوهیدرات یا پرکربوهیدرات

اگر برنامه غذایی سرشار از کربوهیدرات باشد ممکن است اضافه وزن پیدا کنید و قند خون افزایش می یابد. همچنین اگر رژیم غذایی کربوهیدرات بسیار کمی داشته باشد ممکن است دچار عدم تعادل هورمونی، مقاومت به کاهش وزن و کاهش چشمگیر عملکرد ورزشی شوید. حواستان باشد با دنبال کردن برنامه غذایی سالم می توانید جلوی مصرف بیش از حد کربوهیدرات های فرآوری شده و بدون مواد مغذی را از بین ببرید. در نتیجه با مبنا قرار دادن این مورد می توانید مصرف کربوهیدرات خود را بر اساس نحوه واکنش های بدنتان تنظیم کنید.

 رژیم HCG

این رژیم ترکیبی از برنامه غذایی با مقدار کالری بسیار پایین و تزریق هورمون HCG است. رژیم HCG به مصرف پروتئین، ماهی و مرغ تمرکز دارد و توصیه می کند کربوهیدرات و شیر کمتر استفاده کنید.

همچنین مصرف مقدار متوسطی سبزیجات و میوه نیز مجاز است. در حقیقت مصرف کالری به 500 تا 800 کالری در روز می رسد اما آیا واقعا چنین چیزی وجود دارد؟! نکته جالب این است که در این رژیم اگر می خواستید شیر بخورید هر 24 ساعت تنها اجازه استفاده یک قاشق غذا خوری را داشتید.

رژیم غذایی کم پروتئین یا پروتئین بالا

رژیم کم پروتئین از شما می خواهد تا مصرف پروتئین را در برنامه غذایی خود پایین بیاورید و معمولا اینگونه رژیم ها تنها 4 تا 8 درصد کالری شان از پروتئین تشکیل می شود. در حالی که فرد معمولی روزانه به 10 تا 15 درصد کالری نیاز دارد. مصرف پروتئین برای بدن ضروری است و در صورت کمبود فرد با مشکلات سلامت و کمبود موادمغذی روبه رو می شود.

همچنین اکثریت بررسی ها نشان دادند افزایش میزان مصرف پروتئین تاثیر چشم گیری روی اشتها، سرعت سوخت و ساز، وزن و ترکیب بدنی دارد. برای رعایت کردن رژیم کم پروتئین یا با پروتئین بالا ابتدا به هدف و وضعیت بدنی خود توجه و با متخصص مشورت کنید.

 رژیم ویت واچرز

این رژیم غذایی اعضا را به سمت الگوی غذایی با کالری، چربی اشباع و قند کمتر و پروتئین بالاتر هدایت می کند و همانند رژیم دکتر کرمانی افراد را از هیچ غذایی محروم نمی کند و تلاشش این است که روش انتخاب درست غذایی را به افراد آموزش دهد. توصیه این رژیم مصرف غذاهای کامل و غیر فرآوری شده از جمله سبزیجات، میوه ها و پروتئین های بدون چربی است.

رژیم غذایی ویت واچرز پس از رسیدن افراد به وزن ایده آل به حمایت خود ادامه می دهد که همین موضوع موجب شده است نگه داشتن وزن کم شده ساده تر باشد. 


 رژیم وایکینگی یا نوردیکت

مرکز این رژیم غذایی روی ساخت وعده های غذایی هماهنگ با هر فصل و تمرکز روی کیفیت و سلامت است. بر خلاف بسیاری از رژیم های محدود در کالری، رژیم نوردیک یا وایکینگی اصلا به محدود کردن کالری یا حذف کربوهیدرات ها کاری ندارد. رژیم غذایی وایکینگی همانطور که از نامش پیداست تمرکز روی غذاهایی با منابع محلی مخصوص شمال اروپا دارد. پژوهش ها نشان دادند افراد در ابتدا با این رژیم وزن کم می کنند اما سپس در یک یا دو سال وزن کم شده را دوباره اضافه می کنند.



رژیم یکنواخت

رژیم غذایی خوب است که تنوع غذایی داشته باشد. اگر قرار باشد رژیمی یکنواخت رعایت شود سبب کسالت، استپ وزنی، کمبود مواد مغذی، از دست دادن باکتری های خوب و سلامت روده و مزایای غذاها و خطر بیماری متابولیک می شود.

استفاده مکرر از یک نوع وعده غذایی شاید سالم باشد اما مهم است که در رژیمتان تعادل را حفظ کنید و از غذاهای مغذی و سالم دیگر نیز استفاده کنید.

 رژیم گوشت خواری

سرشار از چربی و کم کربوهیدرات است. مصرف بیش از اندازه یک ماده مغذی برای بدن بسیار ضرر دارد. مثلا اگر کسی خود را به مصرف گوشت محدود کند دچار کمبود بسیاری از موادغذایی مثل Eو C موجود در گیاهان و … می شود.

دریافت پروتئین تنها با استفاده از گوشت ( مخصوصا گوشت گاو ) برابر با افزایش 60 درصدی خطر بیماری های قلبی است که کاملا با مصرف گوشت ماهی، گوشت مرغ بدون پوست، غلات، میوه ها، سبزیجات، حبوبات و پروتئین تخم مرغ در تضاد است چون آنها خطر بیماری های قلبی را پایین می آورند.

 رژیم غذایی زون

این رژیم غذایی برای کاهش التهاب در بدن طراحی شده است. التهاب سبب بسیاری از بیماری ها در بدن مثل مشکلات خفیف گوارشی یا مشکلات هضم تا سرطان و … می شود.

استفاده از این برنامه غذایی قوانین خاص خود را دارد و شامل سه وعده اصلی و دو میان وعده است در حالی که رژیم خوب سه میان وعده هم دارد تا فرد دچار گرسنگی نشود. پیروی از این رژیم کار ساده ای نیست.



رژیم دانمارکی

این رژیم بسیار کم کالری است و در کوتاه مدت سبب کاهش وزن قابل توجهی می شود اما نگه داشتن وزن کم شده غیر ممکن است. همچنین پیروی از این رژیم بسیار سخت است. رژیم غذایی دانمارکی تنها روی پروتئین بالا تمرکز دارد و هیچ گونه چربی و کربوهیدراتی در برنامه غذایی فرد ندارد. این محدودیت تا جایی پیش می رود که حتی آدامس جویدن نیز در این رژیم غذایی ممنوع است.

رژیم فستینگ یا روزه داری متناوب

این رژیم شامل دوره هایی از محدودیت کامل کالری و غذا نخوردن و دوره هایی از غذا خوردن بدون محدودیت می شود. این رژیم بیماری هایی نظیر فشارخون و سطح بالای کلسترول را کاهش می دهد و به بهبود سلامت کمک می کند. از نگرانی های این رژیم آن است که رژیم گیرندگان در روزهایی که محدودیت غذایی ندارند پرخوری می کنند و کالری سوزانده شده در طول روزه داری جبران می شود.

 رژیم سم زدایی

رژیم های سم زدایی معمولا یک دوره کوتاه مدت رژیمی هستند که برای از بین بردن مواد سمی از بدن طراحی شدند. رژیم سم زدایی شامل دوره هایی از روزه داری به همراه برنامه غذایی محدود به میوه، سبزیجات، آب میوه و آب می شود. گاهی سم زدایی شامل گیاهان، چای ها، مکمل ها و پاک کننده های روده نیز است.
سم زدایی معمولا مواد سمی شیمیایی در محیط یا رژیم غذایی را از بین می برد. این رژیم ادعا می کند سبب کاهش وزن می شود ولی پژوهش های انسانی روی رژیم های سم زدایی بسیار کم است و همین چند بررسی انگشت شمار نیز ناقص هستند.

 رژیم غذایی دوپامین

این رژیم سبب افزایش هورمون دوپامین (شادی ) در مغز می شود. در نتیجه علاوه بر کاهش وزن، خلق و خو را نیز تقویت می کند. افراد مبتلا به پرخوری ممکن است دچار اختلال در مسیر دوپامین شوند یعنی وقتی در مقابل غذاهای بسیار دوست داشتنی( غذاهای شیرین و چرب ) قرار می گیرند سرعت غذاخوردن شان کاهش می یابد.

این واکنش کند شدن به صورت بالقوه سبب افزایش رفتار پاداش جویی از جمله پرخوری می شود با این حال چنین نظریه ای نیاز به پژوهش های بیشتر دارد. جالب است بدانید تمام غذاها به خصوص چرب و شیرین سبب افزایش دوپامین و افزایش اشتها می شود. پس در مصرف آنها دقت کنید و به اندازه نیاز بدنتان دریافت کنید.

 رژیم فلکسترین

در این رژیم بیشتر غذاهای گیاهی می خورد و فرد به اندازه متعادل از گوشت و دیگر محصولات حیوانی هم می تواند مصرف کند. این رژیم مناسب کسانی است که گیاه خوارند ولی دوست دارند گوشت هم مصرف کنند. در این رژیم قوانین خاصی برای حذف غذاها وجود ندارد و تمرکز اصلی سبک زندگی است تا رژیم غذایی. با رعایت این رژیم ذخایر زینک و آهن در فرد کاهش پیدا می کند چون این مواد معدنی در بهترین شکل از محصولات حیوانی بدست می آید.



رژیم کرب سایکلینگ

در این رژیم مصرف کربوهیدرات به صورت روزانه، هفته ای یا ماهانه متناوب می شود. در این رژیم کرب سایکلینگ مصرف کربوهیدرات را بر اساس اهداف ترکیب بدنی، تمرین کردن و روزهای استراحت، تغذیه مجدد برنامه ریزی شده، رویدادهای خاص یا رقابت ها، نوع تمرین و سطح چربی بدن تنظیم می کند.


این رژیم سبب به حداکثر رساندن مزایای کربوهیدرات برای بدن است. این رژیم علاوه بر مزایا، معایبی هم برای بدن مثل پایین آمدن عملکرد بدن، کاهش تمرکز، احساس خستگی زیاد، افزایش گرسنگی و بیشتر شدن اشتها، کاهش سرعت سوخت و ساز بدن، بی نظمی در خواب و یبوست می شود.

 رژیم غذایی 20/80

اگر فرصت کافی برای تعادل بین درشت مغذی ها در رژیم غذایی تان ندارید می توانید از این رژیم غذایی استفاده کنید. رژیم 80/20 روشی برای حرکت به سمت سالم غذا خوردن است – 80 درصد انتخاب های سالم و 20 درصد انعطاف پذیری برای گزینه هایی که کمتر سالم هستند. در این رژیم فرد تنوع غذایی بالایی دارد. این برنامه غذایی به فرد اجازه می دهد گاهی اوقات از خوردن غذاهای مورد علاقه خود لذت ببرد بدون اینکه استرس و احساس گناه را داشته باشد که یک رژیم غذایی سخت را دنبال کرده است.

رژیم جنرال موتورز

این رژیم توسط شرکت جنرال موتورز طراحی شده است که به هفت روز تقسیم می شود. همچنین این رژیم قوانین محدود کننده ای برای غذا خوردن دارد.

ثلا فرد در روز دوم فقط باید از سبزیجات استفاده کند. این نوع رژیم ها برای فرد خسته کننده است و مدت زیادی دوام نمی آورد. از مهم ترین معایب رژیم جنرال موتورز این است که مواد مغذی مهم را در خود ندارد و هیچ پژوهشی کاهش وزن با آن را اثبات نکرده است.



رژیم اتکینز

این رژیم غذایی کم کربوهیدارت یا لوکرب است و خوردن چربی و پروتئین محدودیتی ندارد. مراکز مرتبط با سلامت به دلیل چربی زیاد آن را برنامه ناسالم می شمارند. رژیم اتکینز به 4 بخش تقسیم می شود و باید و نباید های خاص خود را دارد و هر فردی نمی توانند آن را رعایت کند. همیشه دنبال رژیم هایی باشد که همانند رژیم دکترکرمانی شامل تمام گروه های غذایی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سجاده فرش ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
    0 0
    سایت بسیار خوبی دارین